הפיצוי לעסקים בשדרות ועוטף עזה: 50% מההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד או 2 מיליון שקל

הפיצוי יינתן בשל המצב הביטחוני ששרר באזור במחצית השנייה של חודש מאי, כאשר עשרות רקטות קסאם נורו לעבר האזור מרצועת עזה

הממונה על התקציבים במשרד האוצר, קובי הבר, מנכ"ל התמ"ת, גבי מימון, יו"ר ההסתדרות, עופר עייני, ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש, הגיעו היום לסיכום על מתווה למנגנון הפיצוי העקיף לבעלי עסקים ולתשלום שכר עובדים באזור שדרות ועוטף עזה (שהוכרז כיישוב ספר לפני כחודש). הפיצוי יינתן בשל המצב הביטחוני ששרר באזור במחצית השנייה של חודש מאי, כאשר עשרות רקטות קסאם נורו לעבר האזור מרצועת עזה.

בהסכם נקבע, כי "בשל ההפרעה המתמשכת בשגרת החיים ואי הבהירות בנוגע להגעה לעבודה בחודש מאי, עובד שנעדר ממקום עבודתו בשל האירועים הביטחוניים יקבל שכר עבודה רגיל ממעסיקו בגין כל יום שנעדר בחציו השני של חודש מאי".

הצדדים גיבשו הליך מזורז שמטרתו לסייע במהירות לתשלום פיצויים לבעלי העסקים באזור. במסגרת הליך זה, נקבעה זכאות לתשלום מקדמה שסכומה יהיה הנמוך מבין אלה: 75% מסכום התביעה, 50% ממחזור ההכנסות של העסק בתקופה המקבילה אשתקד או 2 מיליון שקל. קבלת המקדמה תתאפשר שבועיים לאחר הגשת התביעה המלאה לפיצוי עקיף.

לאחר תקופה זו, ישלים מס רכוש תוך 90 ימים את בירור התביעה ויקבע או הכרה בתביעה ותשלום יתרת הפיצוי או במידה ונמצא בעל העסק זכאי לפחות מגובה המקדמה, דרישה להחזיר את ההפרש.

סכום הנזק שייקבע בתביעה יהיה אובדן רווח או הפסד שנגרם לבעל העסק בעקבות המצב הביטחוני באזור, לרבות הוצאות שוטפות שהוציא הניזוק לשם הקטנת נזקו העקיף וכדי לאפשר את המשך תפעול העסק. בתום ההליך בעל העסק רשאי להגיש ערעור כמפורט בתקנות מס רכוש.

לעניין בעל עסק אשר עסקו ממוקם מחוץ לאזור הנ"ל ומעסקו נעדרו עובדים המתגוררים באזור שדרות ועוטף עזה לא יעלה סכום הפיצוי על גובה שכר העבודה.

עוד סוכם, כי החל מחודש יוני העובדים ובעלי העסקים מחויבים להגיע למקום עבודתם ולפתוח את עסקם אלא אם כן ניתנה הנחייה מפורשת אחרת על ידי אלוף פיקוד העורף.