"הבנצ'מרק מציל אותך הרבה יותר מאשר ההתחפרות בפוזיציה"

יניב פגוט, מנכ"ל פריזמה אקספרט, מאמין בבנצ'מרק הישן והטוב, חושש שהסיכון הגדול במשק הוא שכסף שגויס באג"ח יהפוך מכסף טוב לכסף רע, וממליץ על מודל ה-80/20

בגיל 35 יניב פגוט, מנכ"ל פריזמה אקספרט, נחשב למנהל השקעות צעיר ובעל רקורד. הוא התחיל את דרכו במחלקה הכלכלית של החברה המרכזית, שנרכשה על-ידי קרדן שוקי הון, ובגלגול הבא שלה התחברה למגדל שוקי הון. התפקיד האחרון של פגוט שם היה מנהל השקעות ראשי, ואז חצה שני רחובות, והחל לנהל את בוטיק ההשקעות החדש של פריזמה.

המעבר היה פרי של תכנון קריירה. "בעקבות וועדת בכר, הגלגלים בשוק התחילו להסתובב וחיפשו אנשים שינהלו נכסים. ניצלתי את זה לאתר את ההזדמנויות שעומדות בפני, ודי מהר גיליתי שאני יכול להקים משהו חדש, לייצר טרק-רקורד. פה נפגשו דרכי ודרכה של פריזמה".

היום, בקבלת ההחלטות שלו, הוא נשען על 20 המוחות של מנהלי ההשקעות בפריזמה, כי "אני מאמין גדול מאוד בחוכמה הקולקטיבית". על השולחן שלו שלושה מסכים: שניים מעדכנים אותו במסחר ובמידע, בשלישי הוא מתחבר לרשת. "כמו כלי שחייבים כל הזמן לשמן ולגרז, גם את הידע שלך, אתה חייב לתחזק כל הזמן", הוא מסביר.

כמה מילות הבהרה: פריזמה אקספרט פועלת כגוף נפרד בתוך יחידת ניהול הקרנות של פריזמה, ומנהלת כשבע קרנות, שהיו בעבר של להק ופקן. הייחוד שלהן הוא שהן קרנות מעורבות (balance), ולכן משמשות כחלופה לתיקים מנוהלים של משקיעים סולידיים וסמי-סולידיים.

"אנחנו לא מנהלים קרנות נישה, על מדד הקלמנטינות באזרבייג'ן", מסביר פגוט, "להבדיל מקרנות הנאמנות, שם מכירים רק את הקרן, אנחנו באים מעולם הלקוח ומכירים את הקרנות. השילוב הופך למוצר שלנו".

כלל הברזל של פגוט הוא הבנצ'מרק הישן והטוב. "בשנתיים-שלוש האחרונות איבדנו את היכולת לחזות את התנהגות השווקים בכלים ההיסטוריים שהיו לנו. אז איך מתמודדים? נצמדים לבייסיק. עוצמים את העיניים ובודקים טוב טוב מה קורה בארץ, בארה"ב ובעולם, מתמקדים ביסודות, מבצעים ניתוח כלכלי מעמיק, ואתה כל הזמן בודק את עצמך מול הבנצ'מרק.

"בנצ'מרק זו מילה גבוהה שעברה הזנייה, אבל זה מורה נבוכים בהשקעות. הנר שמכוון אותך בתקופה של חוסר וודאות. צריך להיצמד אליו בתקופות קשות ולא לנסות להיות אובר-חכם או לחזות את השוק. בניהול השקעות אתה לא צריך לעלות כשהשוק יורד ולא לרדת כשהשוק עולה. יש לך בנצ'מרק, תספק ללקוחות שלך את הבנצ'מרק.

"ניהול השקעות זה עסק שדורש המון משמעת ובכל יום קשה מחדש ליישם את כללי המשמעת, כי יש את הנייר הזה, שעולה לשמיים אחרי שמכרת אותו. אבל בסוף היום, הבנצ'מרק מציל אותך הרבה יותר פעמים מאשר התחפרות בפוזיציה שלך".

את ההצלחה הגדולה ביותר שלו זוקף פגוט לקרן 80/20 של מגדל שוקי הון, שסייע בהקמתה. "הקמת הקרן והניהול שלה היו הצלחה", הוא אומר בסיפוק. "מגדל רכשה אז את דקלה ואפיקים והיה ברור שצריך לטפח שתיים-שלוש קרנות שיחפו על הפדיונות בקרנות הנרכשות. בסוף היום, הבאנו מוצר שקיבל את הדירוגים הכי גבוהים בשוק, ותרם להצלחה".

* איזה כישלון אתה זוכר?

