אחרי עקרת הבית מגיע תור המשקיעים בשוק ההון: רווחים משוק ההון יחויבו בביטוח לאומי

כך עולה מהצעת משרד האוצר הכלולה בחוק ההסדרים * עפ"י הצעת החוק, כל הכנסה פסיבית שתעלה על כ-350 שקל - תחוייב בתשלום

רווחים משוק ההון יחויבו בביטוח לאומי. כך עולה מהצעת משרד האוצר הכלולה בחוק ההסדרים במשק. במטרה להגדיל את הכנסות המוסד לביטוח לאומי מגבייה, מציע האוצר כי כל הכנסה פסיבית שתעלה על כ-350 שקל, תחויב בתשלום דמי ביטוח לאומי.

עד היום, על פי תקנות הביטוח הלאומי, עובד עצמאי או שכיר שלהכנסתו מעבודה נוספה הכנסה פסיבית שאינה מעבודה, קיבל פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי אם הכנסתו הפסיבית הייתה שווה או נמוכה מהכנסתו מעבודה. עתה, מבטל האוצר את הפטור ומציע בחוק ההסדרים, ומציע לחייב בתשלום דמי ביטוח לאומי את כל מי שיש לו הכנסה פסיבית גם אם היא פחותה ממחצית סך הכנסותיו.

בנוסף, מציע האוצר לתקן את חוק הביטוח הלאומי ולקבוע כי הכנסה פסיבית, שאינה עולה על סכום השווה ל-5 אחוז מהשכר הממוצע במשק - כ-350 שקל- לא תחויב בדמי ביטוח לאומי. כך למשל, אם תעבור הצעת האוצר, יחויב כל רווח משוק ההון או כל רווח מריבית על תוכנית חיסכון שתעלה על 350 שקל, בתשלום ביטוח לאומי.

ככל הנראה, נועדה הצעת האוצר לצמצם את חלקה של הממשלה בתקציב הביטוח הלאומי. כיום נעשה חישוב שנתי כמה כסף נדרש על מנת שהביטוח הלאומי יוכל לעמוד בכל התחייבויותיו לתשלום הקצבאות, והממשלה מצידה משלימה את הסכום הנדרש אחרי שהביטוח הלאומי סיים את גבייתו. כדי לצמצם את הסכום של הממשלה והביטוח הלאומי, מנסים באוצר לחייב יותר מגזרים בתשלום דמי ביטוח.

חוק ההסדרים ותקציב המדינה לשנת 2008 כוללים מספר צעדים, שמטרתם לצמצם את השתתפות הממשלה בתקציבי הביטוח הלאומי וסל הבריאות. כך למשל קובע חוק ההסדרים כי לאור הגבייה הצפויה של מס בריאות מעקרות הבית, תצומצם השתתפות הממשלה בתקציב סל הבריאות. בתקציב 2008 נקבע, כי המדינה תקצה כ-11 מיליארד שקל להשתתפות בסל הבריאות, שעומד על כ-25 מיליארד שקל.

בנוסף, מבקשת המדינה להגדיל את גביית דמי הביטוח הלאומי מחברות משפחתיות, מחברות בית ומחברות "שקופות", שיחויבו בתשלום דמי ביטוח לאומי מדי שנה. כיום חברות אלה מחויבות בתשלום דמי ביטוח לאומי רק במועד חלוקת הרווחים.