משה רביניאן, מנהל דסק מניות באקסלנס-נשואה: שוק המניות כיום יותר מסוכן; נדיר שאשקיע בגלל שמועה

רביניאן מעדיף את שוק היתר, לא חושש מהתגובות המוגזמות לעתים של שוק המניות, - ולא מקבל שום דבר בחברות הציבוריות ובהנהלות שלהן כמובן מאליו. ראיון

לא הרבה מנהלים בשוק המקומי ממהרים להיכנס להשקעה במניות היתר. רבים חוששים מרמת הסיכון הגבוהה יחסית ומהנזילות הנמוכה. משה רביניאן, מנהל דסק המניות באקסלנס-נשואה, הוא חלק מהקבוצה הקטנה יחסית שרואה במניות היתר שוק מטרה עיקרי.

* מניות היתר נחשבות מסוכנות, זה לא מטריד אותך?

"אני חושב שצריך לסייג את זה. בירידות או בעליות הבטא של מניות היתר גבוהה משל השוק, כלומר מניות תל-אביב 100. מכאן נגזר גם שהסיכון יותר גבוה, אבל אני מאמין שצריך לבחון כל נייר לגופו. כשאתה מסתכל על השוק, אתה מוצא חברות שחלקן יציבות וצומחות עם עודפי מזומנים, כך שקשה להגיד שכל התחום, כמקשה אחת, מסוכן יותר.

"בנוסף, אם אתה בודק רמת מכפילים, שזה דבר מאוד בסיסי, אתה רואה שהמכפילים כבר מתמחרים את הסיכון שגלום במניות היתר".

* מה לגבי בעיית הנזילות?

"היא פקטור ולא מתעלמים ממנה. הכול תלוי באופק ההשקעה, אם מדובר בקרנות או קופות, ובשווי. אם מדובר בנייר שאנחנו רוכשים לקופות, החשיבות של הנזילות קטנה יותר. אין ספק שזה פרמטר שמשפיע על גורמי הסיכון.

"אבל היום, כשקופות הגמל בידיים פרטיות וכשתחום היתר הפך לנהיר ורלוונטי לכולם, גם במקרים של ירידות חדות מאוד בשערי המניות יהיה מי שיקלוט את הסחורה. כשיש פדיונות גדולים בקרנות מוכרים הכול כדי לשמור על קרן יציבה ומפוזרת נכון - ומנהלי הקופות מחפשים סחורה אטרקטיבית במחירים זולים".

רביניאן הצטרף לשוק ההון בשנת 2000, רגע לפני הנפילה הגדולה, כאנליסט בדש. מאוחר יותר עבר לתפקיד של מנהל השקעות בדסק מוסדיים ובקרנות של החברה, ולאקסלנס הגיע לפני שלוש שנים. אחרי 8 שנים בשוק, ברקורד שלו יש הצלחות - וכישלונות.

"תמיד יש כישלונות בעסק שלנו. זה חלק אינטגרלי מהעבודה של מנהלי השקעות ואנליסטים שעוסקים בהערכות. אין פה מדע מדויק שאפשר להגיע בו ל-100% הצלחה. בשנה שעברה היינו לנו מקרה כזה עם מניית פמס. האמנתי בחברה, בהתפתחות העסקית שלה ובהנהלה, ובהמשך הייתה הרגשה שלא כל האמת נאמרה לנו".

* זה מגביר את החשדנות?

"אני תמיד חשדן. במסגרת העבודה שלנו אנחנו קצת חוקרים, קצת אוספים מידע ממקורות שונים. לקחת דברים כמובנים מאליהם זה מעשה תמים. אם אתה מפתח קשר עם חברה או הנהלה מסוימת לאורך שנים, החשדנות מתפוגגת. אם התחום העיקרי עליו מושתת שווי החברה משתנה והיא מוכרת חלום חדש, צריך לפקוח עיניים. לקחת צעד לאחור ולבחון את הדברים מבחוץ.

"קשה מאוד לחזות את השוק. אני בסך הכול סולידי ומסתכל על השוק הריאלי, שם השינויים איטיים יותר משוק המניות. לשוק המניות DNA משלו, שלפעמים זורק אותו לאובר-שוטינג על סמך מידע כזה או אחר. בעבר התרגשתי מזה, אבל למדתי שזה בסך הכול חלק מהמשחק ולא קשור בהכרח לדברים כלכליים.

