דה ליברמן!

בית ליברמן בנהריה שומר ושופץ כמוזיאון לתולדות העיר ; לאחרונה צומצמה מאוד הפעילות במקום, ולמרות שמשפחות ורטהיימר ושטראוס מעוניינות לתרום כספים, מחלוקת עם העירייה על ניהול המוסד מונעת את פיתוחו

גם לנהריה יש במה להתגאות בתחום ההיסטוריה והמבנים לשימור. בשכנות לקניון הצפון, ליד פסי הרכבת, ניצב לו כבר כמעט 150 שנה בית ליברמן, בניין אבן דו קומתי מרהיב ביופיו, ששוקם ושומר במלואו, ובו פועל מוזיאון נהריה. דווקא לאחר השלמת פעולות ההצלה מתעורר חשש לעתידו, עקב מחלוקת על המשך מימון פעילות המבנה ותוכנית לבנייה רוויה למגורים בצמוד לו.

בית ליברמן נבנה ע"י משפחת טואני הלבנונית במחצית השנייה של המאה ה-19, עשרות שנים לפני ייסודה של נהריה. הבניין שומר ושוקם באופן יסודי בין השנים 1995-2000 ע"י המועצה לשימור אתרים, מפעל הפיס ועיריית נהריה. לאחר ששומר, פעל בית ליברמן במשך מספר שנים כמוזיאון לתולדות נהריה, אולם לאחרונה צומצמה מאוד הפעילות במקום, וכיום הוא פועל רק שעות בודדות ביום ובאופן מצומצם ביותר.

המועצה לשימור אתרים, משפחות שטראוס וורטהיימר הידועות, פעילים ומתנדבים מנהריה ומהאזור, מבקשים כי בית ליברמן לא יופעל ישירות על-ידי העירייה, אלא באמצעות עמותה ציבורית שתהיה אחראית על הפעילות השוטפת. משפחות שטראוס וורטהיימר, שפעילותן מתרכזת היסטורית בנהריה ובגליל המערבי, הבטיחו סיוע של 300 אלף שקל לשנה לתפעול המקום, אך התנו את תרומתם בהקמת עמותת "בית ליברמן", בה תהיה שותפה גם העירייה, כבעלת הנכס.

המטרה הינה הפעלת בית ליברמן כ"בית הראשונים" של נהריה, המציג את תולדות העיר מהקמתה ועד היום. הבית ירכז פריטים ועדויות מההיסטוריה של נהריה, יארח ביקורי תלמידים ויסייע בהכרת האופי המיוחד של נהריה לאורך התקופות. על-פי ההצעה, עיריית נהריה תמשיך להיות שותפה מלאה לכל הנעשה במקום, אולם הניהול ייעשה על-ידי העמותה. נשיא הכבוד של העמותה יהיה ראש עיריית נהריה, ז'קי סבג, בראשה יעמדו רעיה שטראוס וסטף ורטהיימר, ובוועד המנהל יהיו חברים אנשי עירייה, נציגי התורמים, נציגי ציבור ואנשי המועצה לשימור אתרים. למרבה הצער, ראש עיריית נהריה סבג טרם אימץ יוזמה זו, ובינתיים נמשך הקיפאון בבית ליברמן.

תוכנית בנייה באזור

במקביל, נאבקים המועצה ותומכיה בתוכניות הבנייה מסביב. נכון להיום מאושרת הקמתה של שכונת קוטג'ים במגרשים הסמוכים למוזיאון, לכיוון מסילת הרכבת, אולם פרט לכך נעשים ניסיונות לקדם תוכנית להקמת בניינים בני ארבע-שש קומות, ואף גבוהים יותר.

לדברי מנכ"ל המועצה לשימור אתרים, יוסי פלדמן, "אנו מתנגדים בתוקף לתוכניות אלו, שמימושן יחנוק את בית ליברמן, ומבקשים להפקיע את הקרקע לצרכי ציבור כדי להקים עליה מרכז תרבות, כינוסים, מוסיקה וכו', שבמרכזו יעמוד בית ליברמן, אשר ישוב לפעול במלוא תפארתו. אנו מאמינים כי יימצאו המקורות לממן הפיצויים שיש לשלם בגין ההפקעה".

