שנה בלבד אחרי רכישת קבוצת גרנית הכרמל: דוד עזריאלי שם את סונול על המדף למכירה

בעבר דור-אלון הציעה לרכוש את סונול תמורת 155 מיליון דולר, בגרנית מבקשים עתה 200 מיליון דולר; מספר קבוצות כבר מתעניינות ברכישת החברה * מקרובים לקבוצה: מדובר בקבוצת עסקים שבוחנת הצעות למכירה ולרכישה בהתאם לכדאיות הכלכלית

שנה בלבד אחרי שהפתיע את שוק ההון ברכישת חברת גרנית הכרמל , בעלת השליטה בחברת הדלק סונול, מתכנן בעל השליטה בקבוצת עזריאלי, דוד עזריאלי, למכור את חברת הדלק השלישית בגודלה בארץ. כך נודע ל"גלובס". עוד נודע, כי קבוצת עזריאלי קיבלה באחרונה מספר הצעות לרכישת סונול, אולם, ככל הידוע, הן נדחו בשלב זה, היות שלא היו גבוהות מספיק.

עזריאלי מבקש, ככל הנראה, למכור את סונול לפי שווי של יותר מ-200 מיליון דולר, שהוא גבוה בהרבה משוויה בעת רכישת גרנית-הכרמל, שנרכשה באוקטובר 2006 ממשפחת בורוביץ' ומגלנקור השוויצרית לפי שווי של כ-275 מיליון דולר.

עזריאלי רכש, באמצעות קנית-השקעות, 53.5% ממניות גרנית תמורת 148 מיליון דולר (750 מיליון שקל). בהמשך, הוא רכש עוד 10% מהמניות משייקה לנדאו תמורת 110 מיליון שקל, וכך הגיע לאחזקה של 64% בגרנית.

במספר הזדמנויות התבטא עזריאלי בפני גורמים שונים בשוק ההון, כי האחזקה בסונול מעניינת אותו פחות; מה שמעניין אותו בעיקר הוא הנדל"ן של גרנית.

באחרונה התקבלו הצעות לרכישת סונול, אצל מנהלי קבוצת עזריאלי, ובראשה היו"ר, מנחם עינן, שניהל את המגעים עם הקבוצות שהביעו עניין בחברה, וכן ריכז בשעתו את ההתמודדות על רכישת גרנית.

גרנית נסחרת כיום בבורסה לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל (375 מיליון דולר). סונול תורמת כ-80% מהכנסות גרנית, אולם תרומתה לרווח נמוכה יותר. החברה, בניהול תמיר פוליקר, מפעילה 215 תחנות דלק ציבוריות, כ-22% מכלל תחנות הדלק בארץ (מתוכן 40 תחנות בלבד נמצאות בבעלות מלאה של החברה). כ-70% מהתחנות, כ-145 תחנות, מופעלות על-ידי סונול באמצעות החברה-הבת ספרינט.

סונול נחשבת לאחזקה הבעייתית של גרנית, בגלל העובדה שענף הדלק צורך היקפי אשראי הולכים וגדלים מהבנקים, שמביאים להוצאות מימון גדולות, ומנגד היא מייצרת רווחיות נמוכה. אף שבשנה האחרונה חל שיפור בפעילותה, סונול רחוקה משיעורי הרווחיות שהציגו חברות הדלק הגדולות האחרות, פז נפט , דלק ישראל ו-דור אלון . כמו כן, בחברה נדרשת עדיין השקעה רבה ברכישת השליטה בתחנות הדלק, בהקמת תחנות חדשות ובפיתוח רשת חנויות הנוחות.

ההערכה היא, כי עזריאלי מבקש למקד את פעילותה של גרנית באמצעות החברות טמבור וסופרגז, שהן רווחית יותר, ובמקביל להרחיב את הפעילות בתחום התשתיות (גז טבעי ומים).

על רקע פיצול בתי-הזיקוק ומכירת פי-גלילות לדלק, נמצאת היום סונול בנקודה קריטית, שכן יכולתה להתחרות באגרסיביות בשאר חברות הדלק, פוחתת. מכירת סונול לעזריאלי, במסגרת מכירת גרנית, התאפשרה לאחר שניסיונה של דור-אלון, בשליטת דודי ויסמן ושרגא בירן, לרכוש את סונול, נכשל, בשל סירובה של הממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן, לאשר את המיזוג, החלטה שאושרה בהמשך בבית-המשפט העליון.

דור-אלון הציעה לרכוש את סונול תמורת 155 מיליון דולר. כעת מדובר על תג מחיר של כ-200 מיליון דולר. גורמים במשק האנרגיה מעריכים, כי לאור שינוי הנסיבות - פיצול בתי-הזיקוק ומכירת פי-גלילות לדלק - צפוי שוב המיזוג בין דור-אלון לסונול, לעלות על הפרק.

קבוצת עזריאלי מסרה בתגובה: "לא מתקיים כל מו"מ הנוגע למכירת סונול". מקורבים לקבוצה אמרו, כי אסור לשכוח שמדובר בקבוצת עסקים שמקבלת הצעות למכירה ולרכישה, והיא בוחנת אותן בהתאם לכדאיות הכלכלית שלהן.