נחתם הסכם הזיכיון להקמת הרכבת הקלה בתל אביב

ההסכם נחתם לאחר שוועדת הכספים של הכנסת אישרה את התחייבות המדינה להעניק לזכיין מענק הקמה בהיקף של 8.2 מיליארד שקל

כחמישה חודשים לאחר הזכייה במכרז, המדינה וקבוצת MTS בראשות אפריקה ישראל, חתמו היום (ב') על הסכם הזיכיון להקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב.

ההסכם נחתם לאחר שוועדת הכספים של הכנסת אישרה את התחייבות המדינה להעניק לזכיין מענק הקמה בהיקף של 8.2 מיליארד שקל (70% מעלות הפרויקט) כולל מע"מ.

תקופת ההקמה עליה התחייב הזכיין נקבעה ל-6 שנים (כולל התכנון והמימון), כאשר העבודות אמורות להסתיים ברבעון הראשון של 2013.

תקופת ההפעלה של הפרויקט נקבעה ל-32 שנה, בסיומה התשתית תועבר לבעלות המדינה.

כחלק מהסכם הזיכיון התחייבה המדינה לקדם את התכנון המפורט לפרויקט, במקביל להליכי הסגירה הפיננסית. המדינה תעביר סכום של 130 מיליון שקל לצורך קידום התכנון. במשרדי האוצר והתחבורה מציינים כי הזכיין התחייב לרכש גומלין של 30% מהיקף הפרויקט, שנחשב לגדול ביותר בתולדות המשק.

קו הרכבת יתפרס על פני 22 ק"מ החל מפתח תקווה, דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב ויגיע עד לבת ים.

מחצית התוואי יהיה על פני הקרקע ומחציתו מתחת לפני הקרקע. לאורך הקו יוקמו 33 תחנות רכבת, מתוכן 10 מתחת לפני הקרקע. לפי התוכנית ינועו הרכבות לאורך הקו בתדירות של 2-10 דקות.

יוחנן אור, מנכ"ל MTS מסר כי "קונסורציום MTS החל כבר בהיערכותו על מנת לעמוד בלוחות הזמנים הצפופים. אחד מהיעדים שהקונסורציום הציב לעצמו הוא לסיים את הקמת הפרויקט ב-5 שנים, במקום ב-6 שנים שהוקצבו לסיום הפרויקט על ידי המדינה. אנו צופים כי לקראת סוף מאי 2008 נחל בעבודות התת-קרקעיות וכשנתיים מאוחר יותר נחל בעבודות העיליות".

ארז מלצר, מנכ"ל אפריקה ישראל ויו"ר MTS, קרא לממשלה להאיץ את תהליכי היישום של פרויקטי תשתית גדולים, כמו זה של הרכבת הקלה, שיהיו מבוססים על שיתוף פעולה בין יזמים מן הסקטור הפרטי לממשלה.

קבוצת MTS, בראשות אפריקה ישראל, סימנס ואגד, זכתה בסוף דצמבר 2006 במכרז להקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה בת"א, לאחר שגברה על הצעתה של מטרו-רייל, בראשות שיכון ובינוי ואשטרום. ההצעה של MTS במכרז היתה 7.16 מיליארד שקל, לעומת 7.5 מיליארד שקל שהציעה מטרורייל.