שיעור ההשתתפות של נשים בשלטון המקומי בישראל, מהנמוכים בעולם - 12%

פרופיל המתמודדת בזירה המוניציפאלית: ילידת הארץ, אקדמאית, חילונית ממוצא אשכנזי בטווח גילאים של 51-60 ואמהות לילדים מעל גיל 21

שיעור ההשתתפות של נשים בשלטון המקומי בישראל, מהנמוכים בעולם - עומד על 12% לעומת 47.5% בצרפת, 34% בנורווגיה, 27% בלגיה, 20% בבולגריה, 16.7% באיטליה ו-14% באירלנד. כך עולה מבדיקה שערכה עמותת כ"ן (כוח נשי לקידום נשים בפוליטיקה) לרגל יום האישה הבינלאומי. הנתונים הוצגו בכנס "נשים למען נשים" שהתקיים היום (ד') במסלול האקדמי המכללה למינהל.

הבדיקה, שנערכה בקרב כ-200 נשים שהתמודדו בבחירות המוניציפאליות בשנים האחרונות, בדקה את המאפיינים החברתיים ואת הקשיים הניצבים בפני נשים המבקשות להיכנס לפוליטיקה המקומית. מתברר, שהאישה המתמודדת בבחירות המוניציפאליות היא, על פי רוב: ילידת הארץ, אקדמאית, חילונית ממוצא אשכנזי בטווח גילאים של 51-60 ואמהות לילדים מעל גיל 21. כמו כן, 51% מהן מרוויחות מעט מעל הממוצע, ועובדות במקצועות כמו מחקר, הנדסת בנין, שירותי ביטחון, עריכת דין, ביטוח, אקדמיה, איכות סביבה ועוד.

עוד עולה מהבדיקה כי מימון מסע הבחירות הוא הקושי הגדול ביותר הניצב בפני נשים המתמודדות בבחירות המקומיות. עוד מתברר כי מרבית הנשים שנכנסו לפוליטיקה המקומית, ציינו שהן מביאות לתפקיד אופן ניהול נשי, המבוסס על הידברות ופשרה ללא משחקי כוח פוליטיים. 37% מהנשים ציינו כי היתרון הגדול שלהן כנשים הוא רמת האתיקה הגבוהה שהן מביאות לפוליטיקה.

מסקנות הבדיקה הן, בין היתר, שבנשים עדיין מוטמע דפוס חשיבה מסורתי, היוצר אצלן קונפליקט בין הבית לעבודה. משום כך, הן נוטות לצאת לפוליטיקה אחרי שהילדים גדלים, ולבחור בפוליטיקה המוניציפאלית הנתפסת כ"נשית" יותר כביכול.