רפי פרידן שוב חשוד בהאזנות סתר - הפעם לשר אביגדור ליברמן ולמקורבו מיכאל צ'רנוי

יחד עם פרידן נעצרו גם החוקר אביב מור ופעיל הימין אביגדור אסקין, שערך בזמנו "פולסא דנורא" ליצחק רבין * לא ברור מי עומד מאחוריהם

היחידה הארצית לחשיפת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) של המשטרה עצרה היום (ב') את החוקרים הפרטיים רפי פרידן ואביב מור, וכן את פעיל הימין הקיצוני אביגדור אסקין, בחשד שביצעו האזנות סתר לשר לעניינים אסטרטגיים, אביגדור ליברמן ולמקורבו, איש העסקים מיכאל צ'רנוי. על-פי החשד, השלושה פעלו בשליחות אחד האוליגרכים היריבים לצ'רנוי.

שלושת העצורים חשודים בעבירות של ביצוע האזנת סתר, שימוש בהאזנת סתר שלא כדין, קשירת קשר לביצוע פשע ועבירות על חוק הגנת הפרטיות.

החקירה נפתחה לפני מספר ימים, בעקבות תלונה שהגיש ליברמן במשטרה, ממנה עלה כי השלושה קשרו קשר, יחד עם אחרים, נגד ליברמן וצ'רנוי.

לטענת ליברמן, אסקין והחוקרים הפרטיים פעלו בשליחות גורמים מסוימים, שניהלו נגדו ונגד צ'רנוי בחודשים האחרונים קמפיין בתקשורת הרוסית, בו נטען שליברמן משתייך למאפיה הרוסית. הסלוגן המרכזי של הקמפיין היה: "אביגדור ליברמן במאפיה הרוסית".

ככל הנראה, הרקע לפרשה הוא קרבות פוליטיים על הקול ברחוב הרוסי.

חוקרי היאחב"ל עצרו הבוקר את השלושה ובמקביל ביצעו חיפוש בבתיהם ובמשרדיהם, שם נתפסו "חומרים הרלוונטיים לחקירה", כהגדרת המשטרה, הקושרים אותם לחשדות המיוחסים להם.

השלושה יובאו בצהריים לבית משפט השלום בפתח תקווה, שם תבקש המשטרה להאריך את מעצרם.

כזכור, רפי פרידן, קצין משטרה לשעבר, היה אחת הדמויות המרכזיות בפרשת נמרודי, בה הורשעו מו"ל "מעריב", עופר נמרודי, ועורך "ידיעות אחרונות", משה ורדי, בהאזנות סתר הדדיות. גם פרידן עצמו הורשע בהאזנות לטלפונים של עמוס שוקן, רוני מילוא, נמרודי, ורדי, ארנון (נוני) מוזס, יעקב ארז ואנשי עסקים ופוליטיקאים אחרים.

בעודו מרצה את עונשו בכלא, הודיע פרידן למשטרה כי בידיו ראיות לכך שנמרודי הזמין את חיסולו של מוזס ושוקן, המו"לים של "ידיעות אחרונות" ו"הארץ". פרידן הפך לעד מדינה נגד נמרודי, ששוב סגר עסקת טיעון ונידון ל-15 חודשי מאסר.

אסקין מוכר בציבור בעיקר כמי שערך בשעתו טקס "פולסא דנורא" לראש הממשלה, יצחק רבין. הוא הורשע בקשירת קשר להצתת סניף "דור שלם" בירושלים ובשידול אדם להנחת ראש חזיר על קבר מוסלמי בבית הקברות בנשר. הוא ריצה שנתיים וחצי מאסר בגין כך.

5 שנים של מאות האזנות סתר / רקע

מיכאל צ'רנוי (53) נולד באומן שבאוקראינה וגדל באוזבקיסטן. הוא ושני אחיו צברו את המיליונים הראשונים שלהם בתקופת הפרסטרויקה, מתעשיות קלות ואחר כך מעסקי פחם ומתכות. אולם את עיקר עושרו עשה צ'רנוי בעסקי האלומיניום, ממנו מייצרת רוסיה כשליש מצריכת העולם כולו, משום שידע לדבריו לשים את היד על הברז הראשי - חומרי הגלם. "אני איש עסקים שיש לו חוש ריח מפותח", הוא אומר. "אני יודע היכן להשקיע ולהרוויח, זה תמיד היה בדמי".

בסוף שנות ה-80' ניצל צ'רנוי את תהליכי ההפרטה בבריה"מ כדי להשתלט על עסקי אלומיניום ופלדה ברוסיה ובאוקראינה, ובהם על "רוסאל", חברת האלומיניום הגדולה, אותה נאלץ למכור כשברח מרוסיה לרומן אברמוביץ', נרדף אחר. תוך זמן קצר בלבד, היו בידי צ'רנוי עסקים המגלגלים מחזורים שנתיים של מיליארדי דולרים.

קבוצת סיבירסקי אלומיניום ברוסיה, שבמניותיה החזיק, היא אחת מקבוצות התעשייה הגדולות שם והמחזור שלה הוא מיליארד דולר בשנה. סיבירסקי אלומיניום הישראלית הוקמה בשנת 1997, לשם שיווק מוצרי הקבוצה הרוסית בארץ. נכון לשנת 2000, לחברה היו קשרים עסקיים עם כל הצרכנים הגדולים של מוצרי האלומיניום, כמו סאיטקס, קליל, סקופ, פקר וסנו.

צ'רנוי עלה לארץ ב-94', אחרי שברח מרוסיה בשל שותפיו העסקיים לשעבר. זמן קצר אחרי שהשתקע כאן, הפנתה המשטרה אצבע מאשימה כלפיו, וטענה שמדובר באיש המאפיה הרוסית. במשך 5 שנים בוצעו לו מאות האזנות סתר, והועלו האשמות על רצח ומעשי פשע חמורים אחרים, אולם צ'רנוי מעולם לא נחקר במשטרה.

הוא אחד הנאשמים במשפט בזק-זאבי, שם טוענת המדינה שגד זאבי, צ'רנוי וזאב רום תכננו ששני הראשונים ירכשו במשותף מ"כייבל אנד וויירלס" 19.6% ממניות בזק, תמורת 632 מיליון דולר. אולם, עד לקבלת גרעין השליטה בחברה, חלקו של צ'רנוי בעסקה יהיה חסוי, וזאבי יוצג כגורם היחיד העומד מאחורי רכישת המניות. זאת, בשל הערכתם שצ'רנוי לא יוכל לקבל היתר משר התקשורת להחזיק במניות, וכי קונסורציום הבנקים לא יאשר לו את ההלוואה למימון הרכישה. צ'רנוי, המיוצג ע"י ד"ר יעקב וינרוט, מכחיש את הטענות נגדו וממשיך לטעון בעקשנות, כי הוא מצוי בעיצומו של סיפור קפקאי והוא נרדף רק בשל מוצאו.

לאחר שהתגורר בסביון, עבר צ'רנוי לפנטהאוז ודופלקס ב"מגדלי המרינה" בהרצליה, שרכש תמורת 3 מיליון דולר. הונו האישי נאמד כיום בכ-10 מיליארד שקל.