קלוז אפ

הנשים הבולטות בענף הקולנוע הישראלי מקדמות אותו היטב בארץ ובעולם

לא פחות מ-17 סרטים מקוריים נעשו בישראל בשנה החולפת, כמות המשתווה לזו הנעשית כיום בבריטניה. בין הסרטים שבלטו אצלנו אפשר למצוא את "ביקור התזמורת" של ערן קולירין ואת "מדוזות" של שירה גפן ואתגר קרת, שביחד גרפו שישה פסלים בפסטיבל קאן, ואת "בופור" של יוסף סידר, שזכה בפרס דב הכסף בפסטיבל ברלין. לנוכח נתונים הללו נראה תקציב המדינה לקולנוע לשנת 2007, שעומד על 58 מיליון שקל, מגוחך למדי.

בין הנשים המוערכות בתעשיית הקולנוע בולטת במאית סרטי התעודה והמפיקה נעמי שחורי, לשעבר סמנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. באמצעות חברת ההפקות שלה, בלמפילס, שנבחרה בעבר לאחת מ-100 חברות ההפקה הטובות בעולם, עוסקת שחורי בהפקת סרטים דקומנטריים. בנוסף, היא ניהלה השנה את בית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה בירושלים, במקומו של רנן שור, שיצא לשנת שבתון.

בתחום הפקות הקולנוע בולטת שרון הראל, מפיקה ומפיצה עצמאית שחזרה השנה לשתף פעולה עם הבמאי אבי נשר, והפיקה עבורו את הסרט "הסודות". לפני 18 שנה היא הקימה יחד עם שותפה את קפיטול פילמס, חברת ההפקה, ההפצה והמימון הגדולה באירופה לקולנוע עצמאי. בתחילת 2006 מכרה את חלקה בחברה, וחזרה לארץ במטרה מוצהרת להיות מעורבת יותר בתעשיית הקולנוע הישראלית. בינתיים היא הקימה בלונדון את חברת ההפקות "נוטינג היל", ולדבריה, היא מעוניינת להפיק שני סרטים בשנה - אחד בישראל ואחד בחו"ל, וכבר מתוכנן לה סרט חדש עם רוברט אלטמן.

בתחום ההפצה בולטת נורית שני, מנכ"לית סרטי שני וקולנוע לב. שבנתה בהדרגה קהל צופים מסור, והפכה למפיצה כמעט בלעדית של סרטים ישראליים. מפיצה חשובה נוספת, שמתמחה בהפקת ובהפצת סרטים ישראליים בחו"ל, היא פיליפה קוברסקי. באמצעות חברת סינפיל שבבעלותה, היא ייצגה בשוק הבינלאומי יוצרים כמו דרור שאול, עמוס גיתאי, עודד דוידוף, דני סיטון ואחרים. היא נחשבת למקצוענית ביותר בתחומה, ובעלת קשרים ענפים עם כל המושכים בחוטים בתעשיית הקולנוע העולמית.

מבין סוכנות השחקנים בולטת פרי כפרי, שמייצגת בסוכנות שלה שחקנים עולים כמו איתי טיראן ("בופור", "מחילות"), דנה איבגי ("הסודות") ויוסף סוויד ("הבועה"), לצד שחקנים ותיקים כמו משה איבגי ("חולה אהבה בשיכון ג'"), רונית אלקבץ ("חתונה מאוחרת") וקרן מור ("תנועה מגונה").

מי שעוזבת השנה את התעשייה היא ליה ון ליר, מייסדת סינמטק ירושלים ופסטיבל הקולנוע בירושלים. ון ליר, שיחד עם בעלה המנוח וים הקימה גם את סינמטק חיפה ואת ארכיון הסרטים הישראלי, היא ללא ספק הישראלית המוכרת ביותר בעולם הקולנוע הבינלאומי.

בשנים האחרונות בולטת בענף פנינה בלייר, מנהלת פסטיבל הסרטים בחיפה, אשר לאחרונה נחשב לאיכותי ויוקרתי לא פחות מהפסטיבל הירושלמי. בתחום הניהול בולטות גם אילנה שרון, מנכ"לית האקדמיה הישראלית לקלונוע, ונטע אריאל, מנהלת בית הספר הדתי לקולנוע "מעלה". שרון שמיר, שהפיקה השנה את "אדמה משוגעת" ואת "סובינירים", שזכו בפרס אופיר, נחשבת להבטחה גדולה בתחום ההפקה. בתחום ההפצה בולטת פנינה אדרי, מנכ"לית חברת גלובוס יונייטד, המתמחה בשיווק ובהפצת סרטי DVD ומגלגלת מחזור של 33 מיליון שקל בשנה. בתחום קרנות הקולנוע ראוי לציין את שושי בקר, מנכ"לית קרן גשר, שעיקר כספיה מיועדים להפקות סרטים באורך קצר, ואת ריקי זקס, רכזת הפקות בקרן החדשה לקולנוע, שמסייעת בעיקר להפקת סרטים תיעודיים. ¡

philo@netvision.net.il

נשות הקולנוע

(1) נעמי שחורי

תפקיד: מנכ"לית חברת ההפקות בלמפילס

גיל: לא מגלה

שווי החברה: כ-5 מיליון שקל

מספר עובדים: 4

הפקות בולטות: "מישהו מטפל בך", סדרה בינלאומית על המנדט הבריטי (בהפקה), סדרה על המגזר החרדי (בהפקה)

(2) שרון הראל

תפקיד: בעלת חברת נוטינג היל, שפועלת מלונדון

גיל: "50 פלוס"

שווי החברה: לא ידוע

מספר עובדים: 6

הישגים בולטים: הפקת הסרט "הסודות" בתקציב של 3 מיליון דולר

(3) נורית שני

תפקיד: מנכ"לית סרטי שני וקולנוע לב

גיל: 68

מחזור שנתי: 43 מיליון שקל

מספר עובדים: כ-120

הפצות בולטות: "מדוזות", "לחזור", "בבל"

(4) פיליפה קוברסקי

תפקיד: מפיקה ובעלים של חברת סינפיל

גיל: 42

מחזור שנתי: מאות אלפי שקלים

מספר עובדים: 2

הפצות בולטות: "מישהו לרוץ איתו", "שלוש אימהות", "מלון 9 כוכבים", "אדמה משוגעת"

(5) פרי כפרי

תפקיד: בעלת סוכנות שחקנים ואמנים

גיל: 59

מחזור שנתי: מאות אלפי שקלים

מספר עובדים: 3

הפקות בולטות: מדוזות", "ביקור התזמורת", "בופור", "הבועה", "אביבה אהובתי"