"ברזיל - המעניינת ביותר להשקעה; השוק ההודי יקר, מקסיקו אטרקטיבית - ולא הייתי נוגע בשוק של וונצואלה"

[לפורטל הפיננסי] מרטין ווייז, מנהל מוצר באינווסקו, אחד מבתי ההשקעות הגדולים בעולם, מתבשם בתשואה של 183% בחמש שנים. בראיון למדור ההשקעות היומי של "גלובס", "תיק אישי", הוא מסביר איפה, איך ואם בכלל כדאי להשקיע בבורסות השווקים המתעוררים

עד לפני חודשיים, המושג "שווקים מתעוררים" הכיל בתוכו הרבה קסם. תשואות של 30%, 40% בשנה. חלומות על 9% צמיחה בשנה. ציביליזציות בהתהוות. חקלאים שהופכים לבורגנים מצויידים היטב במותגים גלובליים ומקושטים בטלפונים סלולריים. ב-27 לפברואר הבורסה הסינית התרסקה וגררה אחריה את שאר הבורסות של הכפר הגלובלי ואת החלומות על התשואה המופלאה בשווקים המתעוררים.

מרטין ווייז, מנהל מוצר בצוות מוצרי ההון הבינלאומיים של אינווסקו, אחד מבתי ההשקעות הפרטיים הגדולים בעולם, לא מתרשם. הוא הגיע לארץ בשבוע שעבר, במסגרת רוד שואו לקרן השווקים המתעוררים של החברה. היא אחת הוותיקות, קיימת כבר מ-1992, וכשווייז מתבונן בתוצאותיה ארוכות הטווח, הוא בהחלט יכול להרשות לעצמו לראות באירועי סוף פברואר גיהוק קטן ולא מזיק. ב-5 השנים האחרונות הקרן הניבה תשואה מצטברת של 183.2%, ב-2006 לבדה רשמה 32.92%. בנוף הזה, תשואה סמלית יחסית של 1.86% מראשית 2007, היא נסבלת.

"זה נכון שיש אירועים כלכליים שמשפיעים על השווקים הפיננסים, אבל היום הם לא מספיק מהותיים כדי לחבל ביסודות החיוביים של הכלכלה הגלובלית", הוא טוען.

- בכל זאת, סין גררה את כל העולם לירידות. זה היה ניסוי כלים מטריד.

"השווקים באותה תקופה נמתחו קצת מעבר לפרופורציה. משקיעים פרטיים נכנסו לשוק, סוחרי יום לקחו הלוואות כדי להגדיל את נפח המסחר והממשל הסיני חשש שהשוק מתנפח למימדים של בועה. בסופו של דבר לא נקט בפעולה כלשהיא, אבל הוא דן באפשרות להטיל מגבלות על המסחר, וזה היה הטריגר לירידות. נכון להיום, השווקים תיקנו את הירידות והם ברמה גבוהה מזו שהיו לפני המיני-מפולת. במקרה של סין, חשוב לזכור, שהיא תעשה מה שטוב בעיניה, לא את מה שאומרים לה לעשות.

"המפולת לא הייתה תוצאה של אלמנטים בסיסיים שהשתנו אלא של שינוי בהעדפות הסיכון של המשקיעים. נכון להיום, העולם מושפע פחות מהכלכלה האמריקאית מאשר לפני שנים, והשווקים המתעוררים עושים יותר ויותר עסקים בינם לבין עצמם".

- מבחינתך ריצת השוורים לא הסתיימה.

"כשמסתכלים על התקופה בה שוק שורי מסתיים, רואים תמיד תאוות בצע. זה היה כך בבועת ההיי-טק, כשכולם נהרו למניות. ב-2006 הייתה נהירת כספים לכיוון השווקים המתעוררים, אבל השנה היא התמתנה. בכל מקרה, בניגוד למקרים אחרים, הפעם יש בסיס חיובי לזרימה של הכסף לשווקים אלה, ואני לא חושב שיש תאוות בצע בשווקים".

