אנליסטים: לישראל לא תצמח תועלת משדרוג מעמדה אצל FTSE ל"שוק מפותח"

[להמלצות אנליסטים] בלידר שוקי-הון טוענים כי מרבית ההשקעות הפאסיביות צמודות למדד ה-MSCI ולא לחברת המדדים הבריטית * החדשות הטובות: מאותה סיבה גם לא צפויה זרימת הון זר החוצה * ליהמן ברדרס: "במילה אחת - שווקים מתעוררים הם לוהטים"

לישראל עדיף שיתייחסו אליה כאל שוק מתעורר וסביר להניח שכף תוכל למשוך יותר הון זר, אומרים אנליסטים לאחר שחברת המדדים הבריטית FTSE שדרגה את הדירוג של הישראל ל"שוק מפותח".

על דבר הדירוג נודע כבר ב-20 בספטמבר, כאשר זה ייכנס לתוקפו ביוני 2008, לאחר שמעמדה ישודרג מ"שוק מתעורר" שלפי בית ההשקעות מריל לינץ', ההערכה היא כי הדבר יביא לזרימת הון זר ארצה בסך של 3 מיליארד דולר, או כ-1.5 מיליון ליש"ט.

לידר שוקי-הון: המסחר בישראל יהפוך להיות המסחר בטבע

"רוב השקעות הכספים הפאסיביות מבוצעות באמצעות באמצעות מכשירים השקעה העוקבים אחר מדד ההון הבינלאומי של מורגן סטנלי (Morgan Stanley Capital Intenational או בקיצור MSCI), אמר דניאל רפפורט, יועץ להשקעות בינלאומיות בבית ההשקעות לידר שוקי-הון. "ולכן, לא הרבה צפוי לקרות", הוסיף.

עם זאת, לפי ההערכה האמורה של מריל לינץ', הכסף שיזרום לישראל צפוי להיות מושקע בחברות כדוגמת טבע , כי"ל ובנק הפועלים . תנועת ההון הזר החוצה צפויה להיות מינימלית, כיוון שהיקף הנכסים הכספיים הצמודים למדד השווקים המתעוררים של ה-FTSE הוא צנוע", אמרו שם.

רפפורט הוסיף ואמר, כי אומנם השוק המפותח עשוי למשוך לכלכלת ישראל משקיעים זרים נוספים - אולם המניה היחידה תשרוויח מכך היא טבע הדואלית. טבע, יצוין, מהווה כ-40% מנתח ההשקעה בישראל במדד ה-MSCI למדינות מתעוררות ועשוי לגדול ל-60% במדד המקביל, המתייחס לפורטפוליו של המדינות המפותחות.

"במקרה כזה, יהפוך השוק הישראלי למסחר בטבע. המחיר למניה ייקבע בנאסד"ק, מה שיפגע בשוק הישראלי", אמר רפפורט.

ליהמן ברדרס: "שווקים מתעוררים הם לוהטים"

"עדיין ישנם יתרונות, מנקודת מבט של השקעות להיות נחשב כשוק מתעורר, גם אם לא טהור שכזה", אומר האנליסט ג'וזף וולף מבית ההשקעות ליהמן ברדרס. במילה אחת, שווקים מתעוררים הם לוהטים. המשקיעים התקהלו סביב כלכלות מתעוררות בשנים האחרונות וישראל נהנתה מהטרנד".

בסקירתו מציין וולף כי ישראל הפכה לשוק דפנסיבי, אשר מציג תשואות-חסר ביחס לרוסיה, תורכיה, דרום אפריקה ואמריקה הלטינית ש"כלכלותיהן מאיצות", אך מניב תשואת-יתר כאשר השווקים שצוינו מתחילים לרדת.

הנתח של ישראל בתיק הנכסים של השווקים המתעוררים עומד על 2%-4% - שיעור שירד למתחת ל-0.5%, מעריכים האנליסטים. אלו ספקנים ביחס להוצאה כספית של קרנות במחקר עבור השקעה בישראל בנתח שוק מצומק שכזה.

כך למשל, מוזכרת בהקשר הזה יוון, אשר אף היא עברה את השדרוג האמור, נתח ההשקעות בתיקי הנכסים צמודי מדד השווקים המתעוררים של ה-MSCI שעמד על 5% ב-2001, צנח ל-0.2% במדד המדינות המפותחות של ה-MSCI.