"הבסיס הכלכלי הוא תמיד נר לרגליי. תמיד אני ארצה לדעת את היסודות הכלכליים של ההשקעה בחברה. זה גם מה שאמור לשמור עלי".

* איך מסתדרים עם התחרות החזקה בשוק?

"הישגיות היא חלק מהתפקיד שלנו. הוא מאוד תחרותי ולכן הנושא של להיות ראשון או לפחות בשליש העליון הוא אחד מהיעדים של כל מנהל השקעות.

"עם זאת, אני חושב שבבחינה על פני טווחי זמן ארוכים יותר מיום וחודש, מי שיעשה את העבודה הטובה יותר באנליזה, בקשר עם חברות, באיסוף והבנת תהליכים - יביא זאת לידי ביטוי בתוצאות. לרוץ כל יום לעיתון ולחפש את התשואה זו התנהגות שחוטאת למטרה".

* גם במחיר של חודש פחות טוב?

"כן. בסך הכול, אם יש חודש פחות טוב זה עשוי לנבוע מצירוף מקרים של כמה וכמה השקעות שלא הלכו בכיוון שרצית, וזה לא בהכרח משקף את ההמשך. צריך לדעת להתמודד עם זה".

* תשקול השקעה על סמך שמועה?

"זה לצערי רווח יותר ויותר בשוק. בשנה האחרונה אנחנו רואים יותר ניירות שעושים מהלכים על סמך שמועות, וזה מקיף לא רק מנהלי השקעות אלא גם משקיעים פרטיים. קנייה על סמך שמועה מאוד מסוכנת, ויכולה לגרום הפסדים למי שלא יודע במה הוא מחזיק באמת. מבחינתנו, גם אם תהיה שמועה חמה בשוק היא תגרור בדיקה מעמיקה. נדיר שאשקיע על סמך שמועה".

* התקופה הנוכחית טובה להשקעה בשוק המניות?

"אחרי 4 שנים של עליות, אני חושב שכרגע שוק המניות משקף פרופיל סיכוי/סיכון שנוטה יותר לסיכון. מבחינת תחזיות הצמיחה והמכפילים, הנתונים בסך הכול חיוביים, אבל בד בבד רואים יותר פרמטרים שליליים שעלולים להעיב על התמונה הוורודה הזאת. מי שנכנס היום למניות צריך להבין שהוא נכנס לרמת סיכון יותר גבוהה מבעבר.

"אנחנו כרגע בשוק שורי בוגר, וקשה להעריך כמה זמן הוא יימשך. יש מספר נקודות בעייתיות שצריך לקחת בחשבון: משבר הנדל"ן, סקטור הפיננסים בארה"ב ומחירי הסחורות והנפט שנמצאים ברמות שיא היסטוריות. אלה פרמטרים שמעלים את רמת הסיכון בהשקעה מנייתית ואסור להתעלם מהם".

* איפה נראה את השווקים בעוד שנה?

"אני לא רוצה להיות חזאי, אבל אני חושב שהשוק אמור לעבור יותר ויותר מכשולים ולכן הוא עשוי להיות ברמות קצת יותר נמוכות, תלוי בדרך שבה הוא יתמודד עם המכשולים הללו".

* איך תבנה תיק השקעות ללקוח בעל פרופיל סיכון ממוצע?

"האלוקציה שאנחנו מאמינים בה לטווח הארוך מעניקה משקל של 25% למניות. החשיפה לאפיק המדדי באג"ח תעמוד על 35%, ובאפיק השקלי על 30% לשקלי. למט"ח נפנה 10% מהתיק, לא בהכרח בחשיפה ישירה. מבחינת פיזור גיאוגרפי, 80% מהתיק המנייתי נשאיר בשוק המקומי ואת היתר נפנה לחו"ל. זה מתבקש לאור הקורלציה הגבוהה בין השווקים".

* איזה סקטורים יהיו חזקים השנה?

"הייתי נותן משקל גבוה יותר לחברות גלובליות בארה"ב. אני מדבר על תאגידים אמריקניים שחולשת הדולר משחקת לידיהם והצמיחה שלהם לא נובעת דווקא מהשוק האמריקני. מנגד הייתי נמנע ממנו ממגזר הפלסטיקה, שנגזרות הנפט לא עובדות לטובתו. זה סקטור שסובל מעליית מחיר הנפט ואם היצרניות לא ידעו לגלגל את העלויות הלאה ללקוחות, הן יסבלו מירידה ברווחיות".