"נראה עלייה משמעותית בשימוש באינטרנט הסלולרי"

למה נשיא חברת המחקר ג'ופיטר, דיויד שאיצקי, כל כך אופטימי לגבי אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של חברות הסלולר

מה שחסר לנוקיה, אם משווים אותה לאפל, זה היכולת לעשות אינטגרציה שקופה לגמרי בין התוכנה לחומרה. אפל מאז ומעולם באה מהכיוון הזה, בעוד שנוקיה חזקה בייצור מכשירים ויש לה רקורד פחות טוב בתחום התוכנה למכשירים". כך אמר בראיון ל"גלובס" נשיא חברת הייעוץ והמחקר ג'ופיטר, דיויד שאיצקי, בהתייחסו לחזית החדשה שנפתחה ליצרניות הסלולר. הוא אמר את הדברים במסגרת ביקור בישראל בוועידת VON, שבמהלכה נפגש עם מנהלי חברת ההשקעות אלרון מקבוצת אי.די.בי.

שאיצקי, שהתרשם מאוד מהמכשיר הנייד של אפל, מוסיף "ה-iphone, בדיוק כמו ה-ipod, הוא דוגמא מצוינת ליכולת האינטגרציה הזאת של אפל, ועובדה שהיא הצליחה להביא מה שאף חברה בשוק לא הביאה למרות שנים של ניסיון. לאפל יש מנהיגות, והיא מונעת מהאמונה שהיא יכולה לשנות את העולם. זאת תעוזה וחוצפה שהביאה אותה רחוק. אני חושב שאפל הבינה יותר טוב מכל החברות האחרות שהמכשיר הנייד זה לא רק עניין רציונלי, אלא בעיקר אמוציונלי. האחרים אולי מדברים על זה, אבל אפל הצליחה ליישם את זה במכשיר החדש שלה".

" ואיך יצרניות הסלולר צריכות להגיב על המהלך של אפל?

"החברות האחרות בשוק יצטרכו למצוא את הנישות שלהן, את השטחים בהן הם ישלטו. ייתכן שלא יהיה להן יכולת לעשות את זה לבד, ובמקרה כזה גם שיתופי פעולה הם לגיטימיים ביותר".

" כמו נוקיה שמחפשת להוביל את עולם הניווט?

"המהלך של נוקיה ברכישת Navtek הוא אגרסיבי ביותר. היא רוצה להשתלט על משבצת הניווט, ולא רק של מכוניות, אלא גם של הולכי רגל - עולם שכמעט לא טופל עד כה. באמצעות ניכוס התחום הזה הם רוצים לבדל את עצמם מהחברות האחרות. נוקיה למשל נכנסה גם לעולם המוזיקה, והיא מקימה עכשיו חנות דיגיטלית שתתחרה ב-itunes של אפל. אבל הם יודעים שתמיד התחום הזה יהיה מזוהה עם אפל. לעומת זאת, תחום הניווט לא מזוהה עם אף חברה, וזאת הזדמנות עבור נוקיה. הם חושבים שזה יהיה דבר גדול בסלולר, ובאמצעות הרכישה הם רוצים לתת דברים שאחרים לא יתנו".

למרות שיש מדינות רבות, בניהן ישראל, שהחדירה של מכשירי הסלולר עברה כבר את ה-100%, הרי שהשימוש באינטרנט הסלולרי נע אצלן בממוצע סביב ה-15%. הנתון הזה לא מאכזב את שאיצקי. "זאת רק ההתחלה, ולא צריך להתאכזב ממנה. יש מגבלות מכיוון רוחב הפס שהרשת מציעה, ומכיוון המכשיר שהוא מלא ניגודיות בתוכו. מצד אחד הוא צריך להציע מגוון פונקציות ומסך גדול, אבל להיות גם קל ודק. אחרי שהפכנו אותו לזולל סוללות ודרשנו ממנו להיות קטן, אז פלא שיש בעיה לייצר סוללה שתחזיק מעמד לאורך זמן?

"גם ההתנגדות לקבלת פרסום מוקצנת כשהיא מגיעה למכשיר כל כך פרטי כמו הסלולר. יצרניות התוכן צריכות ללמוד את המדיה החדשה. אבל כל זה קורה עכשיו, וכשכל האלמנטים הללו חוברים יחד, אנחנו נראה עלייה משמעותית בשימוש באינטרנט הסלולרי. צריך לזכור גם שדור המשתמשים מתחלף, והצעירים לא רק צריכים להתרגל לשירותים החדשים, אלא שהם דורשים אותם ומצפים לגמישות שהנייד מעניק".

" האם המפעילות הסלולריות ימשיכו לשלוט בעולם התוכן הנייד, בניגוד לתוכן החופשי לגמרי באינטרנט הנייח?

"אין ספק שהתוכן הסלולרי הוא עולם שונה לגמרי מהתוכן הנייח, ולכן אני מעריך שהמפעילות הסלולריות ישלטו בו גם בשנים הקרובות. אני מניח שזה יכול לעכב במידה מסוימת את פיתוח התוכן הנייד. גם התוכן הנייד יישלט על ידי אלמנט החיפוש, בדיוק כפי שבעולם הנייח אנחנו נסמכים מאוד על חיפושים כדי לקבל תוכן. מבחינה זאת גוגל עוד לא עשתה את המהלך שלה. לכן היא גם פועלת, כפי שהצהירה, לרכוש תדרים אלחוטיים בארה"ב כדי להקים רשת עצמאית שלה, ולא להיות תלויה ברצונם הטוב של המפעילים הסלולרים".

" אתה מעריך שגוגל תצליח במהלך שלה?

"כלל לא בטוח שגוגל תצליח בזה. צריך לזכור שלמרות אינספור מהלכים מהפכניים של החברה, עדיין אף תחום לא מספק לה הכנסות משמעותיות, והחיפוש הוותיק שלה הוא כמעט מהות הכל בחברה".

" עד כמה מיקרוסופט מצליחה להישאר אקטואלית בעולם הנייד?

"מיקרוסופט מנסה להפוך כבר הרבה זמן לחברת אינטרנט, ולהתחרות בין השאר בגוגל. זה לא קל לה, בין השאר כי שירותים באינטרנט מתחרים בליבת הפעילות שלה של מכירת תוכנה. בנוסף, יש לה בעיה בחדשנות בתחום האינטרנט, כיוון שעולם האינטרנט כל כך שונה מעולם התוכנה אותו היא מכירה מצוין. עולם האינטרנט לא סגור, ולכן מאוד קשה להשיג בו דומיננטיות. יחד עם זה יש לה סיכוי. אם היא תבוא עם מוצר טוב יותר וחדשני, נניח בעולם החיפוש, הרי שהיא יכולה במהירות להסיט את התנועה מגוגל אליה. זהו עולם דינמי מאוד". "