שטיינמץ במו"מ למכירת ניקנור; החברה ביטלה האסיפה הכללית שתוכננה להיום

האסיפה הייתה אמורה לדון בהנפקה משנית שנועדה לגיוס הון * שטיינמץ מחזיק ב-36% מהחברה, אחזקה ששווייה כחצי מיליארד דולר

בני שטיינמץ, בעל השליטה במפעילת המכרות ניקנור, נוהג להגיד למקורביו כי הוא כבר לא מגדיר עצמו כיהלומן. "אבי היה יהלומן, גדלתי בתוך עולם היהלומים, אבל היום אני איש עסקים", נוהגים לצטט אותו המקורבים אליו. שטיינמץ, שהונו מוערך בלמעלה ממיליארד דולר, אכן עשה "הסבה" בשנים האחרונות מיהלומן לאיש עסקים. הוא השכיל לרכוש חברות שעברו משבר ולהנפיק אותן בהצלחה (דוגמת בייטמן הנדסה ובייטמן ליטווין), ניסה לרכוש את שיכון ובינוי מידי שרי אריסון וחשף טפח מזרוע ההשקעות בנדל"ן של הקבוצה שבבעלותו - סקורפיו - באמצעות הנפקת אג"ח לגופים מוסדיים בארץ. האם עכשיו הגיע תורו לבצע אקזיט משמעותי? אם לשפוט על פי ההודעה שפרסמה אתמול (ד') ניקנור, ייתכן כי התשובה לשאלה זו היא חיובית.

ניקנור, הנסחרת בבורסה המשנית של לונדון, הודיעה אתמול בערב כי היא דוחה את האסיפה הכללית שהייתה אמורה להתקיים היום, לאחר שקיבלה הצעה ראשונית לרכישתה. ניקנור, שבבעלותה מכרות קובלט ונחושת ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, תכננה לדון היום במסגרת האסיפה בביצוע הנפקה משנית, אשר תסייע לה לגייס את ההון הנדרש לשם הפעלת המכרות. נזכיר, כי לפני כשלושה שבועות ציינו כאן כי התוכנית של החברה הייתה לגייס 450-650 מיליון דולר באקוויטי ומיליארד דולר בחוב, לאחר שהיקף ההשקעה במכרות גדל ל-1.8 מיליארד דולר.

כאמור, האסיפה נדחתה לאחר ש"ניקנור קיבלה הצעה ראשונית לרכישתה", דברי ההודעה. כמו-כן, לדברי ניקנור מספר צדדים נוספים החלו להביע עניין בחברה, ולכן החליט הדירקטוריון לפתוח במו"מ מולם. האסיפה הכללית של החברה תידחה עד ל-16 לחודש.

מטבע הדברים, ניקנור אינה מציינת בהודעתה מי הם אותם צדדים מתעניינים, אך עצם העובדה ששטיינמץ ויתר בעלי המניות בחברה שוקלים את מכירתה מצביעה על רצונם להיפרד ממנה, פחות משנה לאחר הנפקתה. שטיינמץ הוא בעל המניות הגדול בחברה והוא מחזיק ב-36% מהונה. שווייה של ניקנור נאמד כיום בכ-1.4 מיליארד דולר ולכן, בהנחה שהמו"מ יבשיל למכירה, צפוי שטיינמץ להיפגש עם כמעט חצי מיליארד דולר. מדובר בסכום כמעט בלתי-נתפס, במיוחד לאור העובדה כי שטיינמץ, כמו גם יתר בעלי המניות בחברה, השקיעו סכומים שוליים בהקמתה (כהלוואות בעלים), ואלו גם הוחזרו להם במסגרת ההנפקה.

בעלי המניות השניים בגודלם בחברה הם האחים משה ומנדי גרטנר (21%) המתגוררים באנגליה, הצפויים להיפגש עם למעלה מ-280 מיליון דולר. בעל המניות השלישי בגודלו בחברה הוא היהלומן דן גרטלר, המחזיק ב-15% מההון - אחזקה ששווייה הנוכחי הוא קצת למעלה מ-200 מיליון דולר.

ניקנור הונפקה ביולי האחרון לפי מחיר של 600 פני למניה ואתמול נסגרה המניה על מחיר של 485 פני, ירידה של כמעט 20%. היום הגיבה המניה בחיוב להודעת החברה וחזרה להיסחר מעל מחיר ההנפקה. "