הן מסוכנות והן רווחיות: רשימת 12 אגרות חוב - חלקן אג"ח זבל - שבבתי ההשקעות מאמינים שהן מעניינות להשקעה

באקסלנס נשואה ממליצים על בוימלגרין סדרה ג' עם תשואה של כ-14% * במנורה מבטחים ממליצים על מטיס קפיטל סדרה א'

וואן תוכנה א'

אחת מ-5 חברות ה-IT המובילות בישראל והמיישמת העיקרית של אורקל בישראל. ב-2006 היא הציגה מכירות של למעלה מ-400 מיליון שקל, צמיחה של 88% לעומת 2005, ורווח נקי של 17 מיליון שקל. המאזן שלה מצביע על איתנות פיננסית גבוהה, כ-58 מיליון שקל במזומן והשקעות לטווח קצר (לאחר חלוקת דיבידנד), מול 58 מיליון שקל באג"ח וחוב בנקאי לזמן ארוך. כלומר החברה יכולה לפרוע בצורה מיידית את חובותיה לבעלי האג"ח ולבנקים. אג"ח א' נסחרות בתשואה של 6.5% (צמודה למדד) במח"מ של 3 שנים, מה שמשקף פער של 3.2% לעומת אג"ח ממשלתי מקביל, הנסחר בתשואה של 3.3%. לכן, להערכתנו, האג"ח בעלות תשואה אטרקטיבית לרמת סיכון נמוכה יחסית.

ממליץ: יובנק קרנות נאמנות

אפיק הירדן סדרה ב'

אפיק הירדן, בשליטת יאיר ושלמה עיני, היא חברת נדל"ן שמתמקדת בנכסים מניבים, ביזמות לבנייה למגורים בארץ ובחו"ל (רומניה ופולין), וברכישת נכסים והשבחתם, תחום בו ביצעה מספר עסקאות ברווח של מאות אחוזים. האסטרטגיה של החברה היא לייצר תזרים קבוע מהנכסים המניבים בארץ, ובחו"ל ליזום פרויקטים שבסופם ממומש הנכס בפרמיה גבוהה, או להשלים פרויקטים עד שלב המכירה, תוך השגת רווחיות גבוהה. אג"ח סדרה ב' נסחרות כיום בתשואה של 8.9% ומשלמות ריבית שנתית של 6.8% צמודה למדד (תשואה שוטפת גבוהה). להערכתנו, לאור ההתרשמות החיובית מהחברה, מנהליה והשעבודים הספציפיים הקיימים לאג"ח, הן הזדמנות השקעה מעניינת.

ממליץ: הראל פיא

אלמוג ים סוף

החברה, שבשליטת אלי פפושדו, עוסקת בנדל"ן למגורים. אנו מציינים כנקודת חוזק את הניסיון העשיר של מנהלי החברה והמוניטין של בעלי השליטה, שמקטינים את הסיכון הכרוך בהשקעה באג"ח. כפועל יוצא מהמדיניות האחראית כלפי משקיעיה, נרשמה התחייבות תשקיפית לפיה עד לפירעון מלא של האג"ח החברה לא תחלק דיבידנדים ולא תהיה רשאית למשוך רווחים ולהעבירם לצדדים שלישיים. האג"ח נפדות ב-8 תשלומים שווים מדי חצי שנה, כשהתשלום הראשון יתבצע בסוף אוגוסט 2008. לאג"ח מח"מ קצר יחסית, עובדה שמקטינה חשיפה להפסדי הון.

ממליץ: רמקו בית השקעות

גינדי השקעות סדרה 1

גינדי השקעות עוסקת בייזום, הקמה ושיווק של קניונים, מרכזים מסחריים ומגדלי מגורים יוקרתיים בארץ ובעולם. היתרון הגדול שלה בכך שרוב הפרויקטים נמצאים בשלבי ביצוע ומכירות מתקדמים (מעל 50%). הם צפויים להסתיים בתוך שנה וחצי-שנתיים, תקופה קצרה יחסית ביחס למח"מ האג"ח (3.5 שנים). מהסיבה הזו ומפני שלחברה קיימת אופציה לבצע פדיון מוקדם לאג"ח שלה - פעולה שנראית הגיונית ומקטינה את סיכון המשקיע - האחזקה בהן נראית מעניינת.

