"אני לא מתעניין בשום דבר חוץ ממהפכה"

בשבוע שעבר הושק ערוץ פוקס ביזנס - שידורי עסקים 24 שעות ביממה. ניוז קורפ תנסה להתמודד עם CNBC, ערוץ העסקים הרווחי של ג'נרל אלקטריק. אחרי ההשתלטות על "וול סטריט ג'ורנל", זהו חלק מהאסטרטגיה של רופרט מרדוק לבניית אימפריית מדיה פיננסית. רוג'ר איילס, המוח שמאחורי הערוץ, חשש בתחילה - אבל כעת הוא מוכן לקרב

רוג'ר איילס (67), המוח שמאחורי ערוץ פוקס ניוז של רופרט מרדוק, אומר כי הוא מתעב מסעדות יוקרתיות, שבהן אדם צריך לחפש את האוכל שלו מתחת לפטרוזיליה. לפני שנתיים, הוא הוזמן כאורח כבוד דווקא למסעדה כזו - בריאנט פארק גריל במנהטן - שאירחה ארוחת בוקר בחסות המגזין "ניו יורקר" ובית ספר לתקשורת של אוניברסיטת סירקיוז. במסעדה, לפני האליטה העיתונאית, איילס, בנו של מנהל עבודה מאוהיו, שיגר למאזיניו עקיצות.

איילס ירד על בית הספר לתואר שני בעיתונאות באוניברסיטת קולומביה - אחד מהישגיו העיתונאיים הגדולים, אמר, היה לא ללמוד בו; על היריבה MSNBC - "הם שכרו כל בלונדינית שלא עובדת אצלנו, וזה עדיין לא עובד"; ועל הפסל על שם גייטס של האמן כריסטו בסנטרל פארק, שהיה בגדר אירוע קדוש לכמה ניו יורקרים - "תראו כמה כיסוי חדשותי קיבלו המסגרות הכתומות הללו. האם אלו חדשות, או כאב ראש מהגדולים בהיסטוריה?". רחש תדהמה עבר במסעדה.

זו היתה הופעה טיפוסית לאיילס, טיפוס לוחמני שזוכר שאביו לימד אותו להתגונן מפני בריונים, ושעבד בסלילת כבישים. איילס מלהק עצמו בתור "הזר הבומבסטי שדוקר את האבסורדים של הממסד", בעודו מחפש בעצם את התמיכה שלו. בכל מקרה, ההופעה שלו היתה מאוד משעשעת.

בשבוע שעבר הושק ערוץ פוקס ביזנס, שידורי עסקים 24 שעות ביממה. מבחינת ניוז קורפ, זה ניסיון להתמודד עם CNBC, ערוץ העסקים הרווחי של ג'נרל אלקטריק. עם ההשתלטות על דאו ג'ונס ו"וול סטריט ג'ורנל", זה חלק באסטרטגיה של מרדוק לבנות אימפריית מדיה פיננסית.

עם השקת השידורים, הערוץ החדש ניסה לממש את המנטרה של להיות "יותר מיין סטריט מאשר וול סטריט". בעוד CNBC מנתח את קרן החילוץ של הבנקים - בסך 100 מיליארד דולר - מגישה של פוקס ביזנס היתה בכיכר טיימס וראיינה את "הקאובוי העירום", שפורט על גיטרה בתחתוניו וכובע בוקרים ענק. "הבחור הזה יצר מותג עסקי נהדר", הכריזה המגישה הקורנת.

למרות ביקורת ראשונית מעורבת, לערוץ יש הילת הצלחה בלתי נמנעת. הסיבה היא בעיקר איילס, שהפגין יכולת נדירה ליצור טלוויזיה מנצחת: אם מדובר על ערוץ הדגל פוקס ניוז - בעבר שם נרדף לבדיחה שגוברת על ערוץ CNN הוותיק - או בקמפיין תמיכה בשלל מועמדים רפובליקנים, בהם ניקסון, רייגן ובוש האב.

