כאב לב הכרמל

תוכניות לבנייה במתחם ההיסטורי לב הכרמל בחיפה התגלגלו כעשור, ומשלא נמצאה הסכמה בין היזמים לגופי השימור על אופן וכמות תוספת הבנייה במגרש - "פתרה" הוועדה המקומית את הבעיה: המבנה לשימור ייהרס * עיריית חיפה מתגוננת: גם המבנה החדש ייבנה בסגנון הבאוהאוס

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בחיפה החליטה לאחרונה (29.10) לאפשר את הריסת המבנה ההיסטורי של בית האבות "לב הכרמל", ולהקים תחתיו בניין חדש לגמרי. "מדובר בהחלטה שערורייתית באופן חסר תקדים, שמשמעותה המעשית הינה הריסתו של מבנה בעל חשיבות היסטורית ואדריכלית", כך אומרים במועצה לשימור אתרים בעקבות ההחלטה.

המועצה תפנה בנושא לוועדת הפנים של הכנסת, למינהל התכנון ולערכאות משפטיות, וזאת לאור העובדה שהבניין, שהיה כלול ברשימת השימור העירונית, הוצא ממנה בחודש מאי האחרון בטרם נידונה תוכנית השימור שהגישה המועצה לשימור אתרים, ולמרות שעד היום לא הוכן תיק תיעוד לבניין ולא נעשה ניסיון משמעותי לשמרו.

בית מלון במקור

המבנה, שנבנה במקור כבית מלון "לב הכרמל", תוכנן בשנת 1937 ע"י האדריכל משה חת בסגנון הבינלאומי - הבאוהאוס. מעבר לערכו האדריכלי, המבנה הוא שריד לתקופה בה פעלו על הכרמל עשרות בתי מרגוע ופנסיונים קטנים, בהם מלון הרצליה במתחם אורנים (שעמד אף הוא בסכנת הריסה בשל תוכניות יזמים).

הרחוב המעגלי בו שוכן בית האבות (גוש 10910 - חלקות 122, 123) הוקם בשנות ה-30 של המאה הקודמת כחלק משכונת "בן ציון", וידוע כיום בשם כיכר היינריך היינה. הרחוב מקיף כיכר רחבה, שבקצה האחד מגדל מים מרשים בגובהו (אותו תכנן האדריכל יוחנן רטנר, לימים אלוף בצה"ל), וגן ציבורי ציורי ע"ש שמואל הכהן, מראשוני הכרמל ופעיליו. הגן הנטורליסטי, שבו בריכת דגי זהב, תוכנן על-ידי האדריכל הנודע צבי מילר כאחד הגנים הציבוריים הראשונים על הכרמל.

בשנים האחרונות סובל המתחם הייחודי והשקט מיוזמות נדל"ניות, המבקשות להרוס את הקיים ולבנות בו מבני מגורים, העלולים לשנות לחלוטין את אופיו. ניסיון קודם להרוס את המתחם היה בשנת 1997, כשיזמים תכננו לבנות שלושה מגדלי מגורים במקום בית האבות והגן הציבורי הצמוד לו, דבר שהיה מחסל את הייחוד הארכיטקטוני והסביבתי של השכונה.

בעקבות התוכנית, החל ועד פעולה של תושבי השכונה במאבק ציבורי להכרזתו של מתחם היינה כמתחם לשימור. המאבק נשא פרי, ובשנת 1999 החליטה ועדת השימור של עיריית חיפה לכלול את המתחם ברשימת השימור העירונית. ועד הפעולה צמח להיות פורום ציבורי כרמל, השומר על צביון הרכס.

לפני כחמש שנים הגישו פרטיים, בעלי הקרקע עליה שוכן בית האבות, בקשה להיתר לתוספת בנייה לפי תוכנית בניין עיר המאושרת (חפ/1870). על-פי הבקשה, הבניין המקורי אמנם נשמר, אבל התוספת המוצעת פוגעת בו קשות. הבקשה עברה בוועדת שימור, אולם הליך האישור לא הסתיים והבקשה למעשה התבטלה.

בתחילת 2006 הסתבר למועצה לשימור אתרים כי הנושא מתעורר שוב, ולכן הוחלט להכין תוכנית לשימור הבניין. בתאריך 15.5.06 הוגשה התוכנית לוועדה המקומית ולוועדה המחוזית. בינתיים, באוגוסט 2006, הגיעה לדיון בוועדת השימור העירונית הצעה שהכין האדריכל אמנון בר אור, המשמרת את הבניין ותמורת השימור מבקשת תוספת של עוד 2,000 מ"ר על מה שמאפשרת התוכנית שבתוקף. כמו כן מוצע לבנות את רוב התוספת על חלקה 122 (הנמצאת מחוץ לקווי הבניין).

הוועדה החליטה לצמצם את היקפי הבנייה המוצעים, ולהכריז בתוכנית המוצעת על הבניין כעל מבנה לשימור. בחודש מארס 2007 דנה הוועדה המחוזית בבקשת המועצה לשימור אתרים, והחליטה להחזיר את הדיון בתוכנית אל הוועדה המקומית, תוך הבטחה כי הנושא יקודם בתוך חודש.