מגליציה לנהריה

בשנת 1934, עם הקמת המושבה נהריה, נרכש הבית על-ידי חברת נהריה משקים זעירים, ומאוחר יותר נמכר לפיליפ ליברמן, תעשיין עשיר מגליציה שבפולין, כדי לשמש חווה חקלאית בשטח 325 דונם. ליברמן קרא לנחלה "עין שרה", על שמה של רעייתו ז"ל.

בשנות ה-30 וה-40 הוקם ופעל במקום משק מודרני ניסיוני, שכולל פרות לחליבה, פרדס וגן ירק. בשנת 1939 הגיעו להתגורר במקום בנו וכלתו, ד"ר בנדיקט וקלרה ליברמן, שהתגוררו בבית עד 1947. בני המשפחה חילקו את זמנם בין נהריה לפולין, ובאחת מנסיעותיו לפולין במהלך מלחמת העולם השנייה נהרג פיליפ ליברמן.

במשק בית ליברמן הוכשרו חברי הקיבוצים עברון ונאות מרדכי, ומכאן יצאו חברי שבי ציון לנקודת הקבע, שנבנתה במתכונת "חומה ומגדל". בימי מאורעות 1939-1936 שימש הבית כעמדה הדרומית של נהריה, שעמדה תחת התקפות הערבים, ועל גגו נבנה בזמן זה מגדל תצפית מעץ שנשמר עד היום. בשנת 1942 היה בית ליברמן לבסיס היציאה לפעולות ולסיורים בלבנון, שביצעה מחלקת הסיירים של הפלמ"ח, בפיקודו של יצחק רבין. כמו כן שימש הבית מקום מפלט ראשוני למעפילים ואף שימש כבית הבראה לנוער ניצול שואה.

ד"ר בנדיקט ליברמן נפטר בשנת 1950. לאחר מותו נאלצה המשפחה למכור את נחלת עין שרה, למעט הבית עצמו ושטח של כארבעה דונמים. בין השנים 1953-1950 פעל במקום בית הספר הראשון בנהריה, ולאחר מכן שימש אכסניה לאולפן בני עקיבא.

מצב הבניין הדרדר, וקלרה ליברמן ביקשה לתרום את המבנה לעירייה כדי להנציח את שם בעלה במפעל ציבורי. תוך כדי התהליך הממושך הוזנח הבית, ולאחר מו"מ כושל חזר לידי קלרה ליברמן.

לאחר מותה של קלרה בשנת 1968, ירשה אותו ביתה רחל, אך הבית הוזנח למשך שנים רבות ונהרס בחלקו. רק בשנת 1995 הגיעה רחל להסדר עם הרשויות ותרמה את המבנה לעירייה. המבנה שופץ ושומר בהשקעה של מיליונים, מה שלא בטוח שיעזור לו בעתיד הקרוב.

יקה מספר

נהריה הוקמה כידוע ע"י עולי העלייה החמישית מגרמניה ומהגרעין המייסד נותרו בעיר 3-4 "יקים" אורגינליים. אנדראס מאייר (86), שעלה ארצה עם משפחתו והתיישב במושבה נהריה ב-1937 הוא אחד מהם. מוזיאון נהריה עמוס בתמונות בהן מופיעים בני משפחת מאייר, שסיפורה שזור בתולדות העיר. בגילו המתקדם מאייר הוא מחסידיו הנלהבים של בית ליברמן, ומספר בלהט עד כמה חשוב היה הבניין בחיי העיר. חלומו הוא להעתיק לחצר הבית את הצריף האחרון ששרד מבין אותם צריפי המייסדים, שעומד כיום נטוש בחצר ישנה.

תגובת עיריית נהריה לא התקבלה עד סגירת הגיליון. "