יריביו של רוג'ר איילס אמנם מכנים אותו "חסר מעצורים", אך גם הם - כמו ריס שונפלד, מייסד משותף של CNN - מגדירים אותו "מבריק". ומרדוק מסכים. "יש לנו רוג'ר מחונן", אמר בשבוע שעבר.

לאיילס יש כישרון להגיע לאמריקה האמצעית, אותו החל לטפח באוניברסיטת אוהיו, כשניהל את תחנת הרדיו של הסטודנטים. בשנות ה-20 לחייו הפיק תוכנית ראיונות שבלונית. שם החל להבין שיש איכות מיוחדת לאנשים שמתאימים לטלוויזיה.

בתוכנית הרדיו הזו פגש עם ניקסון - הראשון להכניסו לפוליטיקה. כאסטרטג מדיה, סגנונו הבוטה הופגן היטב בקמפיין הנשיאותי של ג'ורג' בוש האב ב-88'. איילס הסיר מעל בוש את הדימוי הרכרוכי, עם קמפיין סביב התמונה בה נראה היריב הדמוקרטי, מייקל דוקאקיס, הולך לאיבוד בקסדה גדולה על צריח טנק.

הייעוץ הפוליטי שלו הותיר אותו עם קשרים הדוקים לרפובליקנים בולטים, כמו רודי ג'וליאני, מועמד מוביל בהתמודדות המפלגתית על המועמדות לנשיאות. השניים מיודדים זה 20 שנה, מאז שאיילס עזר לג'וליאני בקמפיין הראשון שלו לכהונת ראש העיר ניו יורק ב-1989.

אחרי הפרישה מהפוליטיקה, איילס ניהל את CNBC בתחילת שנות ה-90, לפני הצטרפותו למרדוק והשקת פוקס ניוז. "כשאיש לא האמין באפשרות כזו, רופרט התבונן על אמריקה, ואמר שנחוץ ערוץ חדשות אחר", סיפר ל"פייננשל טיימס" לפני שנה.

איילס מעריץ את הבוס. במאי, בארוחת ערב חגיגית, הקריא כהוקרה למרדוק את הפואמה "אם" של רודיארד קיפלינג, ודיבר על כמה אביו היה גאה לראותו.

בכמה היבטים, איילס הוא התגלמות התשוקה של מרדוק להקניט את הממסד. זה יכול להסביר מדוע נעדר מכיבוש "וול סטריט ג'ורנל" ע"י הבוס. כדי לזכות בנכס, מרדוק הצטרך לחזר אחרי משפחת בנקרופט, ולשכנע אותה שיציר כפיה יהיה בידיים בטוחות. בעיצומם של החיזורים, אחד ממנהלי דאו ג'ונס אמר שנוכחותו של איילס "היתה יכולה להיות רעילה".

בשנים האחרונות, איילס נראה קצת תלוש מאימפריית ניוז קורפ; פוקס ניוז, שנהנתה בתחילה ממעמד האנדרדוג, היא כיום הערוץ הדומיננטי, ללא יריבים משמעותיים; דווח על התנגשות עם לכלן מרדוק, הבן הבכור שנטש את החברה לפני שנתיים, בהותירו אחריו חלק גדול מנכסיה לאיילס. ואז הגיע פוקס ביזנס.

אף שמדובר באדם שמתמלא חיים לפני כל שדה קרב ואוהב היסטוריה צבאית - הגנרל סטונוול ג'קסון הוא אחד מגיבוריו כי "תמיד ניצח עם משאבים נחותים" - איילס דווקא חשש מהמיזם. יש שסבורים שהוא חשש שדימוי המנצח שלו ייפגם. איילס אומר שהוא פשוט המתין שהערוץ יגייס די והותר ערוצי הפצה (עם חברות הכבלים וכו'), לפני התחייבות להשיקו.

תהיה מה שתהיה הסיבה להיסוסיו, כעת הוא מוכן לקרב. "אני לא מתעניין בשום דבר אחר חוץ ממהפכה", הוא אמר לעובדיו בהרצאת מוטיבציה של לפני ארוחת צהריים, לפי "ניו יורק טיימס". במילים אחרות, שוב הגיע השואו טיים.