סמי עופר מסתבך בטורקיה: בכירים במדינה חשודים בהקצאת המניות בבתי הזיקוק ללא מכרז

האיגודים בטורקיה טענו, כי בתוך פחות מחצי שנה רשם עופר רווח על הנייר של 770 מיליון דולר * דובר מטעם סמי עופר: "לא היו דברים מעולם"

האם סמי עופר שוב מסתבך בטורקיה? לבית המשפט בטורקיה הוגשה תביעה כנגד ראש מינהלת ההפרטה הטורקית, מטין קילסי ושני בכירים נוספים במינהלת ההפרטה בחשד להתרשלות במכירת 14.7% ממניות חברת הזיקוק הטורקית TUPRAS לקבוצת משקיעים בהם סמי עופר, בעל השליטה בחברה לישראל .

כלי התקשורת בטורקיה דיווחו כי התביעה דורשת להטיל על ראשי מינהלת ההפרטה שלושה עד שישה חודשי מאסר, זאת מאחר ולא נהגו בשקיפות בכל הקשור להקצאת מניות TUPRA לסמי עופר. על פי כתב התביעה, הקצאת המניות לקבוצה בה היה מעורב סמי עופר נעשתה שלא כדין, ובמקביל להליכים לפרסום מכרז למכירת חלק מהמניות.

במארס 2005 רכשה קבוצה בה היה מעורב סמי עופר 14.7% ממניות TUPRA מהממשלה הטורקית ללא מכרז, תמורת 430 מיליון דולר.

במכרז שנערך בשלב מאוחר יותר שגם בו התמודדה קבוצה בראשות עופר, זכתה חברת KOC הטורקית יחד עם חברת הנפט "של", תמורת סכום גבוה בהרבה של 4.1 מיליארד דולר (שווי חברה של 8.2 מיליארד דולר). האיגודים המקצועיים פנו בעקבות זאת לממשלת טורקיה ולבית המשפט בבקשה לבדוק כיצד קיבל סמי עופר את המניות ללא מכרז.

האיגודים בטורקיה טענו, כי בתוך פחות מחצי שנה רשם עופר רווח על הנייר של 770 מיליון דולר. לעומת זאת בעבר נטען, כי עופר מחזיק ב-5% בלבד ממניות TUPRA, דבר שהניב לו רווח על הנייר של 90 מיליון דולר בלבד.

בית המשפט בטורקיה קיבל בעבר את העתירה של האיגודים המקצועיים וקבע כי הקצאת המניות נעשתה ללא שקיפות ובמחיר נמוך שאינו משרת את האינטרס הציבורי. יצוין, כי אם בית המשפט בטורקיה יימצא את ראשי מינהלת ההפרטה אשמים בפרשה, החוק הטורקי מאפשר לתבוע גם את מי שנהנה לכאורה מהקצאת המניות, כלומר סמי עופר.

דובר מטעם סמי עופר מסר בתגובה, כי "פניה למשקיעים פרטיים לרכישת מניות בחברה ממשלתית או פרטית ערב הפרטתה או מכירתה היא נוהג מקובל בעולם שנעשה גם בישראל מספר פעמים. התהליך הזה תורם לקיבוע מחיר למניה וליצירת תחרות במכרז העיקרי הפתוח לכלל הציבור. החוק היה ותמיד יהיה נר לרגלנו הן במדינת ישראל והן בעולם כולו".