אנחנו קאן

הקולנוע הישראלי הולך לשחק אותה בפסטיבל קאן, שייפתח השבוע עם שישה סרטים ישראלים חדשים. אחד מהם, "תהילים", יתחרה על פרס "דקל הזהב"

מעולם לא היה מצבו ש הקולנוע הישראלי טוב יותר. בטח בהשוואה למצבה של המדינה. פסטיבל קאן, האירוע המרכזי של הקולנוע העולמי, ייפתח השבוע עם שלושה סרטים ישראליים חדשים: "תהילים" במסגרת התחרות, "ביקור התזמורת" במסגרת היוקרתית "מבט מסוים", ו"מדוזות" בשבוע הביקורת. רק לשם דוגמה: מעצמות קולנוע כאנגליה, גרמניה ואיטליה מיוצגות עם פחות מזה. וזה עוד אחרי הזכייה של במאי "בופור", יוסי סידר בפסטיבל ברלין.

הישג חשוב במיוחד הוא החדירה למסגרת המבוקשת ביותר בפסטיבל - התחרות, שרק ישראלי אחד הצליח להיכנס אליה עד היום - עמוס גיתאי. "תהילים" הוא הסרט השני שרפאל נג'ארי, במאי יהודי יליד פריז, עשה בישראל. כמו בסרטו הקודם, ("אבנים"), גם הפעם סירב לתרגם את השם לשפה לועזית והסרט ישא את שמו העברי, Tehilim.

כמו ב"אבנים", מדובר במשפחה דתית, שהפעם מתגוררת בירושלים. האב (שמואל וילוז'ני), איש חביב לומד תורה בזמנו הפנוי, מסור לאשתו ולשני בניו, מעורב יום אחד בתאונת דרכים ונעלם. "זהו סרט על התמודדות עם חלל שנוצר לפתע בחיי כל הדמויות שבסרט, וכל אחת מהן מנסה למלא את החסר הזה בדרכה שלה", אומר נג'ארי. "כל אחד" - הם שני בניו של הנעלם, אחד בגיל ההתבגרות (מיכאל מושונוב) ואחד קטן יותר (יהונתן אלסטר), אמם (לימור גולדשטיין), וגם אלה שסובבים אותם.

"מדוזות" של אתגר קרת ושירה גפן (היא כתבה, שניהם ביימו), מורכב משלושה סיפורים על נשים, ואם ההשוואה למדוזות אינה מחמיאה במבט ראשון, יש לגפן הסבר: "המדוזות בים אינן נעות בכוח עצמן, הן נסחפות בזרמים. כך גם הדמויות שלי". סרט תל אביבי עד קצה האצבעות, והזדמנות לגלות בו, לצד שחקניות מוכרות כשרה אדלר וזהרירה חריפאי, ילדה קטנה בשם ניקול ליידמן, שאינה מוציאה מילה מהפה וגונבת את כל הסצינות שבהן היא מופיעה.

"ביקור התזמורת" של ערן קולירין הוא פנטזיה אירונית על תזמורת המשטרה של העיר אלכסנדריה שבמצרים, אשר מוזמנת להופיע בטקס חגיגי אי שם בישראל. מאחר שאיש אינו ממתין לחבריה בשדה התעופה, הולכים האורחים לאיבוד, למשך לילה אחד, בעיירת פיתוח נידחת. וכמו בפנטזיה, מדובר כאן רק בבני אדם, ולא במצב המדיני הסבוך שכולם אולי מצפים שיצוף ויזעק מן הרגע הראשון. "יותר מדי סרטים עשו עד היום כדי להסביר מדוע אין שלום בינינו לבין מדינות ערב", מסביר קולירין, "אבל נראה לי שמעט מדי סרטים מראים מדוע יש צורך בשלום".

את הסרט נושאים על הכתפיים, ששון גבאי, מפקד התזמורת, ורונית אלקבץ, כבת עיירת הפיתוח, שהורידה את כל האיפור שהיה סימן היכר בסרטיה הקודמים - עד שקשה לזהותה.

וזה לא הכל: בקאן יוקרנו גם שלושה סרטים ישראליים קצרים: "ברחל בתך הקטנה" של אפרת קורם ממכללת ספיר, "משעולים" של הגר בן אשר מנשר ו"מותה של שולה" של אסף קורמן, דרמה עלילתית בת 25 דקות כשבתפקיד הראשי מופיע יוסף כרמון, אביו של הבמאי.

קאן מבטיחה לישראלים עוד איחוד משפחות: מיכאל מושנונב, מ"תהילים" יפגוש שם את אביו, מוני, שמופיע בסרט אמריקני, "הלילה הוא שלנו" של הבמאי ג'יימס גריי.