"בני-נוער מדברים באצבעות יותר משהם מדברים בפה"

עבור עמית הלר וגידי ברק, מייסדי IXI מובייל - מפתחת ה"בלקברי להמונים" - התופעה הזו מאוד מתאימה * בראיון משותף ראשון מאז מוזגה החברה לתוך חברת הבלאנק-צ'ק ITAC, מסבירים השניים מה עיכב את השלמת המיזוג, מדוע ייקח זמן עד שענקיות דוגמת נוקיה ינסו לחקות אותה, וכיצד הם מתכוננים לחיים החדשים כמנהלי חברה ציבורית בנאסד"ק > טלי ציפורי

אחרי תשע שנים בארה"ב לעמית הלר, מייסד ומנכ"ל IXI מובייל, קשה להיזכר איך מבטאים בעברית מושגים שונים בתקשורת כגון Added value (ערך מוסף). "אני חייב לרענן את העברית שלי", הוא צוחק, ומוסיף כי בכל פעם שהוא מגיע לארץ הוא מרגיש צורך להתעדכן בביטויי הסלנג החדשים שאנו מאמצים. "נראה לי שצפייה בכמה מפרקי 'ארץ נהדרת' תעזור לי בזה", הוא מסכם. הלר נמצא בארץ בימים אלו לרגל השלמת המיזוג של IXI לתוך חברת הבלאנק-צ'ק ITAC (Israel Technology Acquisition Company), שנסחרת ברשימת הבולטין בורד בארה"ב. את המיזוג צפוי הלר לחגוג, ביחד עם שותפו להקמת החברה, גידי ברק, וכן עובדי IXI ומייסדי ITAC, ביום שבת הקרוב במסיבה שכותרתה: "When two forces merge, it is the dawn of a new beginning".

עבור IXI מובייל, שהוקמה בימי הבועה העליזים, המיזוג עם ITAC והפיכתה לחברה ציבורית בשוק ההון האמריקני הוא אכן "שחר של יום חדש". IXI ו-ITAC הודיעו לראשונה על כוונותיהן להתמזג בפברואר אשתקד, אך המספר הרב של חברות הבלאנק-צ'ק שעמדו בתור ל-SEC (רשות ני"ע האמריקנית), חלקן טרם הנפקה וחלקן טרם מיזוג, עיכב את השלמת המהלך. "הפרוקסי שלנו (המסמך המכיל את פרטי המיזוג, ונמסר לאישור בעלי המניות מיד עם קבלת האישור מה-SEC, ט.צ.) היה מונח בתחתית הערימה של ה-SEC. ל-SEC יש צוות אחד שמטפל בחברות בלאנק-צ'ק, ובאותה התקופה הוא היה עמוס בעבודה, וכך גם נוצר מצב של ביצה ותרנגולת", מציין הלר.

" למה אתה מתכוון?

הלר: "ברוב הפעמים, קיבלנו מה-SEC הערות לטיוטת הפרוקסי למעלה מ-45 יום לאחר תום הרבעון, ואז היינו צריכים להכין פרוקסי חדש שכולל תוצאות של רבעון נוסף. לכן, סיימנו את התהליך עם פרסום תוצאות הרבעון הרביעי של 2006, במקום הרבעון השני כמו שתכננו במקור".

את הפרוקסי הסופי הגישה IXI ב-11 במאי, ואם אתם מתעניינים - אורכו הוא 358 עמודים. ארבעה שבועות לאחר מכן אישרו בעלי המניות של ITAC את המיזוג, מעט יותר מחודש לפני המועד האחרון בו יכלה ITAC להשלים מיזוג מבלי להתפרק ולהחזיר את ההון שגייסה למשקיעים. "זה היה הפחד העיקרי שלנו, אך למזלנו זה לא קרה", אומר ישראל פרידר, יו"ר משותף ב-IXI ויו"ר ומנכ"ל ITAC. פרידר היה בעברו נשיא ומנכ"ל קרדן תקשורת, סגן נשיא לפיתוח עסקי באי.סי.איי טלקום ונשיא תדיראן תקשורת.

