עוד לא סגור: היועמ"ש מזוז החליט לדחות את הגשת כתב האישום נגד קצב בשל 5 עתירות לבג"ץ נגד הסדר הטיעון

העתירות בפרשה הוגשו ע"י התנועה לאיכות השלטון וארגוני הנשים וכן ע"י המתלוננת א' שתלונתה התיישנה * השופט ג'ובראן הורה למדינה להגיש מחר תגובה מקדמית לעתירות

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, החליט לדחות את הגשת כתב האישום נגד הנשיא לשעבר, משה קצב. זאת, בשל 5 העתירות שהוגשו לבג"ץ נגד הסדר הטיעון וכן לאור החלטת השופט התורן, סלים ג'ובראן. כתב האישום אמור היה להיות מוגש היום (א') לבית משפט השלום בירושלים.

השופט ג'ובראן, שהעתירות הונחו בפניו, סירב להוציא צו ביניים האוסר על הגשת כתב האישום. עם זאת, הוא הורה למדינה להגיש תגובה מקדמית עד לשעה 15:00 מחר.

"הדיון בבקשה למתן צו על-תנאי ולצו ביניים יתקיים בפני הרכב", כתב בהחלטתו, "ניתן להניח כי עד לדיון בפני ההרכב, לא יוגש כתב האישום ע"י היועץ המשפטי לממשלה לבית משפט השלום בירושלים".

הדיון בעתירות בפני הרכב של 3 שופטים עשוי להתקיים עוד השבוע. עד כה הוגשו 5 עתירות בפרשה, 4 מהן מכוונות נגד הסדר הטיעון. העתירה הראשונה הוגשה ביום חמישי ע"י המתלוננת א' מלשכת הנשיא, והיא נגעה לזכות השימוע שלה כנפגעת עבירת מין.

העתירה שהגישה היום א', באמצעות עוה"ד כינרת בראשי ויהודה רסלר, היא נגד ההחלטה להשמיט מכתב האישום את העבירות שבוצעו נגדה לכאורה.

פגיעה בעקרון השוויון

עתירה נוספת היא של התנועה לאיכות השלטון וארגוני הנשים - שדולת הנשים, עמותת קולך, איגוד מרכזי הסיוע, ויצ"ו ונעמ"ת. אלה טוענים, שהסדר הטיעון לוקה בחוסר סבירות קיצוני, פוגע באינטרס הציבור ובתקנת הציבור. לדבריהם, היועץ מזוז חרג מעיקרון השוויון בפני החוק והפלה לטובה את קצב.

לטענתם, מההסדר נשמטו פרטי אישום חמורים, באופן שאינו עומד ביחס לכוונה המקורית עליה הצהיר מזוז, וכתב האישום אינו משקף את חומרת תלונותיהם של 10 נשים נגדו, הכוללות מעשים שבעטיים היה נגזר על קצב מאסר בפועל.

מזוז, טוענים העותרים, סטה ממדיניות האכיפה הנהוגה כשהתעלם מכך שכל העדויות מבססות שיטת התנהגות שיש בה בסיס לאישום בעבירות חמורות הרבה יותר. טענה נוספת היא, שמזוז שקל שיקולים זרים. ההחלטה שלא להאשים את קצב בנגיעה באיברים אינטימיים של המתלוננות, נטען, נועדה להבטיח שהנשיא לשעבר לא ייאלץ לשאת בעונש מאסר בפועל, שעבירה כזו מחייבת.

העתירה הרביעית, הוגשה על-ידי איש השב"כ לשעבר, עו"ד איתן פלג. פלג מבקש מבג"ץ להורות למזוז להעביר לבדיקה מחודשת ע"י צוות פרקליטים בלתי תלוי, שלא היה מעורב בתיק, את כל חומר החקירה בעניינו של קצב, והוא שיקבע אם יש מקום להגיש כתב אישום נגד הנשיא ובאילו עבירות.

העתירה החמישית הוגשה באמצעות עו"ד ארנה לין ע"י מתלוננת נוספת בשם א', שעל תלונתה חלה התיישנות. על תוכן עתירות המתלוננות הוצא צו איסור פרסום. בג"ץ צפוי לאחד את הדיונים בכל ארבע העתירות.

בתוך כך, התנועה לחופש המידע הגישה למשרד המשפטים בקשה לקבל את העתק טיוטת כתב האישום המלאה נגד קצב, שעיקריה נמסרו לציבור בהודעת היועץ בינואר השנה. במכתב ששיגרה התנועה לממונה על חופש המידע במשרד, עו"ד יעל קוטיק, היא מבקשת גם כל חוות דעת או מסמך שהוכן במסגרת הדיונים בנושא.

יציאה ידי חובה

הגשת כתב האישום לבית המשפט הייתה אמורה להתאפשר היום לאחר שהתפטרותו של קצב נכנסה לתוקף בשעה 11:02, 48 שעות לאחר שהגיש את מכתב התפטרותו. בכך, סיים הנשיא השמיני את כהונתו כשבועיים לפני המועד, וכן קריירה ציבורית של כמעט 40 שנה.

עם כניסת התפטרותו של קצב לתוקף, נכנסה לנעליו יו"ר הכנסת, דליה איציק, שהייתה מ"מ הנשיא בחודשי נבצרותו. איציק תשמש כנשיאה בפועל עד להשבעתו של הנשיא הנבחר שמעון פרס, ב-15 ביולי.

במערכת המשפטית מעריכים, שהסיכויים שבג"ץ יקבל את העתירות קלושים. בעתירות כאלה בג"ץ אינו מעמיד עצמו במקומו של בעל הסמכות (היועץ המשפטי לממשלה, במקרה זה) ובוחן איזו החלטה היה מקבל לו ניצב במקומו.

השופטים בוחנים רק האם ההחלטה לוקה ב"חוסר סבירות קיצוני", אפילו אם הדבר נעשה בתום-לב, וכן האם במסגרת הפעלת שיקול הדעת נשקלו גם שיקולים זרים. במשך השנים נרשמו פסקי דין ספורים בהם התערב בג"ץ בשיקול דעת היועץ המשפטי לממשלה.

עם זאת, נראה שלפחות בעניין אחד נהגה התביעה שלא כשורה. חוק זכויות נפגעי עבירה קובע, שנפגע עבירת מין (או אלימות) שקיבל הודעה על אפשרות שהתביעה תגיע להסדר טיעון עם הנאשם, זכאי שתינתן לו הזדמנות להביע את עמדתו בעניין לפני התובע, בטרם תתקבל החלטה בעניין. זאת אלא אם קבע פרקליט המחוז שיש בכך כדי לפגוע באופן ממשי בניהול ההליך.

המתלוננות בפרשה זו, א' מבית הנשיא וא' ממשרד התיירות, הוזמנו אמנם לפגישה אצל פרקליט מחוז ירושלים, אלי אברבנאל, אולם נראה היה שהדבר נעשה כדי לצאת ידי חובה, משום שהסדר הטיעון כבר גובש סופית עוד בטרם נשמעה עמדתן. לכן, ייתכן שבג"ץ יורה למזוז לקיים שימוע נוסף למתלוננות ולשקול שוב את החלטתו לאור עמדתן, הגם שהוא אינו מחויב להתחשב בה.