ממשל בוש רומז: הצטרפות ישראל ל-OECD תלויה בהידוק הפיקוח על זכויות הקניין הרוחני

המשרד לסחר חוץ בוושינגטון קובל שוב: ישראל אינה מעניקה הגנה מספקת על זכויות הקניין הרוחני של יצרניות התרופות האתיות * הדו"ח מותיר את ישראל שנה נוספת ב"רשימת המעקב המחמירה"

ממשל בוש רומז, כי הצטרפות ישראל לארגון לשת"פ כלכלי ולפיתוח (OECD), יעד מרכזי של משרדי החוץ והתמ"ס בירושלים, תלויה בנכונות ישראל להדק את הפיקוח על זכויות הקניין הרוחני.

בדו"ח השנתי של המשרד לסחר חוץ של ארה"ב (USTR), שפורסם אתמול (ב'), נאמר: "ארה"ב מצפה שישראל תעניק רמה גבוהה יותר של הגנה (על זכויות קניין רוחני) במידה שתשקף את מעמדה כשותפה של ארה"ב בהסכם הסחר החופשי בין שתי המדינות, ואת שאיפתה להתקבל כחברה ב-OECD".

גורמים ישראליים אמרו אמש לגלובס, כי רמז זה משקף כנראה החלטה של המשרד לסחר חוץ ללכת לקראת פארמה (PHRMA), השדולה של חברות התרופות בארה"ב, שלוחצת זה מכבר על הממשל לנקוט צעדי עונשין או לפחות להגביר את הלחץ על ישראל בגין מה שהיא מגדירה כהעדר הגנה מספקת על זכויות הקניין הרוחני של יצרניות תרופות אתיות אמריקניות שפועלות בישראל.

הדו"ח מותיר את ישראל שנה נוספת ב"רשימת המעקב המחמירה" (Priority Watch List), יחד עם 11 מדינות נוספות: סין, רוסיה, ארגנטינה, צ'ילה, מצרים, הודו, לבנון, תאילנד, ונצואלה, טורקיה ואוקראינה.

"ישראל הותירה ללא שינוי את משטר ההגנה על זכויות קניין רוחני והתוצאה היא העדר הגנה מספקת מפני שימוש מסחרי בלתי הוגן מנתונים שנמסרו (לרשויות) כדי לקבל אישור לשיווק", נאמר בקטע על ישראל.

לפי הדו"ח, הותירו השלטונות בישראל על כנם גם היבטים מסוימים מחקיקה מ-2005, שמפחיתה במידה משמעותית את ההגנה על פטנטים פרמצבטיים. (הכוונה היא לקיצוץ במשך תקופת הבלעדיות שניתנת ליצרניות התרופות האתיות כפיצוי על עיכובים רגולטוריים במתן אישור למוצריהן).

יחד עם זאת, מציין הדו"ח לשבח את המידע שסיפקה ישראל ל-USTR לגבי הצעדים שנקטה למניעת שימוש בנתוני חברות אתיות, שנמסרו למשרד הבריאות, כבסיס להשגת רשיונות יצוא של תרופות גנריות מקבילות לחו"ל. "זה צעד חיובי לשיכוך חששות ארה"ב בסוגיה זו" נאמר בדו"ח. בכל זאת, ארה"ב מוסיפה להיות מודאגת מ"ההגנה החלשה" שמספקת ישראל ל"מחוללי חידושים פרמצבטיים". ׂ