- וריצת השווקים המתעוררים?

"הם עשו ארבע שנים מדהימות מאז התקופה השחורה של 2002, אז הם היו בהערכת חסר של כ-50% לעומת שווקים מפותחים. מאז הם עשו מהלך של פי 3 או 4, שהיה מגובה בנתונים פיננסיים חזקים. החברות הציגו ביצועים מצוינים במהלך התקופה הזאת והדיסקאונט לעומת השווקים המפותחים הצטמצם לכ-15% כיום".

- בשנים האחרונות השווקים המתעוררים הניבו תשואה עודפת על המתפתחים. זה עומד להשתנות?

"קשה לי לנבא. זה תלוי מאוד במה שיקרה לכלכלה הגלובלית. האם צפויה בהלת אינפלציה? האם ארה"ב הולכת למיתון? אני מעריך שלא. אבל אם אחד מהתרחישים האלה יתממש ויחלחל ליסודות הכלכלה הגלובלית, נראה ירידות בכל השווקים הפיננסים. מכיוון שהשווקים המתעוררים מסוכנים יותר, הם ככל הנראה ירדו יותר. לפני 5-10 שנים, השווקים המתעוררים זוהו בעיקר עם משברים, בועות פיננסיות וחוסר יכולת להחזיר חובות. אני חושב שכלכלות רבות למדו את הלקח שלהן והן מנוהלות טוב יותר מבעבר. מבנה הסיכונים של המדינות הללו השתפר וזה בא לידי ביטוי בדירוגים המשתפרים שהן מקבלות מחברות הדירוג".

לא להודו, כן למקסיקו ורוסיה

קרנות השווקים המתעוררים מקפידות על פיזור סקטוריאלי וגיאוגרפי, ומהפיזור הזה אפשר ללמוד על ההעדפות שלהן. הקרן של אינווסקו, למשל, משקיעה קודם כל בברזיל (13.3% מנכסיה), רוסיה (13.2%), ברזיל (10.3%) וכן בדרום אפריקה, הודו, קוריאה, מקסיקו, אינדונזיה והפיליפינים - בסדר הזה.

- ברזיל בראש סדרי העדיפויות שלכם.

"קודם כל, צריך להדגיש שהמגוון רחב ביותר ולכל מדינה היתרונות והחסרונות שלה, ולכן ללא ספק תרצה לפזר את ההשקעות ביניהן. באופן ספציפי, ברזיל היא אחת המדינות המעניינות יותר להשקעה. החשיפה שלנו למדינה, כל מדינה, מתבססת על יסודות הכלכלה המקומית, והסביבה בברזיל מעודדת למדי. האינפלציה שם יציבה והסבירות שהכלכלה המקומית תקרוס במקרה של משבר נמוכה.

"בשווקים המתעוררים אנחנו מייחסים גם חשיבות גדולה לדמוגרפיה. חשוב לבדוק איזה אחוז מהאוכלוסייה משתתף בכוח העבודה ואת הנטל של האוכלוסייה הלא עובדת על הכלכלה המקומית. ברוב המדינות המצב מעודד. אני לא יכול להגיד שאין סיכון בהשקעה בשווקים מתעוררים. יש סיכון והוא יכול לנבוע ממניעים פוליטיים או אחרים, אבל על דבר אחד אין ויכוח: הוא נמוך בהרבה מבעבר. גם רוסיה מעניינת, לאו דווקא במגזר האנרגיה. אנחנו מעדיפים חשיפה לשירותים שמונעים מהביקושים המקומיים, כמו בנקים, תקשורת ושירותים".

- מה לגבי סין והודו, שהיו בפוקוס בשנתיים האחרונות?

