רשות ני"ע למדה לקח מפרשת לבייב: נושא משרה או בעל שליטה שימסור מידע לציבור - ייחשד בהנעה בדרכי תרמית

זאת במיוחד כשמדובר במידע שהחברה אינה תומכת בו ואף מסתייגת ממנו * לפני כחודשיים אמר לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל, בריאיון עיתונאי, כי הוא מעריך שמניית החברה תכפיל את ערכה ב-2007

נושא משרה או בעל שליטה שימסור מידע לציבור, ייחשד בעבירה של הנעה בדרכי תרמית. כך קובע סגל רשות ני"ע בהחלטה שפורסמה היום (א'). ההחלטה, שניתנה בעקבות פרשת לבייב, פורסמה באתר האינטרנט של הרשות.

לפני כחודשיים התבטא בעל השליטה באפריקה ישראל , לב לבייב, בנושא צפי ערך החברה. לבייב התבטא בריאיון עיתונאי, כי הוא מעריך שמניית החברה תכפיל את ערכה בשנת 2007 ל-7 מיליארד דולר.

בהמשך לכך פנתה רשות ני"ע לאפריקה ישראל בכדי לקבל הבהרות. בהבהרה שפרסמה אז אפריקה, נאמר כי דבריו של לבייב נאמרו מתוך חזון ולא הערכה. הדברים, נטען בהבהרת אפריקה, היו ב"מענה לשאלה שהעלה עיתונאי, אשר פגש את מר לבייב במסגרת ועידת דאבוס, ושאל אותו במסגרת ראיון שערך, כיצד הוא רואה את שווי החברה בעתיד הנראה לעין. מר לבייב הגדיר את הדבר באופן מפורש כ'יעד' או 'יעד ראוי', במובן חזון, שאיפה ומטרה - ולא כתחזית, צפי או הערכה".

בהבהרת רשות ני"ע המתפרסמת היום, המתארת את פרשת לבייב, מציינת הרשות כי על-פי הבהרת אפריקה, מדובר בדעתו האישית של לבייב - והיא לא נסמכה על הנחות עבודה, תוכניות עסקיות או תחזיות מפורטות של החברה.

מכל מקום, לאחר פרסום המידע נרשמה פעילות ערה במניות החברה, ובתוך ימים ספורים רשמה מניית החברה עלייה חדשה.

הרשות מבהירה, כי במקרים שבהם בעל שליטה בחברה או נושא מישרה בה מוסר או מפיץ מידע לציבור (אם בעיתונות אם באמצעי אחר), שלא באמצעות דיווח במגנא או בדרך אחרת המצויינת בחוק, אותו נושא מישרה או בעל שליטה עלול להימצא כמי שעבר על הוראות חוק ני"ע וכמי שהפר את חובות הזהירות והאמונים המוטלות עליו, אם המידע עלול להניע אדם אחר לבצע עסקה בניירות ערך של החברה. בפרט הדבר אמור במקרה שמדובר במידע שהחברה אינה תומכת בו ואף מסתייגת ממנו.

הרשות מבהירה, כי הדבר אינו שולל או גורע מהאחריות העשויה לחול על החברה עצמה בגין נסיבות האירוע. גם במקרה שבו החברה מבהירה כי מדובר בפעולות שלא נעשו על דעתה, כמו במקרה לבייב.