מזרחי רוכש מהפועלים 50% מבנק יהב

במו"מ על 10% מישראכרט " ישלם על יהב 237 מיליון שקל, המשקפים שווי של 162% מההון העצמי " יונס: "מבחינתי, מדובר בסגירת מעגל"

בנק הפועלים חתם הבוקר עם מזרחי טפחות על הסכם עקרונות לרכישת 50% מבנק יהב תמורת 237 מיליון שקל, המשקפים שווי של 162% מההון העצמי. בתוך כך דיווחו מזרחי טפחות ובנק הפועלים כי הם במו"מ שבמסגרתו ירכוש מזרחי 10% מישראכרט, כחלק מיצירת כרטיס אשראי ממותג "המזרחי קארד" ללקוחות מזרחי טפחות. את המו"מ ניהל מנכ"ל מזרחי טפחות, אלי יונס. מצד בנק הפועלים הובילו את העסקה יו"ר ישראכרט והיו"ר המיועד של הבנק, דני דנקנר, והמנכ"ל צבי זיו.

"בנק יהב מהווה תוספת של 140 אלף לקוחות קמעונים מהמעלה הראשונה למזרחי, ויחזק אותו מאוד, כולל בתחום הייעוץ הפנסיוני", אמר יונס ל"גלובס". "מבחינתי, כחשכ"ל לשעבר, מדובר בסגירת מעגל", הוסיף יונס. יונס הבהיר באופן חד-משמעי כי אין בכוונת מזרחי טפחות למזג לתוכו את בנק יהב. "עוצמתו של בנק יהב נובעת מהשותפים בבנק, ההסתדרות והמדינה; נשמור על המותג ונחזק אותו", אמר ל"גלובס".

לפי הערכות, החליט הפועלים למכור את בנק יהב משום שבצמרת הבנק הבינו כי לנוכח החקיקה המתגברת להקטנת עוצמתם של הבנקים הגדולים, האקלים הרגולטורי משתנה והפועלים עלול לעמוד בפני מכירה בכפייה.

המו"מ היה מזורז וענייני. בנק הפועלים קיבל מספר הצעות טובות ממתעניינים "רציניים", ובחר בעסקה הטובה ביותר מבחינתו. עסקה זו כוללת גם את הבטחת מעמדה של ישראכרט כמנפיק מוביל בבנק מזרחי טפחות, תוך חסימת ויזה כאל. בבנק הפועלים סירבו להתייחס למחיר של עסקת ישראכרט, אך במערכת הבנקאית סבורים כי מדובר במחיר נמוך מזה שסוכם עם הפניקס.

נקבע כי ההון העצמי של הבנק לצורך העסקה יחושב כהון הנדרש לצורך שמירת הלימות הון של 10%, שיעור המשקף הון עצמי בגובה של 293 מיליון שקל. עקב כך יחלק בנק יהב לפני העברת הבעלות דיבידנד ענק של 171 מיליון שקל. את בנק הפועלים ייצג עו"ד פיני רובין.

מחיר העסקה למכירת בנק יהב הוא השני בגובהו בעסקה למכירת בנק בישראל; הראשון נקבע בעסקה שבה מכר לפני שנה בנק הפועלים את השליטה בבנק אוצר החייל לבנק הבינלאומי, לפי 185% מההון העצמי. בנק יהב רשום בספרי הפועלים בשווי ההון העצמי, ולאחר המכירה ירשום הבנק רווח הון (כולל דיבידנד), המוערך ב-90 מיליון שקל.

עוד נקבע מנגנון אפסייד, שבמהלכו יקבל הפועלים תוספת למחיר של 18 מיליון שקל, שישקף שווי של 174% מההון העצמי, אם במהלך שלוש השנים הבאות לא יתפרסם מכרז החשב הכללי למתן שירותי בנקאות לעובדי המדינה. כמו כן, יקבל בנק הפועלים את מחצית ההפרש בין ההון העצמי של הבנק להון שיהיה בפועל במועד סגירת העסקה - כלומר מחצית מרווחי הבנק בתקופה שעד העברת הבעלות. יהב ימשיך לקבל שירותי תפעול ולהתבסס על מערכת המחשב של הפועלים למשך 3 שנים.

טרם סוכם בין הצדדים על גובה מענק המכירה שיקבלו העובדים לאחר העברת השליטה וגם מי יישא בעלותו. באוצר החייל קיבלו העובדים חמש משכורות שהיו על חשבון הבנק הבינלאומי.

בנק יהב נמצא בידי בנק הפועלים (50%) והחברה למפעלי כלכלה ותרבות לעובדי המדינה (50%), השייכת בחלקים שווים להסתדרות עובדי המדינה ולמדינת ישראל. הרווח הנקי של בנק יהב ב-2006 הסתכם ב-68.5 מיליון שקל והתשואה על ההון העצמי עמדה על 17.5%. מנכ"ל הבנק הוא איש הפועלים דוד בן דוד, ויו"ר הבנק הוא מיקי צולר, מקורבו של שר האוצר אברהם הירשזון, שנחקר לאחרונה בפרשיות הע"ל.