סקר גיאוקרטוגרפיה: מחצית מרוכשי הדירות הפוטנציאליים בישראל מחפשים דירה ב-100-150 אלף דולר לכל היותר; 7% ישקיעו יותר מ-300 אלף

הסקר, שנערך שבוע לפני קריסת חפציבה, צופה עלייה של 13% בביקוש לדירות ביוני-אוגוסט * הביקושים צומחים בעיקר בערים פתח תקווה, נתניה, קריית אונו וראשון לציון - ודועכים בת"א, עקב מחירי שיא

העלייה מרשימה בנתוני המכירות של דירות מקבלן בחודש יולי ותחזית הביקוש לדירות באוגוסט, הביאו את חבורת הבנייה לצפות לחודש חם ומוצלח. כעת חוששים בענף כי קריסת חפציבה תאט את הקצב החזוי, אך עדיין האופטימיות נשמרת.

לפי נתוני ד"ר רינה דגני, ממכון גיאוקרטוגרפיה, באוגוסט צפוי חודש שלישי רצוף של התעוררות בביקוש לדירות בישראל (יד ראשונה ושנייה).

להערכת דגני, ביוני-אוגוסט 2007 יעלה הביקוש לדירות ב-13% בהשוואה לביקוש במאי. לדבריה, "אם הביקוש לדירות יתמיד באותו שיעור גם בהמשך 2007, הרי ששנה זו עשויה להסתיים בביקוש של קרוב ל-35 אלף דירות חדשות, כולל אלה המיועדות לתושבי חוץ. ב-2006, נמכרו סה"כ קרוב ל-30 אלף יחידות".

עם זאת, מציינת דגני כי נפילת חפציבה עלולה להאט את קצב המכירות בישראל, מכיוון שרוכשי הדירות יחששו לרכוש דירה ללא ערבויות מתאימות.

המחיר הממוצע המבוקש באוגוסט לדירה יעמוד על כ-185 אלף דולר, בדומה למחיר ברבעון האחרון של 2006. 20% מהרוכשים יחפשו דירה במחיר של עד 100 אלף דולר, 30% ב-100-150 אלף דולר, 25% יתורו אחר דירות ב-150-200 אלף דולר, 18% ב-200-300 אלף דולר, ו-7% מתכוונים להשקיע 300 אלף דולר ומעלה בדירתם. המחיר הממוצע לחדר מבוקש בישראל הוא כ-47 אלף דולר ומספר החדרים המבוקש באוגוסט יהיה 3.9 חדרים, ללא שינוי בהשוואה לשנה שעברה.

ביולי-אוגוסט הביקוש לדירות בירושלים עולה על הביקוש לדירות בתל אביב, גם בשל שוק תושבי החוץ. 10% מהביקוש החודש יתמקד בירושלים, ורק כ-7%-8% יתמקד בתל אביב, ירידה ניכרת בהשוואה לחודשים המקבילים בשנה שעברה.

בגיאוקרטוגרפיה סבורים כי הדבר נובע כנראה מהאמרת המחירים בתל אביב, שהפנתה חלק מהציבור להפנות ביקושים ליישובים אחרים וסמוכים, כדוגמת יפו, בה גדל מספר העסקאות באופן ניכר. עליה קלה בביקושים מתרחשת בבאר שבע, שוק שהיה די רדום במחצית הראשונה של השנה, ועלייה קלה בביקוש צפויה גם בנתניה, אשדוד ומודיעין.

מסקר שערכה חברת אלדר שיווק, המשווקת פרוייקטים ברחבי הארץ שנערך בקרב כ-40 קבלנים וחברות בנייה, עולה כי מכירת הדירות החדשות בחודשים יוני-יולי עלתה בשיעור ממוצע של כ-40% באזורי הביקוש בהשוואה לשנה קודמת.

הסקר נערך בשבוע לפני קריסתה של חברת חפציבה, אולם בהתאחדות הקבלנים סבורים כי בטווח הבינוני והרחוק שוק הדירות החדשות לא יפגע כי קיים מחסור בדירות לאור הפער בין התחלות הבנייה ובין צרכי השוק.

מהנתונים שאספה אלדר עולה כי העלייה הגדולה ביותר (עד 40%) נרשמה בערים פתח תקווה, נתניה, קריית אונו וראשון לציון. עלייה נמוכה יותר (עד 20%) נרשמה בתל אביב, מודיעין וירושלים, כאשר גם בערי הפריפריה נרשמה עלייה קלה בביקושים (עד 10%) וזאת בעיקר מצד משפרי דיור בתוך ערים כמו באר שבע, אשקלון, עפולה ועוד.

מנכ"ל החברה עמיר שאלתיאל, מציין כי מרבית הקבלנים ייחסו את העלייה בסגירת העסקאות בחודשים יוני-יולי לעומת שנה קודמת ולעומת חודש מאי השנה, לעליית שער הדולר. רוכשי דירות חדשות שעיכבו עסקאות עד ששער הדולר יעלה על מנת שיוכלו לקבל תמורה שקלית טובה יותר על דירותיהם הקיימות, ממהרים כעת לסגור את העסקאות.

"צריך לזכור שקניית דירה באה מתוך צורך ואינה עניין של טיימינג, מדובר באנשים שחיכו על הגדר וברגע שהתנאים הבשילו ביצעו את הרכישה", אומר שאלתיאל.