"אני נכשל, לפעמים אפילו כמה פעמים בשבוע, אבל אני תמיד מנסה להצליח יותר מזה. אחד הכישלונות היה ב-2004 עם שופרסל. הייתה לי תיאוריה שלמה למה זה הזמן לרשתות קמעונאיות, ולשופרסל במיוחד, וזו הייתה פוזיציה מאוד גדולה שלי. כשערפאת מת השוק רץ, אבל מניית שופרסל בקושי זזה. התוצאה הייתה שבטווח הקצר, הסיזיפי, שילמתי מחיר בפדיונות מהקרנות, ולמדתי גם להבין את השוק ואת הפסיכולוגיה של הלקוח".

* הסביבה הכלכלית נוחה היום למשקיעים?

"בגדול, כשהריבית במשק נמוכה הסביבה פחות נוחה לאדם הממוצע במדינת ישראל. אנחנו חברה שמרנית, שיושבת בפח"קים באופן היסטורי. הצורך שלך לקבל הכנסה משמעותית מהכסף שלך, דורש ממך לקבל החלטות השקעה: או שאתה נשאר בפח"קים ואוכל את הלב שאתה מקבל ריבית נמוכה או שאתה מגדיל את רמת הסיכון שלך. בהיבט הזה, פחות נוח למשקיעים".

* ולך כמנהל השקעות?

"גם לי יותר קשה. תוסיף לריביות הנמוכות את השווקים שנמצאים במחירי שיא מבחינה היסטורית - זה לא נוח, אבל ניהול כסף עושים גם בתקופות של שוק גבוה, ויש הזדמנויות".

* למה אתה מצפה מהשווקים השנה?

"קודם כל, השנה הזו תהיה ארוכה. מי שחושב שהיא תימשך 365 יום חי בסרט. היא תימשך 1,500 ימים. אף קריאייטיב לא מספיק יצירתי בשביל להמציא את האירועים שקורים בשווקים בתקופה האחרונה. כל יום הוא כמו שלושה-ארבעה ימים ברמת האינפורמציה והעצבנות בשוק. אין לי ספק שיהיו עוד מימושים משמעותיים וצריך לנצל אותם.

"באופן עקרוני אני חושב שהשווקים ימשיכו להיות חיוביים, אבל לא נראה תשואות דו-ספרתיות. בהנחה של מצב גיאופוליטי סביר ומשק שצומח ב-5% לשנה, עם שפל באבטלה וסביבת אינפלציה נמוכה - נוצרות הזדמנויות. הפירמות מגייסות ערימות של כסף, המאזנים שלהם מלאים באג"חים, והם לא יכולים לשבת על המאזנים ולהחזיר ריבית ריאלית של 5% בלי לעשות ביזנס. לכן החברות האלו ימשיכו למצוא עסקים חדשים".

* אתה נשמע זהיר. יש סיכון בשוק?

"לדעתי השוק לא יקר אבל יש בו כיסי אוויר וכיסי סיכון. הסיכון הגדול ביותר הוא שהכסף שגייסת באג"ח הופך מכסף טוב לכסף רע, כי משתמשים בו לא בתבונה. פה צריך ללכת עם יזמים שמרגישים איתם טוב. צריך לזכור שאג"ח נתפס כמכשיר בטוח אבל לפעמים הם מכשיר יותר מסוכן ממניות".

* אז איך היית בונה תיק של לקוח עם פרופיל סיכון ממוצע?

"אני חושב שתיק 80/20 הומצא במיוחד לכך: תיק של 80% אג"ח ו-20% מניות הוא הבנצ'מרק הטוב ביותר ללקוח ממוצע. היום, כדי ליצר תשואה עודפת מול הריביות העלובות בשוק, חייבים להחזיק במידה מסוימת של מניות. מאחר ואנחנו מאמינים שהריבית הריאלית תרד, בחלק האג"חי צריך לתת משקל משמעותי לאג"ח ממשלתיות ארוכות".

* מה לגבי החלוקה בין ישראל לחו"ל?

"אנחנו, בתיק שלנו, יושבים בעיקר בישראל. דיברתי קודם על בנצ'מרק, והבנצ'מרק נמצא בישראל. אני מרגיש מאוד נוח עם השוק המקומי. החברות הישראליות הפכו להיות הרבה יותר גלובליות מאשר לפני כמה שנים".

* יש סקטורים שמעניינים אותך במיוחד?

"כרגע אני רואה את המשך השיפור בכל הנושא של הצריכה הפרטית. יש מקום לצמיחה נוספת של הרשתות הקמעונאיות ושל כל מה שמוטה צריכה פרטית, כמו רשתות הלבשה. אני מרגיש נוח גם עם הבנקים, שנסחרים במחירים נמוכים. מצד שני, אני מאמין קטן בטכנולוגיה. למרות השבחים והכותרות, רוב החברות בנישות בעייתיות, מציגות רווחיות נמוכה ורק מחכות שמישהו יקנה אותן".