סקר "גלובס" קובע: רם כספי הוא עורך הדין המוערך בישראל

למעלה מ-50% מהנשאלים בסקר "גלובס" ומכון "מחקרי הגל החדש", שנערך בקרב ציבור עורכי הדין, "הצביעו ברגליים" ולא פירגנו לעמיתיהם. ובכל זאת: רם כספי, פרקליט האוליגרכיה המקומית, הוא עורך הדין המוערך ביותר, לדעתם - אך ברוב מסוייג למדי. היפוכו הגמור, הריאקציונר האנטי-ממסדי אביגדור פלדמן, מתמקם אחריו, לפני יגאל ארנון

על עו"ד ד"ר אמנון גולדנברג ז"ל אומרים רבים, שהוא לא מגדולי הליטיגטורים שידענו, אלא הגדול שבהם. ועדיין, מאחר שקשה להשוות בין עורכי דין העוסקים בתחומים שונים, נראה שסימן שאלה גדול תמיד ירחף מעל השאלה מיהו עורך הדין הטוב בישראל. לכן, ביקש "גלובס" לבחון מיהו עורך הדין או עורכת הדין המוערך/ת ביותר בישראל, לדעת עורכי הדין. התשובות, צריך לומר, מפתיעות.

ההפתעה הראשונה היא בכך, שכ-52% מבין 300 משתתפי הסקר לא ידעו להשיב מי לדעתם עוה"ד הכי מוערך. במחשבה ראשונה, ההסבר המתבקש לנתון זה הוא שפשוט אין בישראל קונצנזוס סביב עו"ד אחד, שהוא באמת בולט גבוה גבוה מעל היתר. אגב, רק 2.7% מהנשאלים הודו בפה מלא, שפשוט "אין כזה". אבל במחשבה נוספת ומאחר שמדובר ביותר ממחצית מהנשאלים שלא נקבו בשם, נראה שההסבר טמון בחוסר היכולת של עורכי הדין לפרגן לעמיתיהם. הסבר נוסף, אגב, שלא ניתן לשלול על הסף, הוא שציבור עורכי הדין משדר מסר לפרקליטים הוותיקים: אנחנו לא סופרים אתכם ואתם לא יותר טובים מאיתנו.

רק אישה אחת

עו"ד ארנה לין, האישה היחידה שנבחרה, אומרת כי תוצאות הסקר הן חדשות טובות מבחינתה, ולא בגלל המיקום שלה. "נגמר העידן של האחד והיחיד, ד"ר אמנון גולדנברג. התוצאות מעידות על הפלורליזם של השוק, וזה בנוסף לחוסר הפרגון. אין היום מונופול על השוק, אין יותר האחד שאין בלתו". מעבר לכך, היא אומרת, "זו שאלה שצריך לחשוב ולהרהר בה, והיא אינה פשוטה. פעם היו רק 5,000 עורכי דין וגולדנברג באמת התבלט מעל כולם בהפרש גדול. בסקר הנשאל צריך לענות מייד ולכן הוא עונה בצורה אסוציאטיבית, מי האדם שהוא הכי זוכר בהקשר מקצועי טוב. לכן, תשובתו תהיה העו"ד שנראה הכי הרבה בתקשורת בהקשרים טובים של הצלחות מקצועיות".

האמת, כך נראה, נמצאת בשילוב כל ההסברים הללו. מי שבכל זאת מסתמן בסקר כפרקליט המוערך ביותר הוא עו"ד רם כספי (6%) הוותיק, שכבר מזמן אינו רק עו"ד. כמו רוב עורכי הדין העסקיים של היום, גם כספי הוא לא רק ליטיגטור אלא עו"ד רב-תחומי. הוא אשף מו"מ, הוא מפשר ומגשר ועורך הסכמים (אותם הוא כותב בעצמו).

