יו"ר הכנסת השיגה הסכמה עם משרד האוצר: חוק ההסדרים יצומצם ב-70%

בין היתר יוצאו מהחוק הרפורמה המתוכננת בגז, הרפורמה בתחבורה הציבורית והרפורמה במשק המים

במסגרת הסכם שהושג הערב בין האוצר ליו"ר הכנסת, דליה איציק, יוצאו מחוק ההסדרים, בין היתר, הרפורמה המתוכננת בגז (מתן אופציה להחליף ספקי גז), הרפורמה בתחבורה הציבורית (שינוי בתעריפי התחבורה הציבורית הפרטת "אגד" ו"דן") והרפורמה במשק המים (מתן אפשרות לשר פיקוח ובקרה על ספקי מים).

איציק התחייבה בפני האוצר להביא את הרפורמה בגז במסגרת הליך חקיקה רגיל לאישור הכנסת עד ה-31 בדצמבר, ואילו לרפורמה בתחבורה הציבורית ולרפורמה במשק המים, שיועברו אף הן למסלול חקיקה רגיל, לא נקבע מועד לסיום החקיקה בכנסת. כמו כן, יצאו מחוק ההסדרים גם הרפורמה בדלק, חוק חיילים משוחררים, צמצום מספר סגני ראשי הערים בשכר, שידורי טלוויזיה פתוחים והפצתם, ונושאי מיסוי שונים.

ההחלטה הערב התקבלה לאחר פגישות רבות שהתקיימו בין הצדדים בשבועות האחרונים, בהן לא הושגו הסכמות. הערב הגיעו הצדדים להסכם כי 88 סעיפים יוצאו ממסגרת החוק והוא יצומצם בכ-70%. תשעה סעיפים יפוצלו מהחוק ויובאו לדיונים בוועדות הכנסת במסגרת הליך חקיקה רגיל, חלקם יובאו לאישור הכנסת בקריאה השניה והשלישית עד ה-31 בדצמבר, כך שבחוק יוותרו 32 סעיפים בלבד. מדובר ב-55 נושאים שיצאו מהחוק, ואילו 24 נושאים, שהם בעלי משמעות תקציבית, יישארו במסגרת החוק.

בסביבתה של איציק הדגישו הערב כי כפי שהבטיחה והתחייבה, מתכונתו של חוק ההסדרים, לאחר ההסכמות, שונה מהותית מהחוק שהוגש לכנסת לפני מספר שבועות לקריאה הראשונה.

ביום שני הקרוב תתכנס ועדת הכנסת, הממונה על סדרי עבודת החקיקה, להחליט כיצד יפוצל החוק בין ועדות הכנסת השונות, לרוב - לפי הנושא שבתחום אחריותן - לקראת הכנת החוקים לקריאה השנייה והשלישית הצפויות להתקיים בסוף דצמבר.

עד כה התעכבו הדיונים לאחר שיו"ר הקואליציה, ח"כ אלי אפללו ואיציק, החליטו לדחות את מועד תחילת הדיונים, על מנת לאפשר לאוצר לשקול את צמצום מספר הסעיפים המופיעים בחוק ההסדרים ולהגיע להסכמה משותפת על הוצאת סעיפים מהחוק והעברתם במסלול חקיקה רגיל.

אין ספק כי מדובר בהישג גדול ליו"ר הכנסת, שהצליחה לכופף את האוצר ולחזור למתכונת מצומצמת של חוק ההסדרים. איציק הוכיחה כי היא קשובה לחברי הכנסת ולדרישתם ונחושה לחזק את מעמדה של הכנסת וחבריה למול הממשלה. עכשיו עובר הכדור למגרשה של הכנסת וחברי הכנסת, אשר יידרשו לדון ברצינות ובאופן שקול במרכיבים שנותרו בחוק, ולשאוף להמשיך ולהוציא מתוכו "עיזים" נוספות.