משרד האוצר יקטין לחברות הליסינג את הפחת המוכר לצורך מס הכנסה על כלי הרכב שבבעלותן

טוען: הפחת בפועל נמוך משמעותית מפחת של 20% * יו"ר איגוד חברות הליסינג: "נתנגד בתוקף" * הצעד עשוי להשפיע משמעותית על חבות המס ועל תזרים המזומנים של חברות הליסינג בטווח הקצר

משרד האוצר מתכנן להקטין לחברות הליסינג את הפחת המוכר לצורך מס הכנסה על כלי הרכב שבבעלותן. הצעד עשוי להשפיע משמעותית על חבות המס ועל תזרים המזומנים של חברות הליסינג בטווח הקצר. כיום מגדיר האוצר את רכבי הליסינג בתור "רכבי השכרה" לצורך פחת, ולפיכך הם נהנים מפחת מואץ של 17% עד 20% לשנה. אולם לאחר בדיקה, שהתבססה גם על בדיקת הדו"חות הכספיים של חברות הליסינג, הגיע מס הכנסה למסקנה כי הפחת הכלכלי בפועל של כלי הרכב נמוך משמעותית מהפחת שבו דורשות חברות הליסינג להכיר.

בנוסף, טוענים באוצר כי לחברות הליסינג, שהן שחקניות משמעותיות בשוק מכירת מכונית יד שנייה שגילן שנה עד שלוש שנים, יש יכולת להשפיע על מחירי המחירונים של מכוניות ובכך לשלוט ולהקטין בפועל את הפחת שלהן. לפיכך, בוחנים כיום באוצר לשנות את הסטטוס של רכבי הליסינג לזה של "כלי רכב בבעלות פרטית" ולהעניק עליהם פחת של 15% בלבד. מקורות באוצר טוענים כי חברות הליסינג עצמן טוענות בעת מכירת המכוניות כי השחיקה והבלאי שלהן נמוכים בהרבה משל מכוניות מהשכרה. בנוסף, שיעורי פחת של 20% מקובלים כיום ברכבי עבודה מקצועיים, כגון רכבי לימוד נהיגה ומשאיות.

באוצר אישרו בתגובה כי נושא הפחת המוכר לצורך מס על רכבי הליסינג נבדק, וכי "הדו"חות של חברות הליסינג גלויים". עם זאת, סירבו להתייחס לתוכנית אופרטיבית בנוגע לשינוי הצפוי ועיתויו.

מוני בר, יו"ר איגוד חברות הליסינג וההשכרה, אומר בתגובה כי החברות בענף יתנגדו באופן נחרץ לצעד כזה, שלדבריו עשויה להיות לו השפעה משמעותית מאוד על חבות המס ותזרים המזומנים של חברות הליסינג בטווח הקצר.

לדבריו, "בדיקת האוצר מסתמכת על מבט אחורה על שנתיים מקריות, שבהן הפחת החשבונאי על רכבי הליסינג היה נמוך מהפחת המוכר לצורך מס. בפועל הפחת של הרכב המשומש הנמכר גדול הרבה יותר, בין שאר בשל התערבות האוצר עצמו, שהוריד את קבוצות שווי השימוש ובעקבותיהן את מחירי המכוניות המשומשות מהשנתונים האחרונים". ביחס לטענה בדבר יכולתן של חברות הליסינג "לייצב מלאכותית" את מחירי השוק של הרכב המשומש, אומר בר כי ההפך הוא הנכון. "הכמויות הגדולות של מכוניות משומשות, שנפלטות מחברות הליסינג, יוצרות לחץ על המחירים כלפי מטה".

שלמה שמלצר, בעל השליטה בחברת הליסינג ניו קופל, אומר בתגובה כי האוצר מנסה לחסל את ענף הליסינג התפעולי, וכי ברגע שהתברר לאוצר כי העלאת שווי השימוש נתקלת בקשיים, ומנסה לפגוע בענף בדרכים אחרות.