השלכות דו"ח וינוגרד: השר איתן כבל התפטר מהממשלה וקרא לאולמרט לנהוג כמוהו

(עדכון) - "אינני יכול לשבת יותר בממשלה, שאהוד אולמרט עומד בראשה" * "אני שליח ציבור, נשלחתי לשרת את הציבור, ואני קשוב לרחשי הלב של הציבור, הציבור איבד את אמונו באולמרט"

מזכ"ל מפלגת העבודה, השר איתן כבל (עבודה) הודיע הבוקר (ג') על התפטרותו מהממשלה. "איני יכול לשבת בממשלה שאולמרט עומד בראשה"- כך אמר במסיבת עיתונאים שהתקיימה בבית מפלגת העבודה בתל אביב. "יתרה מכך, ישנן פרשיות רבות שדבקו בממשלה בזמן כהונתה, אך דו"ח ועדת וינוגרד מאפיל על הכל. נשלחתי לשרת את הציבור ואני קשוב לרחשיו של הציבור", אמר וקרא לאולמרט ללכת בדרכו.

כבל הוסיף כי "הציבור איבד את אמונו בראש הממשלה. אני הייתי הראשון שקרא להקמת ועדת חקירה ממלכתית ומכיוון שהתקבלה החלטה להקים את ועדת וינוגרד, אין מנוס מלהתייחס באופן רציני ביותר ולקבל את הנאמר", אמר, "כשיש המלצות אישיות, חובה שתיהינה גם מסקנות אישיות. אי אפשר להתחמק מזה. לא מצאתי בדו"ח שום בסיס שבו יכול ראש הממשלה להיאחז על מנת להמשיך ולכהן בתפקידו". הוא הוסיף כי יפעל לכך שהתפטרותו תוביל לכך שהשותפות הקואליציוניות "יפנימו את החובה של כולם לגרום לאולמרט להתפטר מתפקידו".

עוד אמר כבל כי הוא שותף להחלטות שקיבלה הממשלה במהלך הלחימה. "הצבעתי על יציאה למלחמה, ואני לא מתחמק מזה לרגע". כבל קרא לכינוס מרכז מפלגת העבודה על מנת לדון בהישארותה של מפלגת העבודה מהקואליציה. כמי שהצהיר כתומך באהוד ברק במרוץ לראשות המפלגה, הודיע כבל שיפנה לברק ויתבע ממנו שלא להצטרף לממשלה בראשות אולמרט.

התפטרותו של כבל זכתה לשבחים. ח"כ אופיר פינס, שפרש לפני כמה חודשים מהממשלה, אמר כי הוא שמח שכבל הצטרף אליו וקיבל את ההחלטה עכשיו. יו"ר מרצ-יחד, ח"כ יוסי ביילין קרא לשרי העבודה ללכת בדרכו "ולנטוש את ממשלת אולמרט הכושלת שאיבדה את סמכותה המוסרית. מפלגת העבודה מביאה את דבקותה החולנית בשלטון לשיא חדש", אמר. גם ח"כ זהבה גלאון בירכה על הצעד וקראה לשאר חבריו ללכת בעקבותיו.

בתוך כך, הצטרף אמש ח"כ עמי איילון (עבודה) לקריאות להתפטרותו של אולמרט. "אולמרט חייב לקחת אחריות ולהתפטר, גם מתוך מה שעולה מהדו"ח, וגם מתוך ההבנה הברורה שאין לו את הכוח ואת אמון הציבור להוביל את שיקומה של החברה הישראלית. הכשל שנחשף בדו"ח הוא כשל אישיותי מתמשך של יהירות, פזיזות, היעדר שכל ישר ואומץ לב לשאול שאלות".

עד פרסום המסקנות אתמול נמנע איילון מקריאות להתפטרותו של אולמרט, ואף טען שאי אפשר לקרוא להתפטרותו ללא ידיעה מה היא האלטרנטיבה השלטונית. ככל הנראה, ניסה איילון, המתמודד על ראשות מפלגת העבודה להשאיר את דרכו למשרד הביטחון פתוחה, אם ינצח בפריימריז בעבודה. אמש שינה איילון את עמדתו ואמר כי "המסקנות חמורות הרבה יותר מהפרסומים הקודמים והדבר אינו מאפשר לו להמשיך בתפקידו".

בסביבתו של איילון הביעו חשש שהמחיר של הקריאה הזו יעלה לאיילון במעבר של מצביעים לברק, שלא קרא לאולמרט להתפטר והאפשרות להצטרף כשר ביטחון בממשלתו בעינה עומדת, אם יבחר לראשות מפלגת העבודה.