הכל תלוי בשקל: במריל לינץ פותחים אפשרות לירידת ריבית בישראל בשל חוזק המטבע ונתוני המשק

במריל לינץ לא פוסלים את האפשרות כי שער השקל ימשיך להתחזק למול הדולר וירסן בכך את שיעור האינפלציה * לטענתם נתוני המשק הישראלי, כפי שהוצגו על-ידי ראשי המשק בכנס ה-IMF, העלו את הסבירות כי הזירה המוניטארית ניצבת בפני הרחבה ולא בפני הידוק

בסקירה כוללת של בנק ההשקעות מריל לינץ' על השווקים המתעוררים מתייחסים כלכלני הבנק גם למצבו של המשק הישראלי ונוגעים גם בהחלטת הריבית הקרובה במשק (ריבית הבסיס לחודש נובמבר) ובמריל לא פוסלים את האפשרות כי הריבית תורד. זאת בניגוד ללא מעט דעות של האנליסטים, זרים ומקומיים, הסבורים כי הריבית תעלה או לפחות תיוותר ברמתה הנוכחית. הסקירה כמו גם ההתייחסות לישראל מקורה בדינוי קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון.

ראשית טוענים כלכלני הבנק כי מצבו של המשק המקומי, כפי שהוצג בפניהם, הינו טוב, ועתיד ורוד לפניו. והם מפרטים: קצב צמיחה גבוה מעל 5%, האינפלציה נמוכה מ-2%, סקטור היי-טק המהווה קטר ואחראי על כ-75% מהיקף הייצוא של המדינה. וזאת בנוסף למשמעת פיסקאלית שמורידה את שיעור החוב מהתוצר ומקילה עם הזמן על נטל החוב של המדינה. בין הנתונים החיוביים של המשק מציינים במריל לינץ' גם את העודף המסתמן במאזן המסחרי לשנת 2007.

עם זאת מציינים במריל לינץ' כי לגבי המשק הישראלי מלאכת החיזוי של שיעור האינפלציה היא בעייתית בשל התנהגותו של המטבע המקומי, השקל. חוזקו של השקל, שגם במריל מאמינים כי יתכן ומתומחר בחסר, מהווה בלם לאינפלציה השומר על רמות המחירים בו. זאת בנוסף לפרמטרים חשובים נוספים כמו שיעור החובות, הפנימיים והחיצוניים.

באשר להחלטת הריבית הקרובה מציינים במריל לינץ' כי יתכן בהחלט והרבית בישראל תורד בהחלטה הקרובה. הדבר תלוי לדעתם במצבו של השקל ביחס לדולר. "יתכן וצעדו הקרוב של בנק ישראל בהחלטה הקרובה יהיה להורדת הריבית - תלוי היכן יהיה המסחר בין הדולר לשקל".