משרד האוצר חושף את השינויים בחוק הפוליו: מקטין במחצית את גובה הפיצויים לנכים

גובה הקצבה החודשית עבור בעלי 80% נכות ומטה, יקבע כך שהקצבה המרבית תעמוד על 25% מהשכר הממוצע, 1,907 ש' בחודש

משרד האוצר הציג היום (א') לראשונה את השינויים שהוא מבקש להעביר בחוק הפוליו, שעבר בכנסת רק לפני שלושה וחצי חודשים ללא מתנגדים. השינויים מתרכזים בחולי הפוליו שהוכרו כבעלי 80% נכות ומטה, כאשר בעלי אחוזי נכות גבוהים יותר לא יפגעו מבחינת העלות.

על פי השינויים, גובה הקצבה החודשית עבור בעלי 80% נכות ומטה, יקבע כך שהקצבה המרבית (100%) תעמוד על 25% מן השכר הממוצע במשק, כלומר 1,907 שקל בחודש. זאת כאשר החוק המקורי קבע שהסכום יחושב על פי 50% מן השכר הממוצע במשק, כלומר 3,815 שקל בחודש. נכי הפוליו יהיו זכאים לקצבה על פי יחס גובה הנכות שלהם. כלומר: בעלי 80% נכות יהיו זכאים ל- 80% מ- 1,907 שקל ואילו בעלי 40% נכות יהיו זכאים ל- 40% מן הסכום. במשרד האוצר הצמידו למעשה את אופן חישוב הקצבאות של נכי הפוליו, לאלה של נפגעי מחלת הגזזת. באוצר טוענים כי אין סיבה להפלות בין נכים לנכים.

עלות המענקים החד פעמיים יהיו דומים לחוק המקורי: בעלי פחות מ- 75% נכות יהיו זכאים ל- 50 אלף שקלים, אולם בניגוד לחוק המקורי סכום זה יומר לקצבה חודשית גם כן, למשך 10 שנים. גם בעלי 80% נכות ומעלה יקבלו את המענק על פי פריסה זו.

גם השירותים הרפואיים לחולי הפוליו שנמצאים מחוץ לסל התרופות לא יינתנו להם על פי דרישת האוצר, בניגוד לחוק שעבר בכנסת שהבטיח את השתתפות המדינה בשירותים אלה.

ביום ראשון הבא תובא הצעת האוצר לדיון בפני הממשלה, שם היא צפויה להיתקל בהתנגדות שרים רבים. כשעבר החוק במארס האחרון הוא התקבל כתיקון עיוות היסטורי, לאחר שממשלות ישראל נמנעו מפיצוי נפגעי המגפה, שתקפה בעיקר ילדים בשנות ה- 50 והביאה לשיתוקם.