אישום נדיר בפרשת הסוס הטרויאני: רות האפרתי תואשם בסירוב להעיד

כזכור, במסגרת הסדר טיעון הודו והורשעו בני הזוג רות ומיכאל האפרתי בעשרות עבירות - ביניהן עבירות מחשב, מירמה, האזנת סתר ועוד

בצעד חריג, הגישה פרקליטות מחוז ת"א לבית משפט השלום בעיר כתב אישום נגד רות האפרתי, מנאשמי פרשת הסוס הטרויאני, בגין עבירה של סירוב להעיד.

כזכור, במסגרת הסדר טיעון הודו והורשעו בני הזוג רות ומיכאל האפרתי בעשרות עבירות, ביניהן עבירות מחשב, מירמה, האזנת סתר, ניהול מאגר מידע בלתי מורשה ופגיעה בפרטיות. רות האפרתי הורשעה כמבצעת העיקרית, בעוד בן-זוגה הורשע כמסייע.

על רות האפרתי נגזרו 4 שנות מאסר בפועל, מאסר על-תנאי ופיצוי כספי בסך מיליון שקל. לאחר שהסתיים משפטה היא זומנה להעיד נגד שותפיה לעבירה, ממשרדי החקירות הפרטיות.

תחילה הוזמנה אפרתי להעיד במשפטם של שני עובדי משרדי חקירות, אלכס ויינשטיין וניב חי, בפני השופט זכריה כספי במחוזי בת"א. האפרתי העידה על פני שש ישיבות מלאות, אולם בפתח ישיבת ההוכחות הבאה, שנקבעה להמשך החקירה הנגדית של הסניגורים בעניינה, היא סירבה להתייצב בפני בית המשפט להמשך העדות.

השופט כספי הורה על הבאתה בפני בית המשפט לשם המשך מסירת העדות, באמצעות צו הבאה. האפרתי הובאה לבית המשפט וסירבה להמשיך להעיד, ולפיכך דן אותה כספי לחודש מאסר בפועל בגין ביזיון בית המשפט.

זמן קצר לאחר תום מאסרה, היא זומנה להעיד כעדת תביעה בפני השופט חאלד כבוב, במשפטיהם של שמונה חוקרים פרטיים נוספים בפרשה. ואולם, האפרתי עמדה בסירובה להעיד הן במענה לשאלות התביעה והן במענה לשאלות סניגוריהם של מי מהנאשמים.

השופט כבוב נמנע מלהטיל על האפרתי מאסר נוסף בגין ביזיון בית המשפט, ובהחלטתו בעניין הבהיר כי אין מקום להטיל מאסר בגין ביזיון בית המשפט, בהבהירו כי מטרתו של מאסר כזה היא לאכוף את מסירת העדות ע"י העדה הסרבנית ולא להענישה. במקרה זה, התרשם בית המשפט, כי סירובה של האפרתי הינו מוחלט וסופי.

השופט כבוב הזמין את המדינה לשקול להעמיד את האפרתי לדין בגין עבירה פלילית של סירוב להעיד. פרקליטת מחוז ת"א, עו"ד רות דוד, החליטה כי סירובה של האפרתי להעיד בתיק רב-היקף מעין זה, מהווה פגיעה משמעותית בחובה להעיד, ועל-מנת להימנע ממצב בו "עדים סרבנים" יסכלו ניהולם של משפטים פליליים, יש מקום להעמידה לדין בעבירה של סירוב להעיד.