דן מרידור על אולמרט-פרידמן: "זו מתקפה חסרת תקדים שלא הייתה כמותה מעולם"

"נראה כאילו כל מטרתה של הממשלה היא להגדיל את כוחה על חשבון ביהמ"ש - כמו ההצעות להגדיל את כוחם של הפוליטיקאים בוועדה למינוי שופטים"

שר המשפטים לשעבר, דן מרידור, מותח ביקורת חריפה על ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ועל שר המשפטים, דניאל פרידמן, בעקבות יחסם כלפי בית המשפט העליון ומערכת המשפט.

"מה שקרה לאחרונה זה שהותרו הרסנים, ואנשים, לרבות ראשי המדינה ממש, התחילו להתבטא בצורה תוקפת. מדובר במתקפה בלתי מרוסנת וחסרת-תקדים, שלא הייתה כמותה מאז קום המדינה", אמר מרידור בראיון ליומן הבוקר של גלי צה"ל, "יכול להיות שלאנשים שתוקפים את המערכת יש מניע פסול. הם אולי עבריינים או נפגעו מבתי-המשפט".

"שאולמרט יוכיח את דבריו במעשים, לא בדיבורים"

"מדיניות הממשלה נמדדת לא בנאום אחד ולא באמירה אחת, אלא בסדרה של דיבורים ומעשים, לרבות הצעות חוק ולרבות חוקים שבדרך. זה נראה כאילו כל מטרתה של הממשלה היא להגדיל את כוחה על חשבון בית המשפט - כמו ההצעות להגדיל את כוחם של הפוליטיקאים בוועדה למינוי שופטים, כך שהפוליטיקאים יהיו יותר חזקים, ויוגבר את התלות של השופטים בשר המשפטים ולא בנשיאת ביהמ"ש העליון", אמר מרידור.

בהתייחסו לדברי השבח שהשמיע אתמול ראש הממשלה כלפי בית-המשפט העליון והנשיאה, דורית ביניש, אמר מרידור: "אם לא נשמע רק נאום אחד, אלא יהיה שינוי של ממש שיבוטא בהורדת הצעות החוק הפוגעות במעמד בית המשפט, אז אולי יבוא לציון גואל".

"אני חושב שאנחנו צריכים להבין את עומקה של הבעיה והחומרה שבה", הסביר שר המשפטים לשעבר, "מאז שהוקמה המדינה לא היה כדבר הזה. היו ממשלות, היו פסקי דין נגד ממשלות בנושאים מאוד רגישים. הם זכורים מימי דוד בן-גוריון דרך ימי גולדה מאיר, מנחם בגין ועד היום. ביהמ"ש קבע על הממשלה מה היא רשאית לעשות ומה היא לא רשאית לעשות. זה בדיוק תפקידו.

"מעולם לא שמענו ביטויים כמו אלה באחרונה, שפוגעים בבית המשפט ומטילים ספק בסמכותו. יש מדיניות של תקיפת בית המשפט, והיא באמת מצליחה לפגוע בחלקים של הציבור ובאמון בבית המשפט".

"ביהמ"ש עיצב את הדמוקרטיה שלנו"

מרידור הביע תקווה כי מערכת המשפט לא תיבהל ולא תשנה את דרכי הפעילות שלה בעקבות החלטות אולמרט ופרידמן: "אני מקווה מאוד שמערכת המשפט, על כל זרועותיה ועל כל השלבים שאנשים עוברים בהם, תמשיך לעמוד איתנה, לא תיבהל, ולא תישמע לנהמות האלה".

מרידור הסביר כי האנשים שמובילים את שינוי מעמד בית המשפט, מונעים מסיבות שונות: "יש אנשים שהם עבריינים, שעברו על החוק, שנשפטו ושנידונו. במשך שנים אנשים כאלה נפגעו על ידי ביהמ"ש והם כועסים. יש אנשים שנחקרו ולא אוהבים את המצב הזה. לעומתם, יש אנשים שהשקפת עולמם היא שצריך לתת את הכוח לפוליטיקאים, כלומר לאלמנט של הרוב בדמוקרטיה.

"אנחנו רוצים דמוקרטיה כמו שביהמ"ש העליון עיצב", הסביר מרידור את חשיבותו של בית המשפט במדינת ישראל, "הכנסת נמנעה מלחוקק חוקי זכויות אדם. ביהמ"ש עיצב את זכויות האדם.

"אני חושב שאין במדינת ישראל שום מוסד, זולת בית המשפט העליון, שהצלחנו להרים לרמה כל כך מפוארת, וכל כך מוצלחת, ברמה בינלאומית. מניסיון של הרבה מאוד שיחות עם משפטנית ומדינאים בינלאומיים, אני יכול לומר שהמוסד הזה מעלה את רמתה של מדינת ישראל מעלה מעלה".