בג"ץ אישר תוואי הגדר באלפי מנשה

בג"ץ דחה היום (ד') את העתירות בעניין גדר הביטחון סביב אלפי מנשה שבשומרון וקיבל את תיקון תוואי הגדר שהממשלה קבעה.

המועצה המקומית אלפי מנשה ביקשה בעתירה להרחיק את הגדר מהיישוב. בעתירה נוספת הלינו מועצות הכפרים הפלשתיניים הסמוכים לתוואי, על פגיעה בזכויותיהם ובמרקם חייהם וביקשו, כי תוואי הגדר יורחק מבתיהם ומאדמותיהם לכיוון הקו הירוק.

ב-2003 הוקמה גדר הפרדה המקיפה את אלפי מנשה - אחת ההתנחלויות הגדולות בשומרון - ואת כביש 55 המוביל אליו. בתוך המתחם נכללים גם חמישה כפרים פלשתיניים, בהם מתגוררים כ-1,200 תושבים. גדר ההפרדה ניתקה את חמשת הכפרים משאר חלקי האזור ונוצרה מעין מובלעת המחוברת ברצף טריטוריאלי לישראל, שגודלה כ-11 אלף דונם.

לגבי התושבים הפלשתינים חל במובלעת "משטר היתרי מעבר" המקשה את שגרת חייהם. מתחת לכביש 55 נבנה מעבר תת-קרקעי, המחבר בין קלקיליה לעיירה חבלה, המאפשר מעבר חופשי לפלשתינים בשטחי קלקיליה בכל שעות היממה. ב-2004 עתרה האגודה לזכויות האזרח יחד עם הכפרים הפלסטיניים נגד הגדר. הרכב מורחב של שופטים בבית המשפט העליון, בראשות הנשיא בדימוס אהרון ברק, קבע בספטמבר 2005, כי תוואי הגדר המוצע ייצור קשר טבעי בין כפרי המובלעת לבין קלקיליה וחבלה. נקבע, כי התוואי ייצור קשר אל מכלול השירותים האזרחיים שניתנו לתושבים לפני הקמת הגדר.

העותרים טענו, כי חיי התושבים נהפכו קשים בגלל התוואי הקיים. לדבריהם, המובלעת יוצרת טבעת חנק סביב הכפרים. שינוי בתוואי אשר יוציא את הכפרים מחוץ למובלעת יפחית במידה רבה את הפגיעה בתושבים המקומיים. בסופו של דבר הוציא בג"ץ צו שהורה למדינה לבדוק מחדש תוך זמן סביר חלופות שונות של תוואי גדר ההפרדה באזור.

שופטי בג"ץ, הנשיאה דורית ביניש, המשנה לנשיאה, אליעזר ריבלין והשופטת איילה פרוקצ'יה אישרו את התוואי החדש שהציעה מערכת הביטחון. "התוואי החדש צימצם את הפגיעה בתושבים הפלשתינים במידה ניכרת", הבהירה ביניש, "לא שוכנענו, כי הפגיעה אינה מידתית. בסיכומו של דבר אנו סבורים שהתוואי החדש שהתוותה המדינה למובלעת אלפי מנשה משקף את האיזון המידתי בין השיקולים המתנגשים".