בחודש דצמבר האחרון התקיים דיון בוועדה המקומית, במסגרתו הציעו היזמים תוכנית בסמכות מקומית, על פיה ישונה קו הבניין על חלקה 122 ויאפשר בניית ארבע קומות על המגרש, במרחק של מטר אחד בלבד מהגן. הבקשה עוררה כעס רב בקרב התושבים, החברה להגנת הטבע והמועצה לשימור אתרים, הסבורה כי המדובר בגן לשימור, שהיצמדות אליו תפגע בו. יתרה מכך: על-פי התוכנית החדשה ישומר בית האבות רק אם תאושר תוספת בנייה של כ-5,000 מ"ר. כלומר, בשלב ראשון תהיה בנייה על מגרש שהחל את דרכו כשטח ציבורי, ללא תמורה לציבור, ורק בשלב השני, אם וכאשר תאושר תוספת בנייה משמעותית ביותר - ישומר המבנה ההיסטורי.

כתוצאה מהתנגדות התושבים, איפשרו בעירייה ליזמים לקדם תכנון למבנה חדש עפ"י התוכנית המאושרת, שייבנה על הריסות הבניין ההיסטורי. תוכנית זו הוצגה בוועדת השימור העירונית, ועל סמך הצעה זו החליטה ועדת השימור להוציא את בניין "לב הכרמל" מרשימת השימור.

המועצה לשימור אתרים פנתה לוועדה המחוזית בבקשה שזו תדון בתוכנית שהגישה, עפ"י סעיף 4 לתוספת הרביעית של חוק התכנון והבנייה. אולם עד עתה לא התקבלה כל תגובה מהוועדה המחוזית. כעת מתכוונת המועצה לשימור להגיש ערר על היתר ההריסה שאושר בוועדה המקומית.

הריסת הבניין מקודמת בהליך רישוי רגיל, למרות שידוע בעירייה שסביב הבניין יש התעניינות רבה. בנוסף לכך, בעת הוצאת המבנה מרשימת השימור, התנתה הוועדה את הנושא בהשלמת תיק תיעוד לבניין ההיסטורי. תיק תיעוד כזה עדיין לא הוצג בוועדת השימור. יש להדגיש, כי מדובר במתחם לשימור וכל שינוי שהוא, תוספת פרגולה או סככת חניה - נידון קודם לכן בוועדת השימור, בעוד שבניין בשטח של 3,000 מ"ר, שנמצא בלבו של המתחם, עלה לדיון בוועדה המקומית ללא התייחסות של ועדת השימור.

אדר' יעל סיוון-גייסט, מנהלת אזור חיפה במועצה לשימור אתרים, אמרה: "ההחלטה להרוס את המבנה ההיסטורי, לבו של מתחם היינה, היא תעודת עניות לעיריית חיפה והפסד גדול של התושבים. אפשר היה לקדם את הניסיונות לשמר את הבניין ולא להיכנע לתכתיבי הנדל"ן בלבד. לא ייתכן שהשיקול היחידי בשימור של המבנה יהיה הרווח של היזם. בכוונתנו לפנות לוועדת הפנים של הכנסת, למינהל התכנון ואף לערכאות משפטיות, ונעשה כל שנוכל כדי להבטיח שהבניין יישמר. אנו קוראים לעיריית חיפה שלא להוציא את התוכנית ההרסנית הזו אל הפועל, ופונים לתושבי העיר להצטרף אלינו ולזעוק נגד ההרס המתוכנן".

עיריית חיפה מסרה ל"גלובס" בתגובה: "מבנה בית אבות "לב כרמל" הנו נכס פרטי אשר לבעליו זכויות בנייה מוקנות על-פי תוכניות מאושרות מזה שנים. עיריית חיפה פעלה לאורך זמן בשיתוף עם המועצה לשימור אתרים והיזמים בניסיון למצוא פתרון שיאפשר לממש את הזכויות הקנייניות של בעלי הנכס, מבלי לפגוע באיכויות הייחודיות של המתחם בו הוא מצוי.

"ועדת השימור דנה בכל הפתרונות והגיעה למסקנה, כי בכולם קיימת פגיעה לא רק במבנה וחזותו אלא במתחם כולו אותו מבקשת העירייה לשמר. בנסיבות אלה, החליטה ועדת השימור כי בנייתו החדשה של המבנה, במאפייני העיצוב המקורי בסגנון הבאוהאוס, תוך שמירה על החלל הפתוח, עדיפה על בנייה במרחב שבין המבנה לגינת שמואל תוך פגיעה אנושה במתחם הכולל.

"הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אימצה את המלצת ועדת השימור, תוך שהיא מתנה את הריסת המבנה בהצגת תוכנית שתוכיח כי עיצוב המבנה החדש יהיה איכותי ומוקפד, ישתלב באופי המתחם ויתרום לחידושו". "