ממליץ: דניאל פולד, אילנות בטוחה

בוני התיכון סדרה ד'

בוני התיכון עוסקת בבנייה למגורים בישראל (בעיקר במרכז הארץ, שם שולי הרווח גבוהים משמעותית) ובמזרח אירופה. לחברה 4 סדרות אג"ח במחזור, כאשר 2 הסדרות הקצרות מובטחות בשעבוד שני על פרויקטים שחלקם הסתיימו וחלקם צפוי להסתיים בשנה הבאה. העניין הרב להערכתנו הוא בסדרה הארוכה, אג"ח ד', שעתידה להיפרע ב-2014, ומובטחת בשעבוד שני על פרויקטים שעתידים להסתיים ב-2010: "עיר ימים" בנתניה ו"מודיעין 4" במודיעין. שני הפרויקטים כבר בביצוע ועם מכירות ראשונות. יש לציין כי באפשרות החברה לבצע פירעון מוקדם של האג"ח (4 שנים מיום ההנפקה באוגוסט 2006). להערכתנו תרחיש זה סביר, לאור התקדמות של הפרויקטים והתחזית לסיומם ב-2010. בהנחה שיבוצע פירעון מוקדם, התשואה האפקטיבית לאג"ח תהיה כ-13.5% עקב קיצור המח"מ.

ממליץ: זאב מילבאואר, אי.בי.אי שירותי בורסה

נאוסיטי סדרה א'

נאוסיטי עוסקת בייזום נדל"ן למגורים ובנדל"ן מניב במרכז ומערב אירופה ובנוסף היא שותפה בקרן הנדל"ן Poalim Real Estate. היא נמצאת בשליטת אהוד בן-שך, משפחת מורן ואחרים - גורמים בעלי איתנות פיננסית גבוהה, ניסיון של שנים בייזום נדל"ן וקשרים בינלאומיים ענפים. ההון העצמי של החברה עמד בסוף יוני על כ-27 מיליון שקל, כ-8% מהמאזן. על פניו היחס אינו נראה אטרקטיבי, אולם להערכתנו ההון העצמי צפוי לצמוח משמעותית בעקבות מימוש השקעות שבוצע ושצפוי בקרן הנדל"ן בשנה הקרובה, וישפר מהותית את היחסים הפיננסיים שלה. האג"ח נסחרות כיום בתשואה לפדיון של 8.1% (מח"מ של 4.1 שנים), שלכאורה אינה גבוהה בהשוואה לאג"ח לא מדורגות מתחום הנדל"ן. עם זאת, איכות נכסי החברה וההנהלה החזקה שלה, מקטינים משמעותית את הסיכון שבהשקעה.

ממליץ: ארז שפירא, תמיר פישמן

אמריקן קולוני סדרה ב'

אמריקן קולוני עוסקת ביזמות נדל"ן בארץ ובחו"ל. החברה השכילה לזהות את המגמות בשוק הנדל"ן בארץ והתאימה את סטנדרט הגימור כך שהפרויקטים שלה נמכרו מעל מחירי השוק. ברשותה גם קרקעות שעשויות להציף ערך. שיתוף הפעולה עם אדריכל בעל שם עולמי, דניאל ליבסקינד, והסכמים עם גורמים אסטרטגיים מחו"ל, עשויים להקפיץ אותה מיזמית קטנה עם חלומות, לאחת שמגשימה אותם. במידה ותחום הנדל"ן בארץ ובחו"ל ימשיך להיות חיובי ויציב, האג"ח של החברה לא יישארו ברמות של תשואה דו-ספרתית.

ממליץ: עמיר לוטן, מיטב

יורו טרייד סדרה 1

החברה פועלת בתחום הנדל"ן המניב והנדל"ן למגורים בהולנד ובגרמניה. לחברה הסכם שיתוף פעולה עם רשת המלונות Golden Tulip, לפיו יורו טרייד תרכוש נכסים להפעלתם כבתי מלון של הרשת. ההסכם מדבר על שכירות של 15 שנים עם אופציה ל-10 שנים נוספות, כשדמי השכירות המינימליים מחושבים כתשואה על ההשקעה או שיעור מהכנסות המלון - הגבוה מהשניים, בתוספת שכר דירה, שמחושב כפונקציה של הרווחיות התפעולית של המלון. עד כה החברה רכשה 8 נכסים, 3 כבר מושכרים. בהילקח הנכסים הללו (בהתאם לשיעור האחזקה בהם), היקף החוב הוא כ-67 מיליון שקל מתוך מאזן של כ-81.5 מיליון שקל. מנגד לחברה מזומנים בהיקף של כ-45 מיליון שקל. האג"ח של החברה נסחרות היום בתשואה של 11.33% והמח"מ הוא 3.52. כנגד האג"ח שועבד נכס שבבעלות חברה פרטית של בעלי המניות, ושוויו כ-8 מיליון שקל. המזומנים והשיעבוד כנגד האג"ח מקטינים את רמת הסיכון שלהן.