"מנקודת מבטנו, אם אנחנו מזהים הזדמנויות במדינות האלה אנחנו משקיעים בהן. כיום השוק ההודי יקר יחסית ולכן הורדנו את החשיפה שלנו אליו. הודו, כמו סין, עברה סיפור צמיחה מדהים, עם אוכלוסייה מתפתחת ודמוגרפיה שמעודדת את הכלכלה. בשנה האחרונה הצמיחה שם הייתה חדה מדי והיא עלולה לגרום להיווצרות לחצים אינפלציוניים, שמסכנים קצת את הכלכלה. הסיפור של סין והודו מצוין, אבל אנחנו, כמשקיעי ערך, היינו רוצים לראות את החברות זולות יותר".

- אתם משקיעים גם בשווקים קטנים יותר?

"יש לנו חשיפה לחלק מהשווקים הקטנים במזרח אסיה, כמו מלזיה והפיליפינים. יש מדינות כמו וייטנאם, בהן אין לנו חשיפה ישירה, מכיוון שקשה מאוד להשקיע שם".

- אם נעבור יבשת, מקסיקו מרכזת הרבה עניין.

"הגדלנו את החשיפה למקסיקו בחודשים האחרונים, תוך השקעה בחברות זולות יחסית. יש במדינה ממשל חדש, שנחוש לבצע שינויים חיוביים בשווקים. זו התפתחות מעניינת והשוק אטרקטיבי מאוד. כך שבאמריקה הלטינית, אנחנו מעדיפים שהחשיפה הגדולה יותר תהיה בברזיל".

- יש שווקים מהם היית נמנע?

"יש שווקים רבים כאלה, למשל ונצואלה. לא הייתי נוגע בשוק כזה. אין לנו גם חשיפה לשווקים כמו השוק הצ'כי, אבל זה לא נובע מהתנגדות לשווקים האלה ספציפית. אנחנו פשוט רואים הזדמנויות מעניינות יותר בשווקים אחרים. אנחנו יכולים להשקיע שם ואנחנו כנראה גם נשקיע שם בעתיד, כשנראה הזדמנויות מעניינות להשקעה".

- גם ישראל היא שוק מתעורר.

"אני לא מכיר את השוק הישראלי מספיק טוב. היא נחשבת לשוק מתעורר, אבל מהביקור שלי אני יכול להעיד שהוא ללא ספק אינו כזה. יש לנו חשיפה מסוימת לישראל בתיקים שלנו, בעיקר דרך הבנקים. השוק הישראלי, היסטורית, נחשב לשוק שמשתרך אחרי שווקים מתעוררים אחרים, אז החשיפה אליו נמוכה יחסית".

- למרות העליות המרשימות בשנים האחרונות?

"אנחנו לא משקיעי מומנטום אלא משקיעי ערך. אני לא אומר שהשוק המקומי רץ על מומנטום אבל השוק הישראלי נחשב לשוק שמניב תשואה נמוכה יחסית לשווקים אחרים, גם אם בשנה האחרונה זה לא המצב".

זהירות מהשקעה ישירה במניות

את המוצרים שעוקבים אחרי השווקים המתעוררים מנהל ווייז מהמטה של אינווסקו בלונדון, שם הוא גם מתגורר. אבל מנהלי ההשקעות באינווסקו משקיעים רק במניותיהן של חברות שהם מכירים באופן אישי ונחשפו להנהלותיהן באופן מעמיק. "אני מרגיש בנוח להשקיע בחברות יפניות למרות שאני לא דובר יפנית, מכיוון שאני מבקר שם 3-4 פעמים בשנה", הוא אומר.

- כדאי להשקיע במניות באופן ישיר?

"אנחנו מעדיפים להשקיע כך, ובמקומות בהם אפשרויות המסחר בעייתיות אנחנו משתמשים בקרנות נאמנות. אבל משקיע פרטי צריך להיות נועז במיוחד בשביל להשקיע ישירות במניות בשווקים מתעוררים, מכיוון שהמגוון כל כך גדול ושונה ממדינה למדינה. השקעה במדינות אלו מומלצת דרך מנהלי קרנות שמכירים את השווקים הללו, וגם אז, המשקיע חייב להיות עירני ולפקח על מה שהוא מקבל, מכיוון שיש הבדלים רבים בין המדינות השונות ובין המוצרים השונים".