ועדת הכלכלה תאשר בקרוב את שינוי שיטת שנת הדגם - מה שיהיה שווה מאות מיליוני שקלים ליבואנים, לליסינג ולחברות ההשכרה

גם למי שייקנה מהם רכב יד שנייה ישתלם הצעד * השינוי אמור להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2008, וכיוון שהוא מתרחש כשישה חודשים בלבד לאחר כניסת "שנת הדגם 2008" נוצר ב"נקודת התפר" מצב ייחודי, שבו מכוניות חדשות יירשמו כאילו הן שייכות ל"מודל 2008" במשך 18 חודשים תמימים

לא בכל יום ניתן למצוא את כל ענף הרכב - על גווניו, סיעותיו ויריבויותיו הפנימיות - כשהוא ניצב מאוחד בתמיכה בצו של משרד התחבורה. אבל בימים אלה מחכים כולם בדריכות לאישור של ועדת הכלכלה לצו של משרד התחבורה לשינוי שיטת הסימול של שנת הדגם ב-1 בינואר הקרוב.

לכאורה, מדובר בצעד טכני בלבד. בשנים האחרונות נקבעת שייכותו של רכב כלשהי לשנת דגם כלשהי על פי סימול הספרה העשירית במספר השלדה (VIN), שאותו מטביע היצרן על הרכב, ולא מוקדם מה-1 במאי בכל שנה. מי שקבע את התקנה המוזרה לפני אי-אלו שנים לא לקח בחשבון את מערכת היחסים המצוינת ששוררת בין יצרני הרכב בחו"ל לבין היבואנים שלהם בארץ. כדי לסייע ליבואנים בארץ ניאותו רוב היצרנים לשנות את מספר השלדה לפי בקשתם, כלומר להטביע עליה קוד, שמשייך אותה לשנת הדגם החדש כבר בחודש מאי.

מלבד העובדה שהשיטה העניקה יתרון תחרותי לחלק מהיבואנים על פני אחרים, שהיצרן שלהם לא נעתר ל"תרגיל" המוזר, היא גם יצרה בעיה תחרותית שעשויה לפעול לרעת יבואנים "מקבילים" עתידיים (אם השוק ייפתח לתחרות), שאין להם קשר ישיר עם היצרן. לפיכך הוחלט לשנות את השיטה ולבסס את שנת הדגם על תאריך ייצור הרכב בפועל.

השינוי אמור להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2008, ומכיוון שהוא מתרחש כשישה חודשים בלבד לאחר כניסת "שנת הדגם 2008" (שהחלה במאי השנה, על פי השיטה הישנה) נוצר ב"נקודת התפר" מצב ייחודי, שבו מכוניות חדשות יירשמו כאילו הן שייכות ל"מודל 2008" במשך 18 חודשים תמימים. מכיוון שלא לקוחות שוק הרכב ולא המערכת החשבונאית ערוכים להבחין בדקויות הרישוי, "נקודת התפר" הנוכחית שווה הון ליבואני הרכב והן לחברות הליסינג וההשכרה. ליבואני הרכב היא תעניק בונוס של חצי שנה נוספת, שבה יוכלו לגלגל "סטוקים" בלתי מכורים לשוק בלי צורך לתת הנחות "חיסול" קיצוניות לקראת סוף שנת המודל במאי 2008.

הרווח של חברות הליסינג וההשכרה גדול עוד יותר. בכל שנה הן מבצעות הפחתה משמעותית של שווי צי הרכב שלהן במאזנים בשל "התיישנות שנת מודל" במחירונים. השנה הן יוכלו לדלג על ההפחתה, מה שכמובן יגדיל את רווחיותן. כמה שווה הטריק הזה לחברות הליסינג? מקור בכיר בענף מעריך שאחרי כל הקיזוזים המחויבים, המשמעות בשורה התחתונה היא חיסכון של כ-3% על שווי מלאי המכוניות, שיצטרף לשורת הרווח. מכיוון שבחברות הליסינג הגדולות בישראל שווי מלאי הרכב נע בין כ-1.5 לכ-4 מיליארד שקל, "שנת הדגם הארוכה" שווה מאות מיליונים לענף הליסינג. ומה לגבי הלקוח הפרטי? הוא, כרגיל, ישלם את המחיר. מי שייכנס לרכוש רכב חדש בנובמבר 2008, עלול לקנות רכב ששכב במחסני היבואן 16 חודשים. מי שירצה לקנות רכב ליסינג בן שנה בנובמבר 2009, למשל, עלול להידרש לשלם עבור רכב בן שנתיים על פי המחירון של רכב בן שנה. למה? ככה.