ממליץ: רמי שטיירמן, אלטשולר-שחם

בוימלגרין סדרה ג'

האג"ח נסחרות בתשואה של כ-14% ובמח"מ של 4.3 שנים, ומגובות בשעבוד בדרגה שנייה על מניות אזורים (הנכס העיקרי של בוימלגרין קפיטל). באחרונה עוברת אזורים מפנה: היא מימשה נכסים ביותר ממיליארד שקל וברווח הון של 294 מיליון שקל, שיפרה את הנזילות והקטינה משמעותית את המינוף - מהלכים שבכוונתה להמשיך. התחייבויותיה של אזורים מדורגות בדירוג A. התחייבויותיה הפיננסיות מסתכמות בכ-1.25 מיליארד שקל, וההון העצמי, כולל הלוואות בעלים נחותות, מסתכם בכ-450 מיליון שקל (כ-25% הון עצמי למאזן סולו מורחב). במידה והחברה תממש את מתחם אסותא ואת חלקה בחטיבת המלונות תוך יצירת רווחי הון, שיעורי המינוף והנזילות שלה ישתפרו משמעותית, והאג"ח ייסחרו בתשואה חד-ספרתית.

ממליץ: מורן שטרנליב, אקסלנס נשואה

אג"ח ברזילאי

האג"ח מונפקות על ידי הבנק הגרמני KFW, בערבות של ממשלת גרמניה, ונהנות מדירוג AAA. הן נושאות תשואה שנתית של כ-9.5%, לפדיון במאי 2009. האג"ח מפחיתות באופן ניכר את סיכון הריבית וחושפות את המשקיע לשיפור המהותי בכלכלת ברזיל. ההערכות הן שהיא תצמח בקצב של 4%-5% בעשור הקרוב. אך היא רחוקה ממיקסום הפוטנציאל שלה. הורדת הריבית (כיום 11.25%) תעודד את הצריכה וההשקעות, והסרת מגבלות הסחר תעודד את הזינוק בכלכלה.

ממליץ: שגיא שטיין, מגדל שוקי הון

יפנאוטו סדרה א'

האג"ח נסחרות בתשואה של 6.5% ובמח"מ של 3.66, מרווח של 3.2% מעל אג"ח ממשלתיות - אטרקטיבי במיוחד. האג"ח מסדרה א' נושאות ריבית של 6.3% צמודת מדד, ועומדות לפירעון ב-7 תשלומים שנתיים שווים בשנים 2009-2015. יפנאוטו היא יבואנית סובארו בישראל, ונהנית מצמיחת שוק הרכב ומגידול בנתח השוק שלה (כ-5%). לחברה תזרים מזומנים חזק והיא צפויה להציג רווחי שיא של מעל 50 מיליון שקל השנה. לאחרונה נודע שיפנאוטו הגישה טיוטת תשקיף לקראת הנפקה, שצפויה לשפר את מצב מחזיקי האג"ח כי תגדיל את הון החברה.

ממליץ: תמיר פורת, כלל פיננסים בטוחה

מטיס קפיטל סדרה א'

מחזיקה במחצית המניות של יפנאוטו, יבואנית סובארו, ועוסקת בתחומים משלימים כמו חלקי חילוף, שירותי מוסך והשכרת כלי רכב. לחברה הון עצמי של 186 מיליון שקל ויחסים פיננסיים חזקים למדי: יחס ההון עצמי למאזן של 30%, יחס שוטף של 1.84 ויחס כיסוי החוב של 1.57. החברה התחייבה שלא לחלק דיבידנדים שיקטינו את הונה העצמי מתחת ל-180 מיליון שקל. האג"ח צמודות מדד, אינן מדורגות ונסחרות בתשואה של כ-8%. הנפקת המניות המתוכננת של יפנאוטו צפויה להזרים עוד כסף שישפר את מאזן החברה ואת מצבם של מחזיקי האג"ח.

ממליץ: דרור גילאון, מנורה מבטחים

אגח