איפה הם, המנהיגים ההם

הסרט "רבין-פרס: הכל אישי" של אריק הניג, שיעלה ביום חמישי בערוץ 2, מגולל את הקשר המורכב והטעון בין ראש הממשלה יצחק רבין לבין "החתרן הבלתי נלאה" שמעון פרס

אריק הניג, שמזוהה יותר מכל עם ספורט (הסרט "הגביע הקדוש" ויועץ ל-N.B.A) עמל במשך שנים על הסרט הדוקומנטרי "רבין-פרס: הכל אישי", שמתחקה אחר היריבות המרה בין ראש הממשלה ל"חתרן הבלתי נלאה" - עד הרצח הנורא. "אני עוסק בספורט כי אני אוהב ספורט וחייב את הקריירה שלי לתחום, אבל אני איש רב גוני"

" ובכל-זאת, המאבק בין רבין לפרס הוא אנטיתזה לרוח הספורטיבית.

"מי אמר שבספורט הכול ספורטיבי? בספורט יש את המשחקים המלוכלכים ביותר. תראי מה קורה בארץ. בכל הסיפור של רבין-פרס אני הייתי סובייקטיבי. הגעתי ללשכה של רבין בשנת 80' כי הערצתי אותו. הוא היה אז בשפל מבחינה פוליטית ואישית. המפלגה שלו הייתה באופזיציה, וכל המפלגה הייתה לטובת פרס. רבין פרסם אז את הספר 'פנקס השרות', שהיה אוטוביוגרפיה נגד פרס ובו המשפט הידוע 'חתרן בלתי נלאה', שכוון נגד פרס. אם הייתי עושה את הסרט אז, פרס לא היה יוצא מהבית, כי ראיתי בו אז איש לא ישר, לא הגון. בסופו של דבר הוא יוצא טוב מהסרט. האמת היא, שכל אנשי לשכתו, שידעו מי אני ומה עמדותי, היו בהלם מכך ששני האישים יוצאים טוב מהסרט הזה".

" למה בעצם?

"הסרט נעשה במשך חמש שנים, שבהן הבנתי שעם כל המינוסים ועם כל הפלוסים שלהם, יחסית למה שקורה במדינה מבחינה פוליטית, הם קודם כל דאגו לטובת המדינה ואח"כ לעצמם. למרות, שב-76', כשרבין היה רה"מ ופרס שר ביטחון, וקמה התנחלות סבסטיה, רבין ניסה לטרפד את הקמתה, ופרס עזר למתנחלים מאחורי גבו".

" מה מקור המחלוקת בין שניהם?

"זה מתחיל מיום הלידה. רבין היה נסיך ישראלי, בן לאם מנהיגת הפועלים, שלמד ב'כדורי' ובגיל 28 פיקד על מפקדת הראל שכבשה את ירושלים, ואילו פרס היה עולה חדש עם מבטא שעד היום הוא לא נפטר ממנו. טעות חייו הייתה, שהוא לא לבש מדים, למרות שהיה איש ביטחון ראשון במעלה ובגיל 29 כבר היה מנהל משרד הביטחון והיה אחראי על הבאתו של הכור הגרעיני לישראל ועל יחסי צרפת-ישראל.

"רבין היה ישר בצורה חולנית, בעוד פרס הוא איש של חזון, אבל מסתבך בניסיונות לרצות את כולם, ויש את הקטע שנדבק לו בעיקר בגלל אנשים מסביבו, שהוא לוזר.

"המאבקים ביניהם זה גן ילדים לעומת מה שקורה היום. רבין ופרס הגיעו להתמודדויות הגדולות, כשכבר היה להם רזומה של תרומות למדינה, עמיר פרץ, ציפי לבני, מה הם עשו למען המדינה עד היום? המאבק ביניהם היה מי יהיה המנהיג, וזהו הייתה יריבות שנמשכה עד הקבר. לא בכדי פרס הרגיש ברגע הירייה ברבין, שחצי ממנו נלקח. הוא נכנס לשוק טוטאלי.

"אני יודע שהסרט הזה יעשה לו טוב. תשאלי אנשים ברחוב מי זה פרס? יגידו לך לוזר. והסרט שופך אור על ההישגים והתפקידים שהאיש הזה עשה. זה לא סרט של ג. יפית על שמעון פרס, לכל אחד מהאישים יש צדדים חיוביים וצדדים שליליים, אבל יחד זה יוצא מאוזן".

בימים אלה עומל הניג על הפרוייקט הבא - "מונית הכסף" בערוץ 2, שמעלה לתוכה אזרחים מזדמנים לשאלות טריוויה נושאות פרסים. וגם סדרת דרמה בשם "הלשכה", שתתעד את הפוליטיקה הישראלית, עם אסי דיין וליאור אשכנזי, שמועמדים לתפקידים הראשיים.