איך תגנו על תיק ההשקעות שלכם

אפשר לכתוב אופציות, לקנות תעודות שורט או פשוט למכור את התיק ולחכות שייגמרו הירידות. איך תדעו שהן נגמרו? במקום לתזמן את השוק, עדיף לבחור מניות לפי פרופיל הסיכון שלכם, ולתת לשוק לעשות את שלו

אסטרטגיות מעו"ף

השימוש במכשירים עתידיים ופיננסיים הוא אסטרטגיית ההגנה הפשוטה ביותר: נרכוש אופציית מכר (PUT) * בתוך או מחוץ לכסף, כלומר קרוב לשער המדד הנוכחי או רחוק ממנו, כשכל אופציה מגנה על כ-110,000 שקל, ומזכה אותנו ב-100 שקל על כל נקודת ירידה במדד.

הטבלה הבאה מדגימה את ההגנה על תיק השקעות בהיקף של 100,000 שקל. ניתן לראות שרכישת אופציית מכר (פוט) בעלות של 1,000 שקל תגן עלינו מפני מצב קיצוני של ירידה חדה בשווקים, ולמעשה תבטח אותנו מפני הפסד. מנגד, במצב של עלייה בשווקים, תשואת התיק תפגע בגובה עלות האופציה.

לאסטרטגיה הזו יש גם חסרונות. למשל, היא מוגבלת בזמן ובממוצע היא אפקטיבית לחודש ימים. העלויות הכבדות הכרוכות בהקמתה ובגלגולה החודשי או הדו-חודשי יכולות להגיע ל-12% משווי התיק בשנה, בהנחה שמבצעים הגנה לטווח של חודש, בעלות של 1% מתיק ההשקעות.

הכלי הזה דורש מיומנות ויכולת לתמחר את השווי ההוגן של האופציה לפי מודלים סטטיסטיים מורכבים. מי באמת ישתמש בו? הרי שימוש לא מיומן במכשיר הזה הוא מסוכן מאוד, והסיכון עולה על התועלת שבהגנה חלקית על המרכיב המנייתי בתיק.

תעודות סל בחסר (Short)

התעודות האלה בעלות קורלציה הפוכה להתנהגות המדד. כלומר מחזיק התעודה ירוויח אם יהיו ירידות במדד אחריו 'עוקבת' התעודה ואפילו במינוף מסוים, כך שאם מדד המעו"ף ירד ב-3%, תעודת החסר יכולה לעלות ב-4% ואף יותר - תלוי בגוף המנפיק ובתנאי התעודה. את התעודות ניתן לרכוש באופן רציף במהלך המסחר בבורסה, אבל הרכישה כרוכה במגבלה מסוימת עבור חלק מהמשקיעים: היא דורשת הון עצמי נוסף בשווי החלק המנייתי, כדי להגן ביחס של 1:1 על התיק. אם המשקיע רוצה להגן על תיק בשווי התיק של 100,000 שקל, ולא סתם להמר נגד כיוון השוק, הוא יצטרך להשקיע סכום דומה ברכישת תעודת סל בחסר.

לתעודת סל בחסר יש חיסרון משמעותי אחד: במקרה של המשך המגמה החיובית בשוק, יגרמו למשקיע בה הפסדים ניכרים, בגלל הירידות בשווקים והמינוף בתעודה, שמעצים אותן. בנוסף, מרבית המשקיעים נוטים להיפטר מנכסים מפסידים, ולא בלתי סביר שהמשקיע ייבהל ויבחר לחסל את הפוזיציה המפסידה בתעודת החסר דווקא לפני תחילת התיקון בשווקים.

מכירת חיסול

זו האפשרות הפשוטה ביותר: למכור את כל המרכיב המנייתי בתיק ההשקעות. במקום לתכנן הגנות יקרות, מסוכנות ומורכבות לביצוע באמצעות אופציות, או לבנות תיק עם מתאם (בטא) אפס לתנודות מדד המניות על ידי רכישת תעודות חסר, אפשר לשבת על הגדר ולהמתין.

אך מכירה וקוץ בה. גם אם נתעלם מהעלויות הכרוכות במכירת התיק, מי אמר שבאמת יהיו ירידות? ומי אמר שמיד עם תום הירידות נדע לזהות את היפוך המגמה ונרכוש בחרזה בתזמון אופטימלי את המרכיב המנייתי בתיק ההשקעות שלנו?

התאמה מושכלת

זו גישה שונה במקצת, שמבוססת על האימרה האמריקאית, It's Time In, Not Timing. כלומר אל תנסה להתחכם ולתזמן את שוק המניות. במקום זה, עדיף למשקיעים להתאים בצורה מושכלת את מרכיב המניות בתיק למגמות השוק, ולהישאר עם בחירה הזו לאורך זמן. אם נבנה את תיק ההשקעות בצורה אופטימלית, שתשקף את מידת הסיכון המתאימה לנו לאורך זמן, נעשה בעצם הקצאת נכסים יעילה ולא נצטרך לדאוג אם ומתי יהיו שינויים קיצוניים בשוק המניות.

פרמטר חשוב שיכול לסייע בהגדרת רמת הסיכון הוא הגיל שלנו ביום ההשקעה. אם ניקח 100% ונחסיר מהם את גילנו, נקבל מספר שמייצג, ככלל אצבע, את אחוז המניות המתאים לנו לטווח הארוך. ההנחה העומדת מאחורי ההמלצה הזו היא ששוק המניות מפגין את הביצועים הטובים ביותר לאורך זמן, ושאם אנו צעירים מספיק, גם אם בחרנו להפנות אחוז גבוה מהתיק שלנו למניות, עדיין יש לנו מספיק זמן לתקן נזק ממפולת, אם תתרחש.

נחזור להמלצה לא לתזמן את השוק. זו לא סתם אימרה פופולרית אלא טענה שמגובה היטב במחקרים. למשל, מחקרים שנעשו בארה"ב גילו שהניסיון לתזמן את השוק, כלומר למכור בעליות ולקנות בירידות, תורם רק 2% לתשואה הכוללת של התיק. 6% נוספים מהתשואה תורמת בחירה סלקטיבית של מניות, ואילו הקצאת נכסים נכונה ויעילה אחראית ל-92%(!) מהתשואה.

הניסיון לבחור הגנה חלקית או מלאה על תיק ההשקעות שלכם היא פעולת סרק שבמקרה הטוב תגרום להפסיד התשואה העודפת שיש לשוק המניות להציע, ובמקרה הרע תוביל להפסד גבוהה יותר, על ידי כניסה למלכודת דובים. ואז, כשהמשקיעים יהיו בטוחים שהירידות חלפו להן, הם יצאו ממלכודות הדובים ובעוצמה ישובו להשקיע בשוק, כדי לגלות, שהם לא רק עזרו לחלץ משקיע מוסדי, אלא שהירידות לא חלפו עדיין. "

אילן רוזנברג הוא מנכ"ל פריוריטי