חברת קמור מוטורס חתמה על הסכם לקבלת 50% מזיכיון הייבוא של יצרנית הרכב צ'רי

כאשר יתחיל הייבוא, צפוי הזיכיון לשדרג משמעותית את התחרותיות של קמור מוטורס, שמכירותיה התמקדו עד כה בפלח היוקרה בלבד

חברתקמור מוטורס הציבורית, בשליטת דני ברנר, חתמה על הסכמה עקרונית עם יצרנית הרכב הסינית צ'רי (CHERY) לקבלת 50% מזיכיון הייבוא של רכביה מסין לישראל. קמור תחזיק בזיכיון במשותף עם חברת "המאגר - בני נעים כדורי", העוסקת בסחר בחלפי רכב.

חברת האחים כדורי החזיקה בזיכיון הבלעדי של צ'רי מאז שנת 2004 וחיפשה שותף אסטרטגי בענף הרכב. החברה ניהלה במהלך השנים מגעים עם מספר יבואני רכב גדולים אולם אלה לא הבשילו לכדי הסכם. לאחרונה אף ניהלו מספר אנשי עסקים מענף הרכב והליסינג בישראל מגעים ישירים מול צ'רי במטרה לקבל את הזיכיון הבלעדי שבידי כדורי, אולם ככל הידוע היצרן הסיני לא הסכים לכך.

קמור רכב, יבואנית רכבי ב.מ.וו, החזיקה עד כה בזיכיון הייבוא של צ'רי בבולגריה ובמדינות הבלקן ובענף הרכב מעריכים כי קשרים אלה עם היצרן הסיני סייעו לה להקדים את המתחרות ולהשיג לבסוף שותפות גם בזיכיון הייבוא הישראלי. בענף מעריכים גם כי מינוי הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ, למשרת מנכ"ל החברה לפני מספר שבועות עודדה את הסינים להעניק לקמור את הזיכיון.

שתי החברות צפויות לנהל את הייבוא באופן פעיל ובמשותף כאשר משה כדורי, מנכ"ל בני נעים כדורי, ימונה ליו"ר של סוכנות הייבוא העתידית של צ'רי. המרכז הלוגיסטי של הסוכנות החדשה ימוקם ככל הנראה במתקן חדש ומתקדם, שאותו חנכה לאחרונה חברת כדורי בראשון לציון, והשיווק עשוי להסתייע גם בסוכנויות ב.מ.וו ברחבי הארץ.

יצוין כי כלי הרכב של חברת צ'רי הסינית יהיו זמינים לייצוא לאירופה ולישראל רק בעוד כשנה וחצי עד שנתיים בשל מגבלות התקינה. אולם כאשר יתחיל הייבוא, צפוי הזיכיון, שיכלול מגוון דגמים רחב וזול יחסית, לשדרג משמעותית את התחרותיות של קמור מוטורס, שמכירותיה התמקדו עד כה בפלח היוקרה בלבד. היקף המכירות השנתי של קמור רכב בישראל צפוי לעמוד השנה על מ-1000 רכבי ב.מ.וו. היקף מכירות החברה בבולגריה, שם היא מחזיקה בסוכנות לא בלעדית של ב.מ.וו, נע סביב 600 כלי רכב.

צ'רי נחשבת ליצרנית הרכב הסינית המובילה בכל הנוגע לייצוא רכב למערב והיא זוכה לתמיכה נרחבת ואסטרטגית של הממשלה הסינית. החברה ייצאה בשנה שעברה מעל 360 אלף כלי רכב והפכה בכך ליצואנית הרכב הגדולה בסין. רוב כלי הרכב הגיעו למדינות העולם השלישי בשל העדר תקינה מערבית. אולם צ'רי נמצאת כיום בשלבים מתקדמים של השלמת התקינה הנדרשת, כולל הרצת מפעל ייצור חדש למנועים בשיתוף עם חברה אוסטרית. החברה הודיעה לאחרונה כי בכוונתה להגיע להיקף ייצור של מעל מיליון כלי רכב עד תום העשור.

כחלק מתהליך ההתרחבות היא מקימה כיום בסין מפעל משותף לייצור כלי רכב מפוארים, בעיקר מכוניות מנהלים ורכבי כביש שטח, בשיתוף החברה לישראל . היקף הפרויקט עומד עד כ-750 מיליון דולר והחברה לישראל תחזיק במחציתו. צ'רי מרחיבה כיום את פעילותה גם בענף הספנות והודיעה על כוונתה להתחיל בייצור של אוניות להובלת נוסעים. בענף הרכב מעריכים כי חברת האחים עופר עשויה להיות שותפה גם בפעילות זאת.