נסטלה רוכשת את גרבר ב-5.5 מיליארד דולר במזומן

יצרנית המזון הגדולה בעולם מחפשת תחומים בעלי שולי רווח גבוהים

יצרנית המזון הגדולה בעולם, נסטלה השווייצרית, עומדת על סף עסקה שהיקפה נאמד ב-5.5 מיליארד דולר במזומן לרכישת חטיבת מזון התינוקות גרבר מיצרנית התרופות השוויצרית נוברטיס. מקורות מקורבים למו"מ אמרו שככל הנראה תצא הודעה בנושא לפני פתיחת המסחר בבורסות היום (ה'). אתמול (ד') בלילה לא ניתן היה להשיג את תגובתה של אף אחת משתי החברות.

העסקה תאיץ את כניסתה של נסטלה לתחומים בעלי שולי רווח גבוהים יותר מאשר פעילות הליבה שלה בשוק המזון והמשקאות. יו"ר ומנכ"ל נסטלה, פטר ברבק, מבקש להרחיב את חשיפת החברה למוצרי תזונה כדי לזכות ביתרון שיווקי לעומת המתחרות ולהגדיל את שולי הרווח.

עבור נוברטיס תסמל העסקה את סופו של תהליך שבו השילה את הפעילויות שאינן קשורות לייצור תרופות. כמו כן תזרים העסקה לקופת נוברטיס מזומנים נוספים להשקעה במחקר או לביצוע רכישות.

למרות התסיסה בשוקי התרופות בעולם, ולמרות שיצרניות תרופות בגודל בינוני נחשבות ליעדי רכישה, לא צפויות השתלטויות בעתיד הקרוב.

נוברטיס אינה מדווחת בנפרד על המכירות והרווחים של גרבר, אולם מכירותיה השנתיות של גרבר נאמדות ב-1 מיליארד דולר, ומומחים מעריכים שהיא מניבה רווחים נאים.

בשוק מתהלכות שמועות על מכירתה האפשרית של גרבר כבר חודשים, אולם נראה שעד כה התעכבה העסקה בשל חילוקי דעות לגבי המחיר.

נסטלה, שבדצמבר רכשה את יחידת מוצרי המזון הרפואיים של נוברטיס תמורת 2.5 מיליארד דולר, לא הסתירה את עניינה ברכישת גרבר. אולם נוברטיס טענה כי אינה להוטה במיוחד למכור את גרבר, ותסכים למכור רק אם תקבל הצעה מפתה כל כך שלא ניתן יהיה לסרב לה.

העסקה, שתתבצע ככל הנראה תמורת מחיר מלא, צפויה להקפיץ את מניית נוברטיס, שספגה לאחרונה מהלומה לאחר שהחברה נאלצה למשוך מהמדפים בארה"ב את התרופה זלנורם (Zelnorm) לטיפול בתסמונת המעי הרגיז.

אשתקד רשמה מניית נוברטיס עליה חדה בעקבות מכירת יחידת מוצרי המזון הרפואיים. המחיר שקיבלה עבורה נוברטיס נחשב בקרב האנליסטים למחיר מכובד ביותר.

גרבר, שהוקמה בארה"ב לפני קרוב ל-90 שנה, משווקת מותג חזק מאוד. החברה חולשת על שוק מזון התינוקות בארה"ב, ומקיימת נוכחות חזקה בחלקי עולם אחרים. לדברי נוברטיס, נרשמה ב-2005 צמיחה "דו-ספרתית" במכירות גרבר.

אחד הגורמים העיקריים למכירות ורווחי השיא שרשמה נסטלה ב-2006 הוא התהליך שבמסגרתו משילה נסטלה בהדרגתיות ובעקביות יחידות ששולי הרווח שלהן נמוכים, אשר מייצרות מוצרים הנחשבים לקומודיטיס, וכניסתה לתחומי פעילות המתאפיינים בצמיחה מהירה יותר ובשולי רווח גבוהים יותר.

בפברואר דיווחה נסטלה כי ב-2006 גדלו מכירותיה ביותר מ-8% ל-98.5 מיליארד פרנק שוויצרי (80.7 מיליארד דולר), והרווח הנקי זינק בקרוב ל-14% והגיע ל-9.2 מיליארד פרנק שווייצרי.