שמעון פרס בעדותו בפני ועדת וינוגרד: "אם זה היה תלוי בי, לא הייתי נכנס למלחמה"

פרס ומלכא: למלחמה היו הישגים לא מועטים * מלכא: המועצה לביטחון לאומי קיימת רק על הנייר * מספר עדויות עלו היום לראשונה לאתר הוועדה בעקבות החלטת בג"ץ

ועדת וינוגרד פרסמה הערב פרוטוקולים ראשונים מדיוניה של עדויות המשנה לראש הממשלה, שמעון פרס, לשעבר ראש אגף המודיעין של צה"ל, עמוס מלכה, וראש אגף מל"ח (מחסנים לשעת חירום), ארנון בן-עמי.

הפרוטוקולים שפורסמו לא סיפקו כותרות מיוחדות ונראה כי מדובר בהיענות בלבד של ועדת וינוגרד ללחצים שהופעלו עליה מצד בית המשפט העליון לפרסם חלק מהפרוטוקולים שברשותה.

במוקד העדויות נמצא, כאמור, שמעון פרס, אשר אמר בפני הוועדה כי "אם זה היה תלוי בי, לא הייתי נכנס למלחמה הזו. אין לנו שום מטרות. הותקפנו והיה צריך להדוף את ההתקפה. אם אתה אומר שהמטרה הראשית היא לשחרר חטופים, אתה בעצמם מעמיד את עצמך לחסדי האוייב, למה לך להגיד את זה?". פרס הוסיף, כי "חשבתי שצה"ל לא היה ערוך".

עמוס מלכא העיד בפני הוועדה כי היציאה מלבנון לא הניעה את האינתיפאדה השנייה אך חיזקה את יאסר ערפאת לצאת למהלכים קצרים של שבועות עד חודשים. מלכא נשאל לגבי תפקוד המועצה לביטחון לאומי בזמנו, ואמר כי זו קיימת רק על הנייר. עם זאת, בעדותו של מלכא לא ניתן למצוא הערכות מודיעין קודמות והערכות עדכניות, כמו גם על היערכות למלחמה מול חיזבאללה.

הן מלכא והן פרס סבורים כי למלחמה הישגים לא מועטים. מלכא, למשל, דיבר בעדותו על צמצום ניכר במרחב הפעולה של חיזבאללה לאחר המלחמה.