ביהמ"ש: אתר אינטרנט חייב למכור מוצר במחיר הנקוב גם אם הוא שגוי

ביהמ"ש לתביעות קטנות נימק את החלטתו בכך שדיני הגנת הצרכן חלים גם באינטרנט

בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים קבע כי אתר אינטרנט שהציע למכירה מוצר במחיר שגוי, חייב למכור אותו במחיר הנקוב באתר, וזאת משום שדיני הגנת הצרכן חלים גם באינטרנט.

אבשלום חבר ראה באתר "סופטסייל" את תוכנת חלונות ויסטה במחיר אטרקטיבי של 170 שקל. הוא מילא את הטופס הנדרש וקיבל אישור הזמנה. אלא שמייד התקשרה אליו נציגת האתר וטענה לטעות במחיר המוצר, שאמור להיות 170 דולר ולא שקל. חבר תבע ודרש לאפשר לו לרכוש את המוצר במחיר שהוצג.

השופט ד"ר אברהם טננבוים ציין שלפי חוק הגנת הצרכן "במקרה של הבדל בין המחיר המוצג על המוצר לבין המחיר הנדרש עבורו בקופה, תהיה עדיפות למחיר המוצג על גבי המוצר. המחיר המפורסם הוא המחייב, גם אם הוא שגוי".

טננבוים הוסיף שהתשובות לשאלה עד כמה ניתן ללמוד מהעולם המסחרי 'הרגיל' לעולם המקוון, והאם אכן הדינים צריכים להיות שווים בשני העולמות, הן רבות ושונות. "הדעות חלוקות לגביה בצורה קיצונית וקוטבית". מסקנתו היתה ש"לאור הפסיקה וההיגיון, הרי כל עוד לא חוקקו חוקים ספציפיים למסחר באינטרנט, יחולו הכללים הקיימים". לכן, גם באינטרנט חובה להציג מחיר והמחיר המוצג הוא הקובע.

השופט קבע כי מאחר שחוק הגנת הצרכן אינו מאפשר להתנות ולוותר על הזכויות וההגנות שהוא מעניק, הרי שלתקנון האתר בו נאמר ש"טעות לעולם חוזרת" אין כל תחולה.

לדעת טננבוים, מדיניות משפטית מעין זו לא תפגע במסחר באינטרנט. "עסקאות הנעשות מרחוק דורשות מערכת אמון חזקה. על הצרכן להפנים כי אינו חייב לגשת פיזית לחנות כדי לרכוש מוצר, אלא יכול הוא לרכוש דרך האינטרנט כל מוצר שחפצה נפשו בשקט ובביטחון".

השופט הוסיף שהמסחר האלקטרוני טרם מימש אפילו חלק מהפוטנציאל שלו, בין היתר בשל רתיעה מקנייה באתרים לא מוכרים שלא ברור מי עומד מאחוריהם. "כדי לשנות מצב זה, יש צורך (בין השאר) במדיניות משפטית ומסחרית תקיפה וחד-משמעית, שתגדיר בצורה ברורה וחדה את חובות בעלי האתרים ואת זכויות הצרכנים. רק מדיניות כזו תפיג את החששות ותגרום לשימוש מושכל בסחר הווירטואלי. אין זה רק אינטרס של הצרכנים אלא גם של האתרים המסחריים עצמם", ציין.

טננבוים העדיף שלא לכפות על הצדדים לקיים את העסקה ובמקום זאת לפסוק לתובע פיצוי בסך 1,000 שקל בגין העסקה, הוצאות ועגמת נפש. הוא ציין שאין זה המקום לפיצויים עונשיים, משום שדובר בטעות בתום-לב, אולי כתוצאה מעצה משפטית מוטעית שקיבל בעל האתר. (ת"ק 2385/07).