קרב אוליגרכים: צ'רנוי תובע מדריפסקה, שותפו לשעבר והאיש העשיר ברוסיה, 6 מיליארד דולר

צ'רנוי רוצה 20% ממניות רוסאל, ענקית הנפט שהיה בין מייסדיה, שיוצאת להנפקה לפי שווי של 30 מיליארד דולר * בעבר נתבע דריפסקה ע"י רבים משותפיו

קרב ענקים של אוליגרכים יתנהל בחודשים הקרובים בבית המשפט הגבוה בלונדון. המשתתפים: איש העסקים הרוסי-ישראלי מיכאל צ'רנוי ואולג דריפסקה, האיש העשיר ביותר ברוסיה על-פי המגזין "פורבס". צ'רנוי, שייסד את רוסאל, אימפריית האלומיניום הרוסית, תובע 6 מיליארד דולר מדריפסקה, שמחזיק ב-66% מרוסאל, בטענה שדריפסקה הפר את ההסכם ביניהם.

התביעה של צ'רנוי הוגשה בנובמבר 2006, בתום חמש שנים לחתימת הסכם בין שני המיליארדרים השותפים לשעבר. צ'רנוי הסכים ב-2001 לעזוב את רוסאל, מיצרניות ומפיקות האלומיניום הגדולות בעולם (לצד אלקואה ואלקאן הצפון-אמריקניות), והפקיד את אחזקתו בחברה, 20%, לניהול בידי דריפסקה. ההסכם שנחתם אז בלונדון קבע שבתום חמש שנים ימכור דריפסקה את מניותיו של צ'רנוי ויחזיר לצ'רנוי את התמורה במחירי השוק.

צ'רנוי טוען בתביעה שהגיש בלונדון שהוא קיבל מדריפסקה 250 מיליון דולר בלבד, "לכל היותר עשירית מכפי שמגיע לו".

לפי העיתון הבריטי "אובזרבר", צ'רנוי הגיש את התביעה לבית המשפט הגבוה בלונדון רק לאחר שהמתין בסבלנות חמש שנים, כפי שהותנה בהסכם ביניהם. לאור חוסר התוחלת שבהמתנה נוספת, הוא פנה לבית המשפט כדי שזה יאשר את זכותו ל-20% ממניות רוסאל, או לחילופין, לערך הכספי של האחזקה הזו, בתוספת דיבידנדים.

הדיון המקדמי בתביעה נפתח בלונדון לפני חודש, ב-3 במאי, ובית המשפט מצא שדריפסקה קיבל צווי הבאת מסמכים לדיון בצורה בלתי חוקית. אך מקורות מקורבים לצ'רנוי אמרו לעיתון כי הם משוכנעים שהוא ינצח בסופו של דבר במאבק המשפטי, מאחר שבית המשפט עוד לא החל לדון בתקפות התביעה, כלומר בהסכם בין שני הצדדים מ-2001.

לפי העיתון, משקיפים מאמינים שדריפסקה מושך זמן, אך בסופו של דבר ייגמרו לו כל התירוצים הטכניים שיאפשרו לו להתחמק מהדיון על ההסכם עם צ'רנוי. זאת ועוד: צ'רנוי יוכל לתבוע אותו בכל מדינה שבה רוסאל ודריפסקה עצמו עושים עסקים. דריפסקה מחזיק בעשרות חברות נוספות פרט לרוסאל.

האנליסטים גם מעריכים שטקטיקות ההשהיה של דריפסקה יפגעו בו בסופו של דבר, מאחר שצ'רנוי יוכל להעלות את סכום התביעה שלו ולהתבסס לצורך זה על טיעונים לגיטימיים. לצ'רנוי מגיעים גם דיבידנדים מהשקעות אחרות שרוסאל ביצעה בחמש השנים האחרונות.

רוסאל אינה חברה ציבורית, ועסקיה מתנהלים תחת מעטה סודיות שמקשה על הערכת שווייה. העיתון מצטט אנליסט בשם אלכסנדר יעקובוב, שמעריך ששווי החברה הוא כ-30 מיליארד דולר, ו-20% מסכום זה הם 6 מיליארד דולר.

אחד מבעלי המניות של רוסאל כיום, ויקטור וקסלברג, מעונין שרוסאל תונפק לציבור עד תום השנה הנוכחית. במקרה כזה, האינטרס של דריפסקה לא יהיה למשוך את הסכסוך המשפטי עם שותפו לשעבר. לחילופין, יעקובוב מעריך שצ'רנוי חותר להסדר כלשהו עם דריפסקה. בעבר נתבע דריפסקה על ידי רבים משותפיו לשעבר, ביניהם בעליה של חברת טראנסוורלד והאוליגרכים מיכאל ז'יבילו, אנטולי ביקוב ואבאז נזארוב, וכל התביעות הללו הוסדרו מחוץ לכותלי בית המשפט.