הוא נחשב לפרקליט של האוליגרכיה המקומית. הוא כבר מזמן לא רק יועץ משפטי, אלא גם יועץ עסקי (ולעיתים גם תקשורתי) ותופר עסקאות. הוא צמוד לנוחי דנקנר ולקבוצת אי.די.בי, לשלמה אליהו, לאחים עופר והחברה לישראל, ליצחק תשובה (במכרז על בתי הזיקוק באשדוד), לקבוצת שטראוס, לתנובה, לקבוצת בני שטיינמץ, לקבוצת הכשרת היישוב, לראשי הבנקים ולראשי חברות הביטוח, וזו רשימה חלקית בלבד.

עורך הדין

כספי אינו מאלה ששומרים את דעותיהם לעצמם. השנה הוא התבלט גם בזכות האמירות ה"ציבוריות" שלו, שהיו רובן ככולן דברי שבח ליחסים שבין הון לשלטון. ובכלל, מה שמבדל אולי את כספי מפרקליטי צמרת אחרים הוא ההזדהות העמוקה שלו עם בעלי ההון שהוא מייצג. כספי כואב את עלבונם ונלחם את מלחמתם. הדבר התבטא בעיקר בפרשת האחים עופר ובז"ן, ובנאום ה"הון ושלטון" שירון זליכה יצא נגדו.

השנינות של פלדמן

הפתעה נוספת בתוצאות הסקר נעוצה בכך, שבמקום השני ניצב עו"ד אביגדור פלדמן, עם 5.7%. פלדמן, יאפי תל-אביבי נטול גינונים, העוסק בעיקר במשפט פלילי ובזכויות אדם (בבג"ץ), נחשב לאנטי-ממסדי והוא ההיפך הגמור מכספי. מזה שנים רבות מככב פלדמן בכותרות העיתונים והוא מרואיין מבוקש. מידי פעם הוא מייצג נאשמים בעבירות צווארון לבן, אבל בדרך כלל הוא מייצג אנשים שרחוקים מאוד מהקונצנזוס. בתחום הפלילי מדובר במרגלים, רוצחים, אנסים וכדומה, ואילו בתחום החוקתי מדובר בארגוני שמאל קיצוני ופלשתינים. בדומה לכספי, עם זאת, גם הוא מזדהה לעיתים עם לקוחותיו ומייצג אותם בגרון ניחר בתקשורת.

למרות הופעתו המרושלת מעט והעובדה שהוא מבקר בחריפות את מערכת המשפט ובמיוחד את בית המשפט העליון, גם השופטים רוחשים לו כבוד רב. זאת, בעיקר בזכות צורת הטיעון שלו, איכות הטיעונים, החריפות והשנינות שלו. באופן מפתיע בהתחשב באנטי-ממסדיות שלו, פלדמן אמנם תפס באחרונה את מקומו של פרופ' דוד ליבאי בצוות ההגנה של נשיא המדינה, משה קצב, ולכן בשבועות האחרונים שמו אינו נפקד מהכותרות, אבל היו בטוחים שגם בלי זה הוא היה זוכה במקום השני.

את המקום השלישי תופס פרופ' דוד ליבאי עם 4.3%. ליבאי היה בעברו שר המשפטים ופוליטיקאי, ובשנה האחרונה ייצג שורה של דמויות מפורסמות (רשימה חלקית: מייסד קומברס קובי אלכסנדר, הרב הראשי יונה מצגר, השופטת אסנת אלון-לאופר, השחקן זאב רווח, האוליגרכים ליאוניד נבזלין (ושותפיו) וולדימיר גוסינסקי, נציב שירות המדינה שמואל הולנדר), כך שיש להניח שכל אלו הוסיפו לו נקודות בקרב עורכי הדין בקהילה. זאת, כמובן, מבלי לגרוע מאומה מאיכותו ומעמדו הרם בלאו הכי.

עו"ד יגאל ארנון, שקיבל 4% וממוקם במקום הרביעי, אינו עוסק כבר כמה שנים בעבודה משפטית, מה שלא גרע מאומה מהכבוד שהקהילה רוחשת לו. מיקומו הגבוה של מי שכמעט אינו מופיע עוד בבתי המשפט רק מוכיח, שהמוניטין של עורכי הדין לא נעלם כל כך מהר, כמו שנוטים אולי לחשוב.

