גוגל בחקירה: הנציבות בבריסל תבדוק אם רכישת דאבל-קליק פוגעת בתחרות

רשויות הפיקוח באיחוד האירופי פתחו בחקירה מעמיקה של תוכניתה של גוגל לרכוש את "דאבל-קליק" (DoubleClick), מכיוון שלהערכתם העסקה עלולה לפגוע בתחרות בשוק הפרסום המקוון.

אתמול (ג') פרסמה נציבות האיחוד האירופי, שמשמשת גם כרשות הפיקוח העליונה על התחרות באיחוד האירופי, הודעה שבה נאמר כי תבדוק את עסקת הרכישה בת 3.1 מיליארד הדולר, במשך 90 ימי עסקים ותפרסם את קביעתה עד ה-2 באפריל 2008.

באפריל 2007 הודיעה גוגל על העסקה, שנועדה להגדיל את מכירת הפרסומות המקוונות שכוללות גם צילומים וסרטי ווידיאו.

פתיחתה של חקירה מעמיקה מטעם האיחוד האירופי סוללת את הדרך למאבק סביב העסקה, שכבר נבדקת גם בארה"ב, לאחר שמתחרותיה של גוגל, כולל יאהו, מיקרוסופט ו-AT&T, הביעו חששות שהמיזוג עלול לפגוע בתחרות בשוק הפרסום המקוון העולמי, המגלגל 40.6 מיליארד דולר. חברות אחרות התלוננו שהמיזוג בין גוגל ודאבל-קליק עלול לפגוע בפרטיות הצרכנים.

החלטת הנציבות "תבטיח בדיקה ממצה של המיזוג המוצע, ויאהו מאמינה כי יש צורך בבדיקה כזו", אמר טובי קופל, מנהל יאהו אירופה, בהודעה שפרסמה החברה. "קיומם של שוקי פרסום מקוון תחרותיים באירופה חשוב מאוד לבעלי אתרים באינטרנט ולמפרסמים".

הכנסות גוגל באות ממכירת פרסומות טקסט שמופיעות לצד תוצאות החיפוש. שני מוצריה העיקריים של דאבל-קליק מסייעים לבעלי אתרים באינטרנט ולחברות לנהל פרסום מקוון. תוכנת דאבל-קליק משמשת לניהול פרסומות שמכילות יישומים גרפיים ואנימציה.

גוגל, מפעילת מנוע החיפוש המקוון הפופולרי בעולם, פרסמה הודעה שבה נאמר כי היא "מאוכזבת" מהחלטת הנציבות, וכי בכוונתה לנקוט צעדים כדי למנוע עיכובים נוספים.

גוגל תמשיך לשתף פעולה עם הנציבות "כדי להוכיח שהרכישה המתוכננת תועיל לבעלי אתרי אינטרנט, למפרסמים ולצרכנים", אמר יו"ר גוגל, אריק שמידט, בהודעה.

מניית גוגל זינקה אתמול ב-28.48 דולר, עלייה של 4.5%, ל-660.44 דולר בשעה 16:00 (זמן מקומי) בבורסת נאסד"ק בניו יורק. מתחילת השנה נסקה המניה ב-43%.

"נראה שהם רוצים זמן נוסף לבדוק את העסקה, ואולי גם לחלץ כמה ויתורים בתחום הפרטיות", אמר ג'פרי לינדסי, אנליסט בסנפורס סי. ברנסטין ושות' בניו יורק, שלהערכתה צפויים ביצועי מניית גוגל להיות גבוהים מביצועי השוק. "לו היו בשלב זה טיעונים רציניים לגבי פגיעה בתחרות, כבר היינו שומעים אותם".

ב-11 באוקטובר אמרה נציבת האיחוד האירופי, נילי קרוס, שבדיקת העסקה תתמקד בסוגיית התחרות, ולא בסוגיית הפרטיות.

אתמול (ג') הודיעה הנציבות שגוגל היא "הספקית המובילה" של שירותי פרסום מקוון ושל "שירותי תיווך", כלומר ניהול ההיצע והביקוש לפרסומות באתרי אינטרנט. דאבל-קליק היא הספקית העיקרית של טכנולוגיה להעלאת פרסומות לאתרים, נאמר בהודעת הנציבות.

כמו כן, ציינה הנציבות כי תבדוק אם עלול מיזוגן של שתי החברות "להוביל להגבלים שיפגעו בכושר התחרות של מתחרים שפועלים בשווקים אלה, וכתוצאה מכך לפגוע באינטרסים של הצרכנים".