הדולר הגיב באדישות לנתוני האינפלציה: היציג עלה ב-0.02% לרמה של 3.934 שקלים

[לאתר המט"ח][לטבלת שערים מצטלבים] האירו היציג איבד 0.2% ל-5.746 שקלים * לאומי: פעילותו של המגזר העסקי המקומי ממתנת ייסוף חד יותר של השקל * בנק הפועלים: ביצועי הכלכלה הישראלית נדחקים לשוליים

יום המסחר בשוק המט"ח המקומי מתנהל ברגיעה, תוך שהשקל נחלש קלות למול הדולר אך מתחזק למול האירו. יש לציין כי בזירה העולמית נסחר הדולר כמעט ללא שינוי למול המטבעות העיקריים, וזאת כאשר היום לא צפויים להתפרסם נתומאקרו מהותיים מעבר לים.

אתמול בערב פורסם בישראל מדד המחירים לצרכן בחודש אוקטובר, אשר עקף את התחזיות המוקדמות ועלה ב-0.1%, בעוד מרבית ההערכות דיברו על כך שמדד אוקטובר יהיה שלילי. האינפלציה מתחילת השנה מסתכמת ב-2.4%, בתוך תחום היעד של בנק ישראל (1%-3%). בנק ישראל לא צפוי להעלות את הריבית בסוף החודש, והיא תישאר ללא שינוי גם בדצמבר, בשיעור של 4%.

במדד האמריקני, לעומת זאת, אין הפתעות, המדד, שפורסם גם הוא אתמול, עלה בחודש אוקטובר ב-0.3% בדומה לציפיות השוק ובדומה לשיעור עליית מדד ספטמבר. מדד הליבה, המנטרל את המחירים הנדיפים של מוצרי האנרגיה והמזון, עלה ב-0.2%, גם הוא בדומה לציפיות השוק וזה החודש החמישי ברציפות.

הדולר עלה היום בשיעור של 0.02% ושערו היציג נקבע ברמה של 3.9343 שקלים. האירו היציג, לעומת זאת, איבד 0.2% ל-5.7467 שקלים. בסיכום שבועי, התחזק הדולר ב-0.18% למול השקל, ואילו האירו נחלש בשיעור של 0.53%.

בנק הפועלים: ביצועי הכלכלה הישראלית נדחקים לשוליים

הדולר נסחר השבוע במגמה מעורבת מול השקל, אך בסיכומו הוא נותר כמעט ללא שינוי לעומת סיום המסחר בשבוע שעבר. זאת, במקביל לשינוי בשער הדולר מול האירו בשוק המט"ח הבינלאומי. כלומר, השער היציג של הדולר ממשיך לשייט סביב רמת השפל של 9 השנים האחרונות.

מתחילת השנה נחלש הדולר בכ-7% ומרמת השיא השנתית שנרשמה בחודש יולי 4.35 שקלים לדולר, הדולר נחלש ביותר מ-10%. כאמור, המסחר בדולר בשוק המט"ח הישראלי מושפע בעיקר ממגמת המסחר של הדולר בעולם והביצועים הטובים של הכלכלה הישראלית נדחקו לשוליים.

המסחר בדולר בשוק המט"ח הישראלי יושפע גם בתקופה הקרובה מהתפתחות המסחר בדולר ובשוקי המניות, ברחבי העולם. יחד עם זאת, הגורמים התומכים במגמת ההתחזקות של השקל עדיין תקפים, שכן המשקיעים הזרים צפויים להמשיך להשקיע בישראל, על רקע הציפיות כי הכלכלה המקומית תמשיך להפגין ביצועים טובים.

לאומי: פעילותו של המגזר העסקי המקומי ממתנת ייסוף חד יותר של השקל

בעולם נותר הדולר השבוע כמעט ללא שינוי כאשר התנהגותו במהלך השבוע היתה הפוכה לזו של שוקי ההון בעולם. כך, בתחילתו של השבוע התחזק הדולר על רקע הירידות החדות שרשמו שוקי ההון בעולם בסוף השבוע שעבר. ירידות אלו הביאו להתרופפות בטחון המשקיעים שכתוצאה מכך התבצרו בנכסים בטוחים יותר שבראשם אגרות החוב האמריקניות, מה שהשפיע בכיוון התחזקותו של הדולר. באמצע השבוע נרשמו בשוקי ההון בעולם עליות שהובילו למגמה ההפוכה.

במהלך חודש אוקטובר מכרו תושבי חוץ מט"ח בהיקף משמעותי, מחציתו ארוך טווח אשר ברובו נבע מרכישת חברה ישראלית המייצרת ציוד תקשורת (ככל הנראה מדובר ב-ECI טלקום) ומחציתו קצר טווח באמצעות עסקאות עתידיות בהיקפים משמעותיים של קרוב למיליארד דולר. המגמות האמורות תמכו בשקל בחודש אוקטובר.

עם זאת, יש לשים לב כי המגזר העסקי המקומי מיתן את השפעת המשקיעים הזרים: המגזר העסקי רכש מט"ח קצר טווח בהיקפים ניכרים באמצעות מכשירים פיננסים נגזרים ולשם הפקדה בחשבונות במט"ח בבנקים בארץ ובחו"ל. דפוס זה של רכישות מט"ח קצר טווח בעת ייסוף נצפה בעבר פעמים רבות. זאת, בנוסף לזרם ההשקעות הישירות בחו"ל של מגזר זה. לפיכך, פעילותו של המגזר העסקי המקומי ממתנת ייסוף חד יותר של השקל.

להערכתנו, חוסנו הפיננסי של השוק המקומי וחשיפתו הנמוכה יחסית (בהשוואה לארה"ב ולגוש האירו) להשפעות הישירות של משבר הסאב-פריים וכן הצפי להמשך הצטמצמות פער הריביות בין השוק המקומי לזה האמריקני, עשויים להמשיך ולתמוך בשקל.