בנק ישראל: שיעור התמיכה בארץ במעונות יום כצעד לעידוד יציאה לעבודה נמוך משמעותית ביחס למערב

שיעור התמיכה במעונות יום בישראל - כ-45% בלבד, לעומת כ-68% בממוצע במדינות מערביות שנוהגות באותה שיטת סבסוד

מחקר חדש של בנק ישראל קובע כי בהשוואה בינלאומית, שיעור התמיכה בישראל במעונות יום, כצעד לעידוד היציאה לעבודה, נמוך יחסית ועומד על כ-45% בלבד. זאת, לעומת שיעורים גבוהים יותר של כ-68% בממוצע במדינות מערביות שנוהגות באותה שיטת סבסוד כמו דנמרק, שוודיה, בלגיה, צרפת, פינלנד, נורבגיה, הולנד, איטליה, קנדה וארה"ב.

בבנק ישראל קובעים אמנם כי בשנים האחרונות גדל שיעור הסבסוד למעונות יום, תוך העלאת התמיכה לכל רמות ההכנסה המסובסדות, אך עדיין מדובר בשיעור תמיכה נמוך יחסית. בבנק ישראל מציינים כי אמנם הוחלט להפעיל החל משנת 2009 תוכנית ניסיונית לסבסוד באמצעות שוברים של משפחות שיעמדו במבחן ההכנסה, אך לשם כך הוקצה סכום של 67 מיליון שקל בלבד לשנה, בין השנים 2008-2010. בבנק ישראל קובעים עוד כי סבסוד ישיר של מעונות יום בשיטה הפרוגרסיבית עדיף על הקלות מס שמטיבות יותר עם אוכלוסיות חזקות.

לדעת כלכלני הבנק, סבסוד מעונות יום משפיע לחיוב על שיעור ההשתתפות בשוק העבודה ועל מספר שעות העבודה השבועיות בפועל של אמהות לילדים בגיל הרך, שכיום מתקשות להשתלב במעגל העבודה בשל הצורך לטפל בילדים.

כלכלני הבנק קובעים גם כי על-פי מחקרים בעולם, ואף על-פי נתוני הלמ"ס, שליש מההורים לילדים בגיל הרך לא מצאו עבודה המתאימה להם בגלל הצורך לטפל בילדים קטנים. בנוסף, מחקר על השתלבות אמהות ערביות בשוק העבודה, מצא כי אכיפה אגרסיבית יותר של חוק חינוך חינם לגילאים 3-4 העלה את שיעור ההשתתפות של האמהות בעבודה בכפרים הערביים ב-7%. מחקר נוסף מצא גם כי הורדת עלות הטיפול בילדים, אפילו בסכומים נמוכים, מביאה לגידול בשיעור ההשתתפות של אמהות בשוק העבודה.