המחוזי: חילוט רכוש עבריין סמים יכול להיעשות בהליך אזרחי אם לא הושגה הרשעה פלילית

קבע כי הליכי חילוט הרכוש של סוחרי סמים - האזרחי והפלילי - הינם מקבילים ולא חלופיים, ולכן המדינה יכולה לחלט רכוש בהליך אזרחי

בית המשפט המחוזי בנצרת קבע כי הליכי חילוט הרכוש של סוחרי סמים - האזרחי והפלילי - הינם הליכים מקבילים ולא חלופיים, ולכן המדינה יכולה לחלט רכוש בהליך אזרחי, גם אם לא עשתה כן בהליך הפלילי.

גרשון שימונוב הודה והורשע בעבירות של סחר בסם מסוכן, החזקת סם מסוכן שלא לשימוש עצמי בלבד, קשירת קשר לביצוע פשע והסתייעות ברכב לשם ביצוע פשע, והוא הוכרז "סוחר סמים". כפי שהורה השופט בגזר הדין, רכבו ששימש להובלת הסמים חולט.

אלא שבדיעבד התברר, שלמרות שבגוף גזר הדין הופיע מספר הרכב הנכון, בסופו חל שיבוש בהקלדת מספר הרכב. משחלפו 21 הימים הקבועים בסעיף 81 לחוק בתי המשפט, שבהם ניתן לתקן טעות טכנית בפסק דין ומאחר שפרקליטו של שימונוב התנגד, נדחתה בקשת המדינה לתיקון גזר הדין.

לפיכך, ביקשה המדינה לחלט את רכבו בהליך אזרחי. שימונוב התנגד וטען, שחילוט רכוש בהליך אזרחי לפי סעיף 36 ב' לפקודת הסמים המסוכנים וחילוט רכוש בהליך פלילי לפי סעיף קטן א' הינם הליכים חלופיים שלא ניתן לנקוט בהם בדרך של "האחד משלים את השני". לדבריו, בקשת המדינה חסרת תום-לב ונועדה להכשיר את החזקת רכבו שלא כדין.

סגן הנשיא, השופט יצחק כהן, ציין שסעיף החילוט האזרחי מאפשר חילוט רכב "נגוע" בעבירת סמים, גם כאשר לא הורשע או הואשם אדם בעבירת סמים כלשהי. הוא קבע, שישנם למעשה שלושה מסלולי חילוט. האחד פלילי כאשר המורשע מוכרז כ"סוחר סמים"; השני, "חילוט אזרחי (ש)הינו הליך עצמאי"; והשלישי "הליך חילוט אזרחי שהוא בהמשך ישיר להליך פלילי ומופרד ממנו רק מטעמי נוחות", וגם בו נדרשת הכרזה על "סוחר סמים".

כהן ציטט מספרו של ד"ר יעקב קדמי, שסבור שההליך האזרחי המנותק מהפלילי הוא הליך מקביל ולא חלופי. כהן סיכם, ש"ההליך נשוא סעיף 36 ב' לפקודה הינו הליך אזרחי עצמאי ואינו קשור להליך הפלילי שתם ונשלם. המדינה רשאית לבקש חילוט הרכב מכוח סעיף זה, מאחר ומדובר בהליך העומד שריר וקיים בפני עצמו". (ב"ש 2074/07).