המשך השלכות דוח וינוגרד: שר הביטחון, עמיר פרץ, מתלבט האם להתפטר מתפקידו

(עדכון) - "שר הביטחון אינו אטום; מדובר בוועדה ציבורית שיש לה שורה תחתונה" אמרו מקורביו * "אם יתפטר פרץ, הדבר יגרום לחזרת נתניהו לזירה הפוליטית, וזה בהחלט מהווה שיקול עיקרי"

שר הביטחון, עמיר פרץ, מתלבט בדקות אלה האם להתפטר מתפקידו. בסביבתו הקרובה אומרים כי אין מקום להתפטרות בעקבות דוח הביניים של ועדת וינוגרד, אלא בשל הלך הרוח הציבורי. "שר הביטחון אינו אטום. מדובר בוועדה ציבורית שיש לה שורה תחתונה" אמרו מקורביו.

בסביבתו של פרץ מציינים כי למרות שאינם מסכימים עם ממצאים רבים ועם חלק ממסקנות הדוח, מסקנתו היא שגם שר הביטחון כשל בתפקידו.

בסביבתו של פרץ אומרים כי ההתלבטות נובעת מהסיבה שאם יתפטר פרץ, הדבר יגרום לחזרתו של בנימין נתניהו לזירה הפוליטית,וזה בהחלט מהווה שיקול עיקרי.

ראש הממשלה אהוד אולמרט מתח היום ביקורת מרומזת על גורמים הפועלים לתפיסתו על-מנת להפיק הון-פוליטי - מהדו"ח החלקי של ועדת וינוגרד. בפתח ישיבת הממשלה המיוחדת ליישום המסקנות אמר אולמרט: "לכל אלה שאצה להם הדרך כדי לנצל את הדו"ח הזה על מנת להפיק רווחים פוליטיים כאלה ואחרים אני ממליץ - לאט לכם. הממשלה שאחראית לכשלים, תהיה אחרית גם לתיקונם" בתום הדיון, צפויים השרים לאשר הקמה של צוות היגוי על-מנת לבחון דרכים להפקת הלקחים.

אולמרט ייוועד אחר-הצהריים עם שרת החוץ ציפי לבני - לראשונה מאז פורסם הדו"ח החלקי של חברי ועדת וינוגרד. לפי שעה, נוטה שרת החוץ שלא להתפטר מתפקידה, ועודנה מתלבטת אם לקרוא לפרישתו המיידית של אולמרט. גורמים בסביבתו של ראש הממשלה דורשים מלבני לעזוב את המשרד או להפסיק "לחתור", כלשונם, תחת מנהיגותו.

חילופי האשמות חסרי-תקדים בין תומכיו ומתנגדיו של אולמרט ב"קדימה"

יושב-ראש הקואליציה, אביגדור יצחקי, דורש מראש הממשלה להתפטר על-מנת למנוע נזק למפלגת השלטון. לדבריו, מסקנות ועדת וינוגרד מחייבות לגבש הנהגה חלופית שתשיב את אמון הציבור בתנועה. כך אמר הבוקר יצחקי בראיון לגלי צה"ל: "אני מנסה לשכנע את החברים בקדימה לפנות לראש הממשלה ולבקש ממנו להתפטר, כאשר למול עיני טובת מדינת ישראל, מפלגת קדימה וטובתו הוא. לאור הממצאים החמורים של הדו"ח, אין ברירה לראש הממשלה אלא להתפטר".

יצחקי הוסיף שאם ראש הממשלה לא יעזוב את תפקידו, הוא עצמו, יצחקי, יגיש את התפטרותו מתפקידיו כיושב ראש הקואליצייה וכיושב ראש סיעת קדימה. מקורבי אולמרט מכנים את יושב ראש הקואליציה בתגובה "חתרן שהנאמנות היא ממנו והלאה". יועצו האסטרטגי של ראש הממשלה, טל זילברשטיין מזהיר, כי בעקבות ההתבטאות לא יוכל יצחקי להמשיך בתפקידו. לדבריו, פועל יושב-ראש הקואליציה למען מטרותיו האישיות של יושב-ראש האופוזיציה בנימין נתניהו.

זילברשטיין דיבר לראשונה הבוקר בגלי צה"ל: "כיו"ר קואליציה פועל בצורה כזו נגד ראש ממשלה - הוא לא צריך להיות בתפקיד הזה. אחרי דברים כה חמורים, אני חושב שראש הממשלה יבהיר לו שאין לו מקום בממשלה הזו". אם דו"ח וינוגרד הסופי יקרא לראש הממשלה באופן ברור לעזוב את תפקידו, אני לא חושב שאז הוא יאחז בקרנות המזבח וישאר", הוסיף זילברשטיין, "אולם הדו"ח הנוכחי אינו אומר זאת, וחברי קדימה יודעים זאת".

שרת החוץ, ציפי לבני, צפויה להגיב היום לראשונה למסקנות דו"ח וינוגרד, ולקרוא בגלוי להתפטרותו של ראש הממשלה. אהוד אולמרט, מצידו, צפוי לדרוש מנגד משרת החוץ: "או שתפסיקי לפעול נגדי, או שתעזבי את תפקידך".

אולמרט מבקש להקים צוות חיצוני ליישום המסקנות

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, יבקש הבוקר מהשרים לאשר הקמת צוות חיצוני בראשות הרמטכ"ל לשעבר, אמנון ליפקין שחק, שיבחן דרכים ליישום מסקנות דו"ח הביניים של ועדת וינוגרד. אולמרט אמר הלילה למקורביו, כי אם חברי הצוות יקראו להתפטרותו - הוא ייענה לכך באופן מיידי ויפרוש מתפקידו. עם זאת, אומרים הבוקר בלשכת ראש הממשלה כי הקריאות של חברי "קדימה", אביגדור יצחקי ומרינה סולודקין להדחתו, הן לא יותר ממשבר מדומה. סיעת "קדימה" תתכנס הערב לישיבה מיוחדת, לבקשתו של ראש הממשלה.

אתמול ערך רה"מ סבב פגישות

אתמול נלחם ראש הממשלה להפסיק את הקולות הקוראים להדיחו בתוך מפלגתו. בתום פגישה שערך עם השר יעקב אדרי, קרא השר לחברי "קדימה" שלא לעסוק כרגע בהדחתו של אולמרט, על מנת שיפעל לתיקון הליקויים שהתגלו בדו"ח.

אולמרט נפגש עוד אתמול גם עם השרים אביגדור ליברמן ואלי ישי, שהביעו תמיכה בהחלטתו להישאר בתפקידו. גורמים בסביבתו של אולמרט אמרו כי השר שמעון פרס לא ייתן יד להדחת ראש-הממשלה ולא יסתער על האפשרות למלא את מקומו. כמו-כן שוחח הערב אולמרט עם חבר הכנסת מיכאל נודלמן מ"קדימה", ושיכנע אותו לחזור בו מקריאתו להתפטרות.