מעט אחרי ארנון ניצב עו"ד ד"ר יעקב וינרוט, עוד אחד מטובי הליטיגטורים בכלל ובתחום הצווארון הלבן בפרט. גם וינרוט נחשב לעו"ד מתוקשר מאוד, בעיקר משום שלקוחותיו ידועים ופחות בשל הופעותיו שלו בתקשורת. עו"ד פרופ' יעקב נאמן, שהיה שר המשפטים והאוצר, ניצב במקום השישי עם 2.3%. גם במקרה של נאמן מדובר בעו"ד שעושה בעיקר פעילות מאחורי הקלעים ומשמש יועץ ללקוחות הגדולים, ולא רק בתחום המשפטי.

במקומות 7-9, עם 1%, נמצאים ששי גז, אלי זהר וארנה לין. מיקומו של זהר ברשימה בהחלט אינו מפתיע. הוא עומד בראש אחד המשרדים המסחריים הגדולים, מ.זליגמן ושות', ומייצג את ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בכמה עניינים. גז הוא מבכירי הפליליסטים בארץ, העוסק בעבירות צווארון כחול. לין היא האישה היחידה שהצליחה להתברג ברשימה של אלה שקיבלו יותר מ-0.7%. לין, נזכיר, היה יו"ר ועד מחוז ת"א בלשכה וכבר מזמן מיתגה את עצמה כאחת מעורכות הדין הידועות, וגם כאחת המובילות בתחום דיני עבודה.

הפליליסטים מככבים

הפתעה נוספת היא מיקומו של עו"ד פנחס רובין, ראש משרד גורניצקי, במקום העשירי עם 0.7%, כמו פרופ' אמנון רובינשטיין (איש אקדמיה שכלל אינו עוסק בפרקטיקה), דן אבי-יצחק (פרקליט נוסף שמצוי מעבר לשיא וזוכרים לו חסד מפרשת דרעי כנראה) ונחום פינברג, אחד המובילים והבולטים בתחום דיני עבודה, שייצג מעבידים בלא מעט סכסוכים בשנה האחרונה. מיקומו של רובין מפתיע, משום שאין ספק שמקומו הטבעי הוא בחמישייה הראשונה. כמו כספי, גם הוא עו"ד רב-תחומי הלוחש על אזנם של אילי ההון, ובראשם המיליארדרית שרי אריסון. הוא מטובי מומחי המס בארץ - אם לא הטוב שבהם, יועץ עסקי וליטיגטור מוכשר שגם השופטים מתרגשים כשהוא טוען בפניהם.

כדאי לשים לב שברשימה מצויים לפחות חמישה פליליסטים מובהקים, מה שמעיד שכנראה נשאלים רבים בחרו עורכי דין מתחום עיסוקם ולא מה"בועה" של העיתונות הכלכלית. מי שבולט בהיעדרו הוא עו"ד דן שינמן, פליליסט אף הוא, שייצג השנה בכמה משפטים מתוקשרים מאוד. קשה להשתחרר מהרושם שנפקדותו נוגעת אולי לתחושה הציבורית, הלא מוצדקת יש לומר, שהוא נכשל בתיקים של חיים רמון, דורי קלגסבלד ועמרי שרון.

באופן מאוד לא מפתיע, כמעט כל עורכי הדין המוערכים ביותר הם גם המתוקשרים ביותר. רובם אף הופיעו ברשימת עורכי הדין המתוקשרים שערכו "גלובס" ו"יפעת מחקרי מדיה". יש לכך גם יוצאי דופן, כמו פרופ' רובינשטיין או כמו היעדרם של שינמן וציון אמיר, אך קשה להשתחרר מהרושם שיש הלימה ברורה בין השניים. ששי גז הודה בעבר, שהוא בנה עצמו כמותג עוד לפני שהצדיק זאת. כך למשל, את השכ"ט ללקוח הראשון קבע לפי שילוש הסכום שגובים עורכי דין מובילים אחרים, הוא הסתובב עם חליפה של אלף דולר. עם זאת, אמר, "להפוך למותג אישי זה אולי לא כל כך קשה, אך לשמור עליו הרבה שנים זה קשה יותר. אני עבדתי הרבה שנים עבדתי בשביל השם ועכשיו השם עובד בשבילי".

