קבוצת מורים קטעה את נאום רה"מ בכנס המי"ל וזכתה להתקפה: "תסכימו לרפורמה ותהיו מוכנים לעבוד לא רק עד 13:00 - נדבר אחר-כך על השכר"

נציג המורים: "ההסכם שנחתם עם הסתדרות המורים הוא הסכם גרוע שלא יודע מה זה להיות מורה; אם רה"מ היה מעביר לכם שיעור בניהול, הוא היה אומר שהוא מזהה משבר"

נאום ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שנשא לפני דקות אחדות דברים בכנס השנתי של המרכז הישראלי לניהול, פוצץ במשך דקות ארוכות על ידי מורים שביקשו למחות על חוסר מעורבותו האישית במשבר החינוך.

"אדוני ראש הממשלה, מאות אלפי תלמידים יושבים בבית בגלל השביתה ואתה חייב לעשות משהו כדי לעצור את זה", קרא מורה מהקהל. "מערכת החינוך קורסת ומישהו צריך לרפא אותה", הוסיף מורה אחר. המורים זכו למחיאות כפיים תחילה, שהתחלפו במהרה בקריאות בוז מצד המנהלים בקהל שלא אהבו את ההפרעה הממושכת.

אולמרט, שלא תכנן להתייחס בנאומו למשבר, השיב מלחמה משלו: "מדינת ישראל חתמה עם הסתדרות המורים על הסכם שההסתדרות אמרה עליו שהוא הסכם היסטורי שמעולם לא נחתם עימם- שכלל רפורמה אמיתית כולל תוספת של 6 מיליארד שקל. אבל היה ארגון אחר שאמר 'אני לא אנהל מו"מ ואחרי שאלה יסיימו, אני אקבל יותר".

אולמרט המשיך להגביר את הטון ועבר למתקפה של ממש: "אני בעד תוספת שכר אבל למורים הצועקים אני רוצה להגיד, כן לתוספת שכר, אבל תבצעו את הרפורמה. אני לא מנהל כאן מו"מ - אבל הגיע הזמן שגם אתם המורים תעשו רפורמה בהתנהלות שלכם. מה אתם רוצים שנעשה כאן, התחשבנות על הבמה? קבענו עם הסתדרות המורים שמנהל בי"ס יקבל סמכויות שלא היו עד היום - כמו היכולת לפטר מורה שלא עומד בתוצאות. תסכימו לשינויים בסמכויות המנהלים, במספר השעות הפרונטליות ועם קבוצות תלמידים קטנות", הוסיף אולמרט, וזכה למחיאות כפיים סוערות.

אולמרט אמר עוד כי הוא עשה המון למען החינוך בירושלים כאשר שימש שם כראש העירייה. "אמרתי למורים בירושלים - העבודה שלכם קשה יותר משלי. אני מעריך אתכם מאוד וזה שמגיע לכם יותר אני יודע. אבל אתם צריכים לשנות את דפוסי העבודה, לאפשר יותר סמכויות למנהלים ועוד. לא לבוא בשמונה וללכת ב- 12:00 או 13:00. מותר לנו בצד העלאת השכר לדרוש גם את זה. כשארגון המורים יגיד שהוא מקבל את תנאי הרפורמה, נדבר על השכר", סיכם אולמרט.

נציג המורים המפגינים, עמיעד מצר, שקיבל אחרי נאום ראש הממשלה הזדמנות להגיב, זכה גם הוא למחיאות כפיים סוערות כשאמר מעל הבמה: "המאבק שלנו איננו מאבק על שכר. אנו מעוניינים יותר מכולם ברפורמה. בניהם ונכדיהם של היושבים כאן מוציאים המון כסף על חינוך - אבל לאלה שאין את הכסף הזה, יש חינוך קטסטרופלי. אנו רוצים לעבוד כל יום עד 16:00. ההסכם שנחתם עם הסתדרות המורים הוא הסכם גרוע שלא יודע מה זה להיות מורה. אתם מנהלים. אם רה"מ היה מעביר לכם שיעור בניהול הוא היה אומר שהוא מזהה משבר. יש כאן משבר. אנו לא אויבים, אלא המחנכים של העתיד של המדינה הזו. תתמכו בנו".

עוד לפני התפרצות המורים באמצע נאומו של רה"מ, דיבר אולמרט על הקריאות הקשות של אוהדי בית"ר ירושלים בזמן דקת הדומיה לזכר רה"מ הנרצח, יצחק רבין. "ידוע שאני אוהד בית"ר - אבל אני מתעב את האנשים הגסים והאלימים האלה שהם לצערי חלק לא מבוטל מאוהדיה. היינו שם לפני 12 שנה. אנו זוכרים את האווירה שיצרו ברחוב. את השנאה הזו שחיפשה את הצידוקים. אבל בסוף היא גילתה חוסר סובלנות ונכונות לרסק את התשתית הדמוקרטית של ישראל. אנחנו לא ניתן לזה לקרות שוב. נילחם בכל הכוח ובכל העוצמה ללא פשרות", אמר אולמרט.

רה"מ התייחס גם לרפורמה שהדרושה בסקטור הציבורי ובממשלה בפרט. מנהל במגזר הפרטי יודע מהי האחריות המוטלת עליו ומה יקרה אם לא יעמוד בציפיות. במגזר הציבור לצערי זה לא כך. אנו ממנים מנכ"לים אך לא נותנים להם לעבוד- כך גם לגבי מנהלי אגפים. הכי קל לנו לומר שהם לא מוצלחים- אבל עובדה שכשהם יוצאים למגזר הפרטי הם מוערכים ביותר וזוכים למשכורות גבוהות. במשך השנים המערכת הציבורית בנתה שכבה רבה של שומרי סף כדי להבטיח שלא ייעשו טעויות. מעסיקים עובדים עם סמכויות ניהול חשובות. שלא תהיה אי הבנות המגזר הציבורי חייב להתנהל בשקיפות מוחלטת ולתת דין וחשבון מלא על כל שקל שאנו מוציאים אבל למה משרד משלתי צריך אישור כדי להעביר תקציב ממקום א' לב' בתוך המשרד- או לקדם עובד אחר במשרד. כאשר לא נשארות סמכויות למנה- הוא לא ירגיש את כובד האחריות שלו. כדי לאפשר לו להצליח, עלינו להעניק לו סמכות מלאה ואחריות מלאה- ואחריות היא משא כבד".