תעצרו את המדינה: לינדנשטראוס יזמן את פישר לעדות בפרשת זליכה בשל סתירה לכאורה בדבריו

נגיד בנק ישראל אמר כי המשך כהונת החשכ"ל פוגעת במשק, ומצד שני אמר כי עבד עימו בצורה תקינה * מקורבי פישר: "אין סתירה. יש הערכה מקצועית לזליכה, אך יחסיו עם בר-און מקשים על עבודת צוות אפקטיבית"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, יזומן כפי הנראה להשמיע עדות בפני משרד מבקר המדינה, בפרשת החשב הכללי היוצא, ירון זליכה. עדותו של פישר נדרשת, בין היתר, לאור מה שנראה במשרד המבקר, כסתירות לכאורה בדבריו בהתייחסו לזליכה. מבנק ישראל נמסר כי לא התקבלה כל פנייה ממשרד המבקר, וכי אם תהיה פנייה, יתייחסו אליה בכבוד הראוי.

פישר צוטט באחרונה בעיתונים באומרו כי המשך כהונתו של זליכה פוגע במשק. זאת, לאחר שצמרת משרד האוצר ערכה מסיבת העיתונאים כדי להביע את התנגדותה לצו ההגנה הזמני שהוציא מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, לזליכה נגד אי הארכת כהונתו בידי שר האוצר רוני בר-און. ואולם, השבוע אמר פישר ל"גלובס" כי עבד עם זליכה בצורה תקינה. לאור זאת סבורים במשרד המבקר כי אין מנוס משמיעת עדותו של פישר באופן בלתי אמצעי וישיר, ולא מציטוט פרסומים בעיתון.

יצוין כי בפנייתו של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, למבקר לשקול שוב את צו ההגנה הזמני לזליכה, ציטט מזוז את דבריו של פישר בעיתונות, לפיהם המשך כהונתו פוגע במשק.

מקורבים לנגיד ציינו כי אין סתירה בין דבריו של הנגיד. לדבריהם, יש אבחנה בין כישוריו של זליכה וההערכה המקצועית שרוחשים לו, לבין העובדה שברמה העקרונית יש קושי לנהל עבודת צוות אפקטיבית, כשהשר הממונה והצוות הבכיר באוצר לא רואים עימו את הדברים עין בעין.

במשרד המבקר סבורים, כי הטענה שיחסי העבודה של זליכה במשרד האוצר בעייתיים היא נושא מורכב, שיש לבדוק לעומק. נודע, כי מהעדויות שהושמעו בפני המבקר עד כה עלו גרסאות סותרות: חלק מהעדים אמרו כי יחסי העבודה של זליכה תקינים, בעדו אחרים אמרו כי הם גרועים.

נודע, כי בין העדים שהופיעו מטעמו של זליכה ומבין העדים שהופיעו מטעמו של האוצר, היו שהציגו כי התמונה מרוכבת ולא תמכו חד-משמעית בעמדת "שולחיהם". עוד נודע, כי הח"כים אריה אלדד (האיחוד הלאומי) ושלי יחימוביץ (עבודה), שהתלוננו בפרשה הזו, כבר העידו בפני צוות המבקר.

"תקלה חמורה"

גורמים בבנק ישראל אמרו היום (ג') כי הדברים שפישר אמר נגד המשך כהונתו של זליכה הם תקלה חמורה, שלא היתה צריכה לקרות, שיש בה גם קריאת תגר על המבקר, שנתן את הצו לזליכה. "היחסים בין בנק ישראל למבקר המדינה הם טובים, והנגיד היה צריך להבין שלא יוצאים באמירה מהסוג שהוא יצא איתה", ציינו.

מקורבי הנגיד אמרו בתגובה לדברים: "הנגיד שלם עם כך שהתבטא בנושא, הוא רק היה מתוסכל מכך שלא צוטטו דבריו, לפיהם ההתייחסות שלו עקרונית, ולא לזליכה".