ראש ממשלת סין מתכוון להוביל אג'נדה ירוקה: קורא להילחם במפעלים מזהמים ולחסוך באנרגיה

הממשלה מתכוונת לטפל בהשלכות הנובעות מהצמיחה: פגיעה הולכת וגדלה בסביבה וגידול משמעותי בפערי ההכנסות במשק

סין מתכוונת לנהל קמפיין אגרסיבי נגד מפעלים מזהמים, ולהגדיל משמעותית את הסיוע לחקלאים ולבעלי הכנסות נמוכות. זאת במסגרת מאמצי הממשל הסיני להבטיח צמיחה ברוב ענפי המשק, כך הכריז אמש (א') ראש ממשלת סין, וון ג'יאבאו. "יש למצוא את האיזון בין השקעות לצריכה", אמר וון בנאום השנתי שלו בקונגרס מפלגת העם בבייג'ינג. סין חייבת לרסן את היקף האשראי לחברות הנחשבות למזהמים גדולים במשק, אמר ראש הממשלה.

"ננקוט בצעדים חריפים כדי לחסוך באנרגיה, להקטין את צריכת האנרגיה, להגן על הסביבה, ונשתמש באופן אינטנסיבי בקרקעות", אמר וון בפרק הכלכלי בנאומו. נאומו של וון מדגיש את השינוי בסדרי העדיפויות של הממשל - ממדיניות של צמיחה לטובת טיפול בהשלכות הנובעות מאותה צמיחה, קרי פגיעה הולכת וגדלה בסביבה וגידול משמעותי בפערי ההכנסות במשק.

השקעות עתק, שמקורן במזומנים מעודף הסחר העצום של סין, עלולים להאיץ בנייה של מפעלים רבים מדי, מה שיותיר את הכלכלה הסינית פגיעה להאטה בביקושים.

ראש הממשלה קבע ל-2007 יעד צמיחה של 8%, ללא שינוי מהשנה שעברה, ואמר כי הממשלה תשתדל לרסן את האינפלציה כדי שלא תעלה על 3%. בחמש השנים האחרונות צמחה הכלכלה הסינית בקצב גבוה יותר מהיעד שקבעה הממשלה. על פי אומדנים, צמח אשתקד המשק הסיני בקצב של 10.7% לרמה של 20.94 טריליון יואן (2.69 טריליון דולר). עודף הסחר של סין, שהגיע אשתקד ל-177.5 מיליארד דולר, גרם להצפת המערכת הפיננסית הסינית במזומנים, והגדיל את הסיכון להיווצרות בועת נדל"ן ולאינפלציה מואצת.

שוק המניות הסיני הגיע השנה לשיא של כל הזמנים אף שרשם בשבוע שעבר את הנפילה הגדולה ביותר שלו זה עשור. וכל זה קורה כשברקע מנסה המדינה לרסן את מחירי הנדל"ן.

וון הבטיח שסין לא תחזור בה מהיעדים שקבעה לעצמה אשתקד להגביר את יעילות הניצול של אנרגיה ולהפחית את זיהום האוויר. שני היעדים לא הושגו אשתקד.

וון אישר כי הממשלה לא הצליחה אשתקד להגשים את יעדיה לצמצם את צריכת האנרגיה ליחידת תמ"ג ב-4% לשנה, ולהפחית את פליטת הגזים של המזהמים הגדולים במשק ב-2% בשנה בין השנים 2006-2010. בייג'ינג הצליחה להוריד אשתקד את צריכת האנרגיה ליחידת תמ"ג ב-1.23% בלבד.

וון הודה כי "מפעלים ישנים רבים" שהיו אמורים להיסגר לא נסגרו בסופו של דבר, וכי רשויות מקומיות ומיזמים מקומיים "לא צייתו לחוק". סוגיית האנרגיה באה לידי ביטוי גם בדו"ח שהוגש לקונגרס על ידי נציבות הפיתוח והרפורמות הלאומית, רשות התכנון הכלכלית העיקרית של סין.

"רק קומץ מיזמים פועל לשדרג את הטכנולוגיה שלו כדי לחסוך באנרגיה ולצמצם את פליטות הגזים המזהמים", נכתב בדו"ח הרשות. "ייקח עוד זמן מה לפני שהחיסכון באנרגיה ופרויקטים להגנת הסביבה יושלמו ויתחילו להניב תוצאות", נאמר עוד בדו"ח.

וון תיאר בקווים כלליים סידרה של צעדים שבכוונת הממשלה לנקוט בתחומי החינוך, הבריאות והרווחה, והדגיש שוב את מאמצי בייג'ינג לצמצם את הפערים הניכרים בין הערים העשירות שבאיזורי החוף, לבין החקלאים המתקשים לשרוד בלב המדינה.