בתחילת 2005 חבר פרידר לגלן שר, בעברו מנהל חטיבת בנקאות ההשקעות של CIBC; דל שניידר, לשעבר סגן נשיא בקרן ההון סיכון פועלים ונצ'רס; ויקטור הלפרט, בעברו מנהל מחלקת המחקר של בנק ההשקעות סלומון סמית' בארני, והארבעה הקימו את ITAC. ביולי אותה שנה גייסה החברה 38 מיליון דולר. בימים הקרובים תחדל החברה מלהתקיים, לאחר ששמה ישונה ל-IXI מובייל ומנייתה תתחיל להיסחר תחת הסימול IXIM ברשימה הראשית של הנאסד"ק או ברשימת הקפיטל מרקט. במסגרת המיזוג שוויה של IXI נקבע על 98 מיליון דולר, והמזומנים שבקופת ITAC ישמשו למימון פעילותה. אגב, ITAC היא הבלאנק-צ'ק הישראלי הראשון שמיישם את המטרה לשמה הוקם.

" ישראל פרידר, עם השלמת המיזוג כיצד תבוא לידי ביטוי הנוכחות שלך בחברה?

"ראשית, אני שמח להצטרף לצוות מעולה של מנהלים ועובדים. אני אעזור לעמית ולגידי בכל אשר אוכל מתוקף תפקידי כיו"ר משותף".

" אבל אפשר להניח שבבוא הזמן תפרוש מהתפקיד.

"כרגע לא מדובר בתפקיד זמני. המטרה שלי היא לעזור לעמית ולגידי להפוך את IXI לחברה גדולה בתחומה". גידי ברק, המשמש כסגן היו"ר השני המשותף, צוחק ומוסיף: "התפקיד של ישראל זה לעזור והתפקיד שלי זה לא להפריע".

הלר (37) וברק (50) הם מה שאוהבים לכנות "יזמים סדרתיים". בתחילת שנות ה-90 הם הקימו את Butterfly, שפיתחה טכנולוגיה לתקשורת אלחוטית קצרת טווח, ונמכרה מספר שנים אחר כך ל-Texas instruments האמריקנית תמורת 50 מיליון דולר. ברק גם נמנה על מייסדי DSPC שנמכרה לאינטל תמורת 1.6 מיליארד דולר במזומן, והוא גם השקיע במספר סטארט-אפים נוספים שעשו את דרכם לחברות גדולות בתחומן.

בשלהי שנת 2000, קצת יותר משנה לאחר מכירת Butterfly, הקימו השניים את IXI שמוצר הדגל שלה הוא ה-Ogo, או שכפי שהלר אוהב לכנות אותו "הבלקברי להמונים". ה-Ogo מאפשר למשתמש בו לדבר בטלפון, לקבל אי-מיילים, לגלוש באינטרנט, וגם לקבל מסרים מיידיים באמצעות MSN מסנג'ר, יאהו מסנג'ר או השירות המקביל של AOL. לקוחות החברה הם מפעילי סלולר וספקי אינטרנט (ISP) אשר רוכשים את המכשיר מ-IXI, מסבסדים אותו עבור המנויים ומשווקים אותו לקהל היעד העיקרי שלו, בני-נוער ובעלי עסקים קטנים. "בני-הנוער מדברים באצבעות יותר משהם מדברים עם הפה", אומר הלר. "זו תופעה שקשה לנו להבין אותה, אבל אנו לא צריכים להבין אותה אלא רק להכיר בה".