עו"ד ארנה לין - האישה היחידה ברשימת המוערכים

רק אישה אחת, עו"ד ארנה לין, הצליחה להתברג ברשימת הפרקליטים המוערכים. קשה להסביר את הסיבה לכך. לכן, נשאלו עורכי הדין מיהי עורכת הדין המצליחה ביותר לדעתם. כמו בסקר הכללי, גם כאן הרוב המוחלט פשוט אינו מסוגל לתת תשובה ברורה. כ-72% מהנשאלים השיבו שאינם יודעים. גם כאן, רק אחוז שולי (1.7%) טוען שאין כזו.

עורכת הדין

אם בשאלה הכללית היה ברור יותר שאי-הידיעה לכאורה נובעת בעיקר מחוסר פרגון, הרי שכאן נראה שהיא נובעת מאי-ידיעה אמיתית. התוצאות מוכיחות את חוסר הדומיננטיות של עורכות הדין בישראל ואת העובדה שאין כנראה אחת שהצליחה למצב עצמה כמה רמות מעל כולן. ובכל זאת, לין ראשונה גם כאן עם 4.7%. אחריה ניצבות עו"ד תמי אולמן החיפאית (2.3%), הפליליסטית בעלת השיער הזוהר, עו"ד טלי איתן (2%), המומחית לקניין רוחני שבאחרונה אוזכרה בעיקר בנוגע לפירוק השותפות והמעבר למשרד עצמאי.

עורכת הדין המסחרית היחידה שנזכרה בתשובות היא מיה ליקוורניק, ממשרד מיתר (1.7%). עו"ד רחל לויתן (1.4%), המומחית לדיני ביטוח ממשרד לויתן-שרון, ניצבת אחריה. למקום השישי הצליחה להשתחל עו"ד כינרת בראשי, שקנתה את עולמה בשעה אחת (כמעט תרתי משמע). מי שבולטת בהיעדרה היא עו"ד דליה טל, מומחית בעלת שם עולמי בדיני בנקאות.

לרשימה הצליחו להשתרבב גם נשיאת ביהמ"ש העליון, דורית ביניש, ואפילו שרת החוץ, ציפי לבני, המחזיקה בתואר עו"ד. גם עו"ד פנינה דבורין קיבלה אחוז זהה (0.7%). היא ייצגה באחרונה את עופר גלזר בשלום והנחתה את תוכנית הטלוויזיה "החוליה החלשה". נתונים אלה, בצירוף ההצלחה הפנומנלית של בראשי, שספק אם היינו זוכים אי-פעם להיוודע אל קיומה אלמלא א', היעדרותה של דליה טל והעובדה שלמעט טלי איתן, כל שאר הנבחרות מתוקשרות מאוד, מוכיחה שוב שיש הלימה מוחלטת בין רמת המתוקשרות לרמת ההערכה בשוק.

ארנה לין מודה, ש"למרות שהסקר מאוד מפרגן לי, הוא לא נותן את התשובה הנכונה. בקטע הזה יש חולשה נראית לעין של מיצוב עורכות דין בשוק. למרות שאנחנו 50% מהמקצוע ומגיעות להישגים נפלאים, כאשר צריך לבודד את האחת, אין מישהי פורצת דרך בצורה שכולם מסכימים עליה. אבל עוד קצת זמן וזה יקרה". אגב, המצליחה ביותר לדעתה היא עו"ד רותה אורן הוותיקה ממשרד ש.הורוביץ. "היא עשתה את זה לפני כולנו, היא נמצאת שם עד היום, במקצועיות שלה היא לעילא ולעילא. היא אחת הנשים הכי חכמות שאני מכירה".

* הסקר בוצע בתאריכים 11-13 במרץ, בקרב 300 עורכי דין המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית עורכי הדין בישראל. טעות הדגימה - פלוס מינוס 5.6%.