ההתחלה של IXI לא הייתה פשוטה, דבר שהתבטא בין היתר בשיתוף פעולה שנפסק עם הלקוחה הראשונה, AT&T האמריקנית (ראו מסגרת). "כשנאלצנו לצאת מהשוק האמריקני, התחלנו לנהור לאירופה", מספר הלר. הנהירה לאירופה יצרה את שיתוף הפעולה עם סוויסקום, המפעילה הסלולרית הגדולה בשווייץ (שאחראית ל-45% מההכנסות של IXI), וגם עם 1&1, ספקית האינטנרט הגדולה בגרמניה (46% מההכנסות), ו-e-Kolay, מספקיות האינטרנט המובילות בטורקיה (7% מההכנסות). לאחרונה חתמה החברה על הסכמים דומים גם עם VimpelCom, ממפעילות הסלולר המובילות ברוסיה אשר לה 47 מיליון מנויים; Mobilecom האוסטרית, המפעילה הסלולרית הגדולה באוסטריה שלה למעלה מ-3.6 מיליון מנויים; onetouch, ממפעילות הסלולר הגדולות בגאנה; Ancel באורוגוואי; וגם ספקית האינטרנט הגדולה בקניה. סך לקוחות החברה הם שמונה, ואלה אחראיות ל-89 אלף מנויים המשתמשים במכשיר ה-Ogo.

אגב, ה-Ogo עדיין לא הושק בישראל, והלר גם אינו ממהר להבטיח כי השקתו בארץ מולדתו קרובה. "השוק הישראלי הוא שוק קטן, וגם השפה העברית, שנכתבת מימין לשמאל, אינה מקילה על פיתוח מוצר מתאים. לכן, אנו לא מתרכזים היום בחדירה לשוק הישראלי".

המחיר של ה-Ogo (עבור לקוחותיה של IXI) נע בין 170 ל-200 דולר ועלות השירות החודשי עבורו נעה בין 12-18 דולר, כשחלק ממנה (2.5 דולר בממוצע) מופרש ל-IXI על-ידי המפעיל. לפי מודל ההכנסות של IXI, היא אינה מכירה בהכנסות ממכירת המכשיר עצמו כל עוד אינו פעיל ואינו תורם לה הכנסות חודשיות משירות. את 2006 סיימה החברה עם הכנסות של 12.9 מיליון דולר והפסד נקי של 22.7 מיליון דולר, כשהשורה התחתונה שלה, לפחות בצבעה, אינה אמורה להשתנות בשנה הקרובה, בין היתר כתוצאה מעלויות ייצור ומו"פ גבוהות.

" לפני שנה ושלושה חודשים ציינת כי לחברה חלון זמן של שנתיים, שבו היא צריכה לכבוש נתחי-שוק בטרם יחדרו אליו ענקיות דוגמת נוקיה. האם זה אומר שכעת נותר לחברה חלון זמן קטן משנה?

הלר: "לא. ה'גוד-ניוז' הן שיש לנו עוד שנתיים, מכיוון שענקיות דוגמת נוקיה עדיין לא החלו לזוז לכיוון הזה. שנתיים הוא פרק הזמן המינימלי הנדרש לפיתוח מכשיר דוגמת ה-Ogo, ולכן קשה לי להאמין שבפרק הזמן הזה יהיה עוד מתחרה שיחדור לשוק. מכל מקום, אם וכאשר זה יקרה זה לאו דווקא ישפיע עלינו לרעה. חדירה של נוקיה או אחרות תפתח את השוק, ואפילו תוכל לתרום לגידול בהכנסות שלנו ולא לקיטון".

" תרחיש אחר הוא שנוקיה, או אחרות, יבחרו לחדור לשוק באמצעות רכישה של IXI.

"נכון, אבל אני לא יכול לנחש האם זה יקרה, ואם כן מתי וכיצד".

כאמור, השלמת המיזוג עם ITAC תהפוך את IXI מובייל לחברה ציבורית הנסחרת בנאסד"ק, עם כל היתרונות והחסרונות שהמעמד מגלם בתוכו. "עכשיו אנו צריכים להתחיל לחשוב כמו חברה ציבורית ולא כמו פרטית", אומר הלר.

" ולקחת גם בחשבון שאם המשקיעים לא יקבלו את מה שהם מצפים, הם יביעו את אכזבתם במחיר המניה.

"נכון, אבל אני מאמין שהם כן יקבלו את מה שהם רוצים. ל-IXI יש הרבה לאן לצמוח, ואני מעריך שבשנתיים הקרובות נרשום שיעורי צמיחה מאוד יפים".

" האם אתם שוקדים גם על יצירת כיסוי של אנליסט למניה?

"כן, ואנו מקווים שבחודשים הקרובים יהיה לפחות אחד כזה". "